Det känns lite konstigt att presentera den här modellen då den inte direkt är ny, det är 9 år sedan jag blev färdig och 22 år sedan jag började bygga på den, tänk va tiden går. Det hade nog gått lite fortare att bygga idag då är lite lättare med internet både vad gäller att komma i kontakt med andra byggare och att få info./detaljer till själva bygget.
Modellen var tänkt att säljas som gjutna delar så byggaren kunde själv bygga ihop den men det var svårt att hitta gjuterier som ville gjuta delarna till rimliga priser samt att få personer hade maskinverkstad så jag gav upp den idén efter ett tag. Jag hade nog inte konstruerat chassi på samma sätt idag men då har jag ett antal år byggande bakom mig samt att vatten -och laserskärning har fått rimligare priser. Det har också tagit lång tid att spåra upp original utrustningsdelar för att mäta och fotografera, vilket nuförtiden går betydligt snabbare.
Om modellen;
* RC med en 30 cc bensinmotor(med elstart) samt 3-stegs växellåda. Styrsystemet innehåller egenkonstruerade planetväxlar som gör att modellen kan göra en sk centrumsväng.
* helt scratchbyggd i metall, mestadels gjuten alu med chassi i 2mm stål och vikt ca 75 -80 kg.
*vagnschefen var urprungligen en 1/8 Otto Carius figur som fått nytt huvud och M 43 mössa samt nya utrustningsdetaljer.
* modellen ska föreställa en vagn ur sPz Abt 503 i Budapest, oktober 1944 under operation "Panzerfaust".
Jag kommer att ställa ut modellen på Hobbymässan i Stockholm (under Allhelgonahelgen) tillsammans med min järnvägsvagn i samma skala.
Här är några bilder;