Jag heter Mathias och är från Gävle området.
Fick tips om det här forumet på Hobbex i Valbo när jag var inne och frågade om de hade reservdelar till drivband till en Tamiya King Tiger. Det hade de dock inte men tips till den här sidan som sen hade länkar till en butik som jag tror hade rätt sak - så nu har jag beställt ett nytt sätt band. På så sätt har jag några i länkar i utbyte...
Jag har bara en enda modell:
*) en tidig Tamiya King Tiger med Porsche torn (man är ju lite sportig).
King Tigern med Porsche torn tillverkades tydligen i få exemplar både av tyskarna och av Tamiya. Modellen har en tidig version av drivelektroniken - man har bara en tvåkanals radio men två motorer (en per band) så man kan inte styra tornet eller kanonen.
Fördelen med modellen var att den var billig. Nackdelen är att man får klara sig utan ljud och andra finesser.
Å andra sidan köpte jag dock den för att den verkade kul i terrängen. Den är också kul att köra men den rent av äter larvband till frukost. Jag tror jag kört sönder det mesta på den vid det här laget, förutom att man bytt länkar i banden som en besatt.
Egentligen borde man väl satsa på något hållbarare material men metallbanden är ju lite dyra kändes det som.
Vad man har upptäckt är att den ogillar grov sand (döden för banden) och kramsnö (fastnar i banden).
Jag har vissa funderingar på att motorisera mitt torn, om någon har några förslag på detta så mottar jag dem tacksamt. Enligt uppgift lär det ha funnits en officiell sats för detta från Tamiya när det begav sig men den går väl inte att få tag på längre?