Kents T34-85 i skala 1:6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Post Reply
Kent W
Medlem
Medlem

Kents T34-85 i skala 1:6

Post by Kent W »

Hej alla!

Ovant att lägga upp en tråd om radiostyrda stridsvagnar på sitt eget modersmål.
Har gjort det o-taliga gånger tidigare men då alltid på Engelska.

Vill berätta om min T34 som för övrigt är Sveriges 1:a radiostyrda stridsvagn i skala 1:6 som är fullt färdig och körklar.
Trots att jag köpte den 2003 är det fortfarande den enda i landet som är helt färdig men förhoppningsvis inte så länge till...

Köpte den färdigbyggd av min gode vän Peter Mealing. Jo det är samme Peter som har, eller rättare sagt hade Spearhead.
Spearhead är nu såld och Peter lämnar mer eller mindre hobbyn för att göra annat.
Oerhört synd och en stor förlust då han (likt mig själv :oops: ) är perfektionist och verkligen hjälpt till att utveckla hobbyn i rätt riktning.

Bygget av T34:an tog ca ett år och är i grund och botten en Rysk Alex Shlakhter vagn men totalt ombyggd då Alex vagnar lämnar en hel del att önska inte minst denna tidiga 2002 års utgåva.
Kvar av delar är bara ombyggda motorer och bandplattorna, resten är nytt.
Fick följa med bygget hela tiden och det var som att vara med om en graviditet :shock:

Vagnen är 12Volt och har 5 motorcykelbatterier. Tornet har en egen mottagare så det är inga kablar mellan torn-vagn.
Benidini ljudmodul, mg-knatter och rök men ingen pyroteknisk kanon.
Det satt en startpistol monterad men den tog vi bort för i Sverige får man inte ha det på det viset.
Och tur var det för vagnen hade blivit beslagtagen och gått till destruktion i tullen.
Tullen som lekte med den i 3 dagar och lyckades slita av div kablar som det tog en vecka att fixa till :evil:

Vagnen utsågs enhälligt till världens finaste 1:6 T34 när den visades 2003, och i ärlighetens namn har jag ej i denna dag sett någon bättre :D
Och om någon undrar vad texten på tornet betyder så är det inget snuskigt utan "För Stalin!"

Länk till fler bilder:
http://www.armorpax.com/Armorpax/Forum/ ... c.php?t=28

Mvh
Kent

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Kent W on September 1st, 2008, 8:33 pm, edited 1 time in total.

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

Den Var läcker Kent :D
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Tack Mats!

Allt är Peter M:s förtjänst och jag bara råkar äga den... :wink:
Bilderna gör inte vagnen rättvisa - den ser ruskigt verklig ut i verkligheten.
Det säger till och med vanliga o-kunning Svenssons och då är den nog ganska ok :D

Mhv
Kent

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

Då min största kunskap ligger just på T34 vagnen så är den mycket skickligt gjord.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Helt fantastisk! Vilka detaljer :D Den där är det museumklass på utan tvekan.

Farligt sugen på en 1:6 vagn jag också.. undrar om man borde lägga upp en ekonomiplanering för ett sånt inköp.

Gabbe

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

hehehehe ja du gabbe du har ju fått sidan av mig till de större vagnarna i england så du ser ju vad de koster. :mrgreen:

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Javisst och det är inte helt orimmliga summor, är man helt såld på rc-pansar så har man råd tror jag. I värsta fall får man vrida och vända på pengarna :wink: Frågan är vilken modell man skall satsa på.. men det vet jag säkert den dagen det är aktuellt med ett köp hehe.

Gabbe

Fredde J
Medlem
Medlem

Post by Fredde J »

Håller med föregående talare :)
Har själv beställt en King Tiger från Armortek och i färdigt skick blir den som en bättre begagnad bil penga mässigt lol.
Men om man slår ut det på byggtiden vilket Armortek säger e doable på 100 timmar men de flesta gör på flera år för att få vagnen autentisk.
Så är det en emotionell investering har jag försökt övertala min fru om hehe.
Min kommer nog o ta 1år minst till färdigt skick och jag kommer att njuta var sekund av bygget.

Ha det allihopa
Fredde

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Ja, jag kan bara hålla med men passa dig Fredde för de här är beroendeframkallande... :wink:

Visst kostar de en del men vill man bara väldigt gärna ha en sak drar man in på annat - det skall liksom svida lite för då uppskattar man det man trånat efter ännu mera.
Att försöka bygga den på 100 timmar, visst - det finns dom som slängt ihop en på mindre än ett dygn och tycker man att det är någonting att sträva efter så visst "go ahead". Alla dessa snabb-byggen har senare rivits ner för att få den uppmärksamhet i tid de kräver, så varför bygga modellen 2 gånger? :?

Är själv känd som "the biggest rivetcounter in the hobby" och är stolt över det.
Min Panther kommer att ta 4år att bygga och jag har skitkul hela tiden :D
½ nöjet är att ta reda på exakt hur de såg ut och ändra i modellen för att få den som jag vill.
Allt tar en himla tid men i dag finns många utsökta "aftermarket parts" så allt behöver man inte fixa själv om man inte vill.
Sen har jag inte annat än vanliga hobbyverktyg men bevisat mer än en gång att även det funkar (men tar en himla tid... :oops: )

De här 1:6 kitten har också en annan positiv sak som man kan förklara för en tvivlande omgivning och jag är ett "levande" exempel på det.
De är högst avstressande att bygga! Och i våran allt mer stressade värld där allt skall vara klart igår och du hela tiden skall vara anträffbar, kostnadseffektiv bla bla bla bla är det hur skönt som helst att stänga av allt och knåpa ihop en vagn.

För en 15 månader sedan genomgick jag en bypassoperation. I Umeå sade dom att den största anledningen var stress, en stress jag levt med under många år men ej förstått varit farligt då man som delägare i ett framgångsrikt konsultföretag jobbat 12-16 timmar om dagen. Ofta alla 7 dagarna i veckan och försakat barnens uppväxt, familjen och vänner men framförallt sig sjäjv för det var så kul att jobba...
Tvingades sjukskriva mig 3 månader före operation och att bygga på Hetzern var ett fantastiskt bra sätt att gå ner i varv.
Dagen efter operationen sade min läkare att jag hade en igensättning på 99,5% på ett av de grövre artärerna och att det var en frågan om dagar innan jag drabbats av en massiv infarkt med stora irreparabla skador som följd och kanske till och med någonting ännu värre...

Varje gång jag ser min Hetzer tänker jag att "du min vän räddade mig till att få en 2a chans" - Berätta det här för den som undrar hur man kan lägga ner så stora pengar på en modell.

Mvh
Kent

pinussen
Medlem
Medlem

Post by pinussen »

Hej,

Håller med om att det är som meditation att pyssla med det här. Speciellt svarva eller fräsa är väldigt avslappnande, man är bara koncentrerad på det som händer med maskinen. Är fortfarande lika fachinerad av hur lätt det är att skära i aluminium med en svarv.

Att det är dyrt om man ska betala allt på en gång håller jag med om, om man däremot tänker på hur lång tid det tar att bygga och sen hur mycket man använder dom så är det inte så dyrt. Bara slå ut det över tiden :D en häst eller liknande sporter/hobbies är nog betydligt dyrare i längden.