Presentationstråden

Ny i Forumet? Skriv några rader och presentera dig här!

Moderator: Erik

spyfrog
Ny Medlem
Ny Medlem

Ny i forumet

Post by spyfrog »

Hej

Jag heter Mathias och är från Gävle området.

Fick tips om det här forumet på Hobbex i Valbo när jag var inne och frågade om de hade reservdelar till drivband till en Tamiya King Tiger. Det hade de dock inte men tips till den här sidan som sen hade länkar till en butik som jag tror hade rätt sak - så nu har jag beställt ett nytt sätt band. På så sätt har jag några i länkar i utbyte... :D

Jag har bara en enda modell:
*) en tidig Tamiya King Tiger med Porsche torn (man är ju lite sportig).
King Tigern med Porsche torn tillverkades tydligen i få exemplar både av tyskarna och av Tamiya. Modellen har en tidig version av drivelektroniken - man har bara en tvåkanals radio men två motorer (en per band) så man kan inte styra tornet eller kanonen.
Fördelen med modellen var att den var billig. Nackdelen är att man får klara sig utan ljud och andra finesser.

Å andra sidan köpte jag dock den för att den verkade kul i terrängen. Den är också kul att köra men den rent av äter larvband till frukost. Jag tror jag kört sönder det mesta på den vid det här laget, förutom att man bytt länkar i banden som en besatt.
Egentligen borde man väl satsa på något hållbarare material men metallbanden är ju lite dyra kändes det som.
Vad man har upptäckt är att den ogillar grov sand (döden för banden) och kramsnö (fastnar i banden).

Jag har vissa funderingar på att motorisera mitt torn, om någon har några förslag på detta så mottar jag dem tacksamt. Enligt uppgift lär det ha funnits en officiell sats för detta från Tamiya när det begav sig men den går väl inte att få tag på längre?

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Hej Spyfrog och välkommen till forumet

Om din King Tiger äter mycket band kan det bero på att banden är för spända, prova att
justera dem så de blir mer slaka.

Vet ej om det finns någon sats för uppgradera din vagn men håll span på exempelvis E-bay
efter delar (man hittar alltid något där).

Eller köp en billig Heng Long vagn och plocka delar av den.
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Välkommen hit Spyfrog!

Det är troligen jag som är den skyldige som tipsade dig Mathias :roll:

Jag vet att www.axels-modellbau-shop.de har en mycket fint orginaldels sortiment till Tamiya vagnarna, men tyvärr har jag inte sett några äldre mekaniska delar.. det är det senaste dom har. Går alltid uppgradera, men det kostar rätt så smarrigt.

Gabbe

pepppe75
Medlem
Medlem

Peppe

Post by pepppe75 »

F.................N!!!!

jag har missat att pressentera mig sorry alla bättre sent än alldrig he he :oops:

Jo peter heter jag kallas av allt o alla för peppe som ni märkt är född 1975 o bor i norrköping.har hållt på med modell bygge sen yngre ålder,o blev av en slump introduserad för ca 3 år sedan av kent wiik till 1:6 hobbyn, så på den banan är det o är helt fast för livet :wink:

förövrigt så är jag kock sedan ca 13 år tillbaka jobbar på en resturang som heter saliga munken.

är oxå musiker och håller nu på att spela in en platta som kommer att pressas på vinyl lite kul ,15 år i musiker livet,hoppas väll att skivan ska gå bra så det blir lite turne o minska ner kockandet.

mvh peppe!!!

rock on dudes :D

Pierre_r
Medlem
Medlem

Post by Pierre_r »

Hej.
Pierre heter jag bor i visseltofta är 19 år och utbildad maskin och lastbilsmekaniker.
Har alltid varit intresserad modellbygge och radiostyrda saker och jag har viljat ha en stridsvagn,
och nu har jag 2 st tiger 1: or. förutom dom så har jag också 4 st radiostyrda bilar 2 monstertruckar kyosho mad force med en rb-tm728 motor i och en hpi savage25 med starkare chassi och servo,1 stadiumtruck i scala 1:10 som kommer från kyosho, outlaw raider heter den och en x-mod hummer h2 i scala 1:28. Jag brukar också bygga modeller just nu har jag jag byggt över 100 modeller (börjar bli trångt på mitt rum nu) jag brukar bygga flygplan,fartyg,bilar,stridsvagnar,lastbilar har tillochmed byggt en oljeplattform. jag kan fixa bilder på dom om ni vill se dom.

Pierre.

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Oljeborr plattform :D :D :D det låter lustigt, vilken skala ?

