Peters Strv 103 - 1:6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

"Det är en torsionstavsfjädring, with a twist... "
Nu är jag riktigt nyfiken!

"I have a fever now... and the only prescription is more tank building!" :D :D :D Även känd som Armouritus maximus....
Mvh

"Jake"

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Vi fattar inte riktigt. Vi måste nog ha lite bilder... :D

/Christoffer

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Önskar jag kunde ge er det ni vill ha men är just nu på övning med mitt förband. Jobbade till 03:00 i morse med motorbyte och reparationer av ett bränsleläckage i en Strv 122 så att bygga stridsvagn i skala 1/6 känns inte som prio 1 just nu ;P

Utöver fjärrkontrollen som har anlänt så har jag beställt fartreglaget och drev + kedjor så de borde vara i posten vid det här laget. I påsk så har jag lite ledig tid att ta ut så då kanske jag kan ta lite kort.

Hälsningar från kallaste lappmarkerna
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Loggade in via telefonen för att uttrycka min frustration över att inte kunna bygga då man går grejerna men är borta på jobb... :-)
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Ja, det är kanske inte bara guld och gröna skogar att få "leka" med riktigt pansar. Mycket gröna skogar, kanske. :wink: Men hemma bäst, förstås. Hoppas det blir en skoj påsk! :D Vi är omåttligt spända på eleveringen!

/Christoffer

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Pysslade på i går lite grann. Bytte kedjedreven som satt på motorerna till en annan sort. Krävdes lite svarvning av 2 nya distanser samt uppborrning av det nya drevets centrumhål. En svetsloppa i hålet och lite filande med magnetfil så hade jag ett drev som satt perfekt på axeln med mycket bra passning.

Kopplade även upp elektroniken, pressade ett par kablar men kunde inte provköra då jag saknade ett passande batteri. Det ska in ett par säkringar i kretsen också så det var kanske lika bra att jag itne provkörde. Det enda batteri jag hade tillgång till var 2 st 12 V 105 Ah startbatterier till ett Strf 90 och det kändes lite väl ambitiöst att koppla upp mot dom för att testa :mrgreen:

Image

Avslutade med att borra det sista till mina fjädringselement. Monterade ihop ett men hann inget mer då tvättstugan kallade. Snart kommer det en bild, jag lovar, men jag har några moment kvar innan jag vågar visa upp spektaklet :twisted:

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Ahh ser att du kör med Sabertooth 2x25 motorstyrning :D (om jag kan min elektronik). Motorerna ser fina ut, de lär väl spara en del utrymme i sidled kan jag tänka mig.
Alltid lika trevligt att läsa uppdateringar från ditt bygge Peter.

/Affe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Affe wrote:Ahh ser att du kör med Sabertooth 2x25 motorstyrning :D (om jag kan min elektronik). Motorerna ser fina ut, de lär väl spara en del utrymme i sidled kan jag tänka mig.
Alltid lika trevligt att läsa uppdateringar från ditt bygge Peter.

/Affe
Japp, det är en Sabeltand 2x25. Har du egen erfarenhet av den?

Storleken på motorerna är riktigt bra, nästintill perfekt om de kan leverera det de lovar =)

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Nja har funderat på att införskaffa någon av de mindre typ 2x10 men har aldrig provat, läst lite datablad om dem och de verkar vara bra grejjer.

/Affe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

4 st blyackar införskaffade i dag..
Biltemas 12 V 10 Ah som kommer att serie- och parallellkopplas för att erhålla 24 V 20 Ah.

Peter
Medlem
Medlem

Motorerna snurrar!

Post by Peter »

Hej hopp.
Idag har jag kört hela motorkretsen från de batterier jag köpte häromdagen. Tråkigt nog verkar det som om 2 st av batterierna har sulfaterat. Mitt fartreglage klagade på dåligt batteri när jag försökte pressa ut lite effekt och en kontroll visade väldigt låg spänning i 2 av dom. Testar att ladda upp dom med en C-tek laddare men den visar bara att de antingen är sulfaterade eller avbrott inuti :cry:

Om laddningen inte funkar så blir det att åka tillbaka till Biltema och vara den fyrkantiga kunden som vill ha 2 nya batterier... och den här gången tar jag med mig en multimeter och mäter de nya så att de har 12,5 V (som de två andra hade)

Här är en mobiltelefonfilm som jag spelade in i dag när jag kör motorerna med fjärrkontrollen. Hoppas ni hör varvtals-skillnaden när jag svänger. Nu får vi bara hoppas att motorerna orkar driva min best framåt.

http://www.youtube.com/watch?v=u-4LhETuJSA

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Post by Björn Johansson »

Tråkigt att du skulle få problem
när du köpte Biltema Batterier. :(

Får en massa dålig feedback här på
jobbet om kvaliten på deras batterier.

Har hänt vid ett antal fall att folk får felkoder
i deras bilar på grund av att deras batterier
inte håller den spänning dom borde.
OBS :!: Nya batterier OBS :!:
Förstår att det kan vara frestande på grund
av prisbilden.
Höres Mvh Björn

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Hej hopp
Sitter här ensammen när frugan är ute och dansar på krogen runt hörnet. Själv har jag ett par öl under kragen så om det är något gravt stavfel får ni väl anmärka på det så jag kan fixa det i morgon =)

Det här inlägget kan komma att bli episkt för jag tror inte jag har bjudit så här mycket på mig själv någon gång. Det kommmer att bestå av 3 filmer.
Film 1 visar uppkopplingen av motorerna när jag belastar den ena av dem genom att låsa upp motorn med en blocknyckel. Syftet var att testa systemet och plocka ut lite effekt.
Testing the Amps 1
http://www.youtube.com/watch?v=Yilb21G2OX4

Film 2 är egentligen samma film men visar hur det kan gå när man inte har hjärnan med sig... Och som svar på era frågor: Ja, jag har jätteont i tummen...
Testing the Amps 2 - Uncut - Warning: Harsh & foul language, explicit lyrics
http://www.youtube.com/watch?v=CJea50wvJQ8
Exakt vad som händer är lite oklart men jag tror att jag tappar kontrollen över motorn (håller fast den med kamerahanden), nyckeln slår till mig över tummen (den är ordentligt svullen och öm men TROLIGEN inte bruten + att det saknas en flik med hud) innan nyckeln kastas iväg 5 meter genom lokalen, och jag hinner få stopp på motorerna... Kaos...

Film 3 visar den nya fjädringen. Lätt förklarat är att varje rör innehåller 4 st fjädrar. Dvs allt är inbyggt i röret för en snygg förpackning och smidig montering. Just nu har jag inga fjädrar pga att jag inte vet vad slutvikten blir utan istället sitter det en 15 cm lång, 4 mm tjock rostfri axel som flexar lite grann men ser till att vagnen kan stå upp utan att säcka ihop. Filmen visar också arbetsprincipen.
Testing the suspension
http://www.youtube.com/watch?v=Ajg-XXsHfKQ

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Tetsing suspension

Post by Björn Johansson »

Ser ut som om du är
nära lösningen på fjädrings/
"hydralik" systemet.

Ser ut att fungera utmärkt. :!:
Höres Mvh Björn

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

"torsionstavsfjädring, with a twist... "

Ok, nu begriper jag. Fjädringen i röret.

Ser väldigt övertygande ut :thumright:

Peter, hoppas att din tumme repar sig i det snaraste. Hoppas också att du inte tar illa upp när jag säger att det var nära att både skärm o tangentbord blev dränkta med kaffe här hemma......
Mvh

"Jake"