Tiger II i skala 1/8 scratchbyggd av Per Sonnervik

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Post Reply
P.S.
Medlem
Medlem

Tiger II i skala 1/8 scratchbyggd av Per Sonnervik

Post by P.S. »

Hej allihopa,

Det känns lite konstigt att presentera den här modellen då den inte direkt är ny, det är 9 år sedan jag blev färdig och 22 år sedan jag började bygga på den, tänk va tiden går. Det hade nog gått lite fortare att bygga idag då är lite lättare med internet både vad gäller att komma i kontakt med andra byggare och att få info./detaljer till själva bygget.

Modellen var tänkt att säljas som gjutna delar så byggaren kunde själv bygga ihop den men det var svårt att hitta gjuterier som ville gjuta delarna till rimliga priser samt att få personer hade maskinverkstad så jag gav upp den idén efter ett tag. Jag hade nog inte konstruerat chassi på samma sätt idag men då har jag ett antal år byggande bakom mig samt att vatten -och laserskärning har fått rimligare priser. Det har också tagit lång tid att spåra upp original utrustningsdelar för att mäta och fotografera, vilket nuförtiden går betydligt snabbare.

Om modellen;

* RC med en 30 cc bensinmotor(med elstart) samt 3-stegs växellåda. Styrsystemet innehåller egenkonstruerade planetväxlar som gör att modellen kan göra en sk centrumsväng.

* helt scratchbyggd i metall, mestadels gjuten alu med chassi i 2mm stål och vikt ca 75 -80 kg.

*vagnschefen var urprungligen en 1/8 Otto Carius figur som fått nytt huvud och M 43 mössa samt nya utrustningsdetaljer.

* modellen ska föreställa en vagn ur sPz Abt 503 i Budapest, oktober 1944 under operation "Panzerfaust".

Jag kommer att ställa ut modellen på Hobbymässan i Stockholm (under Allhelgonahelgen) tillsammans med min järnvägsvagn i samma skala.

Här är några bilder;

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nafets
Medlem
Medlem

Post by Nafets »

Hej Per

Helt fantastiskt bygge :D

(jag vet för jag har sett den i verkligheten)

ska försöka komma till Hobbymässan om jag har kommit hem från USA
och jag tar väl med Tigern om det går bra....

Mvh---stefan--- 8)
Mvh---stefan--- 8) Gör om gör rätt

Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Tack Per för att du visar upp din utsökta KT både här och på Hobbymässan.
Har bara sett bilder av den och är helt stum av beundran - saknar ord... :oops:

Ni som inte känner till Pers modell skall jag berätta att det är just denna som startade hela hobbyn med "stora" radiostyrda stridsvagnar.
Per är för blyg för att framhävda detta men så har flera som nu betraktas som "jättar" i branchen berättat för mig.
Pers KT slog ner som en bomb i en tid när man var nöjd med att modellerna såg hyfsade ut på 10 meters håll :shock:

Bilderna säger allt - helt makalös detaljeringsgrad som blev en inspirationskälla för många, många runt om i världen.
(inte minst jag själv...)
Titta bara på zimmerit-arbetet - det bästa jag sett, och jag har sett många, många.
Och Bosch-lampan :shock: Helt schratchbyggd och klasser bättre än de ifrån Steve Winstone jag 14-punktsförbättrade i somras.
Och Steves lampor ser ändå i grunden bra ut!

Än i denna dag finns det ingen vagn som ens kommer i närheten av denna så gå och se den ni som har möjlighet - är väl värd entreslanten bara den.
Är både glad och framförallt stolt att den finns här i Sverige (U-landet betr big scale r/c tanks :wink: )

Kan bara fantisera om hur Pers 1:6 Tiger I och KT kommer att bli...oj, oj, oj :D
Sweden rules!

Mvh
Kent

pepppe75
Medlem
Medlem

Post by pepppe75 »

oooooooooooooooj då!!!

kan bara säga helt out standing!!!!!!!!!!!! :wink:

är jag ledig så tar jag en tripp till 08 regionen.

jo som kent sa man blir stolt sweden rules he he :D

mvh peppe.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Vilket arbete, ser verkligen helt lysande ut! Jag är stum av dess prakt. Obegränsad fina detaljer, blir minst sagt trevligt om man fick chansen att se skapelsen med blåtta ögat :D

Faktum är att jag troligen kan titta in jag också, men det beror på hur det blir med jobbet. Tyvärr har jag inget klart och ta med och visa upp.

Gabbe

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Ja vad säger man ? Hakan i bordet :shock: Har svårt att tänka mej att det blir bättre än så här? Fantastiskt bygge Per!
Mvh

"Jake"

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Woow !!!

Enbart synen av drivningen & växellådan fick mig att trilla av stolen :shock:
Vad jag kan se så verkar det vara ett riktigt Superarbete som resulterat till en riktig supervagn.
/Johan

Björn Johansson
Veteran
Veteran

King Tiger

Post by Björn Johansson »

Stum av beundran av ditt makalöst
fina bygge Per. :roll:
Höres Mvh Björn