En bild Tiger vagnarna är väl alltid intressant 8) (och oljeborr plattformen)
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Oljeborrsplatformen vill jag också se bild på, häftigt och ovanligt! Vilken tillverkar är det som gör så fräna modeller? :wink:

Och ja, till Pierre (och er alla som jag inte sagt det till innan): Välkommen hit! Hoppas du Pierre (och alla andra) kommer trivas på forumet 8)

Gabbe

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Hejsan, jag heter Christoffer och är från Stockholm/Vallentuna.

Efter att ha sett en Armortek 1/6-Tiger utanför hobbymässan fastnade jag på idén och har bestämt mig för att skaffa en vagn. Får se om det blir en 1/6 Tiger från Armortek eller t o m en 1/4 Tiger från Alex/Mark. Känner mig lite kluven.

Byggde en Tamiya-Tiger (1/16?, 1/22?) i tioårsåldern. Den var väldetaljerad med finfin inredning och hade motorer med sladdstyrning. Himla skoj och fick en livslång fascination för just Tigern. Blev ett par till men mindre genom åren. Tänkte köpa Tamiyas stora till grabben, men tyckte den blev lite dyr. Blev en 1/35 i stället som han byggde mycket tjusigt. Får mig att skämmas över mina egna prestationer i den åldern :oops: Om han är snäll kanske han får köra med pappas stor-tiger vad det lider.

Sedan kom modelljärnvägarna, som tog upp ett helt liv. Blev aldrig någon riktig bana dock. Det seriösaste försöket fick bäras ut pga fuktproblem i källaren och sedan har det blivit min frus praktik där i stället. Inte läge att ifrågasätta det behovet. :wink: Har gjort en del scratchbyggen, men också byggsatser. Har en trave obyggda från Perl och Jeco i en låda. Jag har på något konstigt sätt tappat intresset - trodde jag aldrig skulle hända.

Därför var det så kul den där novemberdagen när jag fick se Armortek-Tigern. Då tände det verkligen till i hjärtat! -Vill bygga - vill, vill vill!

Nu ser jag fram emot att få "bo" i garaget framöver. Sedan jag flyttade ut mina datorer är det varmt och skönt där ute och bra belysning hade jag redan fixat. Ska försöka få bort lite bråte bara... (ni vet).

:D
/Christoffer

SkyNet3
Medlem
Medlem

Presentationstråden

Post by SkyNet3 »

Hej jag heter Peter och bor i Vallentuna norr om Stockholm!

Jag är mer än överlycklig över detta (äntligen!) svenska forum då jag i ett par års tid har traglat mig igenom amerikanska, holländska, tyska och australiensiska forum. Även om engelskan fungerar hyfsat så slår det ändå inte det egna språket när det börjar bli invecklat!

När familjen flyttade till Vallentuna för ett par år sedan hittade jag en svårt åtgången Panzer IV av märket Imai i en av flyttkartongerna. Det var en 35 år gammal modell som farsan aldrig byggde klart för lika många år sedan. Av ren nostalgi började jag renovera den, för att i nästa stund upptäcka att min frus bror sålde radiostyrda stridsvagnar från Heng Long på nätet... (världen är bra liten ibland), så det var ju självklart att jag blev såld på dessa trollbindande modeller!

Eftersom jag hade en ofattbar mängd av stridsvagnar i min närhet, blev det genst 6 st till! :lol: Dessa tog sådan plats att jag först fick golvlägga hela vinden för att sedan tömma förrådet på 8 kvm och inreda det till min "egen lilla panzarverkstad". (Det är nog byggandet som är det roligaste trots allt).

När det gäller modellbyggandet så har jag fastnat för just 1:16 och har till familjens tveksamma nöje nu en samling med 7 vagnar i den skalan. (3 x HL Tiger I, 1 x HL Panther, 1 x Panzer III, 1 x Stug III, 1 x Panzer IV, den sista är numera ombyggd och radiostyrd med HL-elektronik).

Stug:en är lite roligare kanske, den har en 4,5 millimeters kolsyrekanon som inte är riktigt klar ännu.

Vill ha: T-34, King Tiger och en Sherman

Ett framtida projekt är en egenbyggd Hetzer i skala 1:6...

Jag ser vekligen fram mot att få vara med i detta eminenta forum! :D

// Peter

Image

NoBrainer
Medlem
Medlem

Post by NoBrainer »

Hei

Norrbaggen her... hihi :lol:

Jeg heter Lasse og bor rett utenfor Olso i Norge.
Har hatt interessen for RC siden 80-tallet, men da hadde jeg ikke råd. Jeg driver med Unix-servere fra IBM til daglig, mens kveldene går med på RC Crawling og RC Tanks, samt pc spill fra BIS. (Operations Flashpoint og Armed Assault).
Drifter en klan sine 2 spillservere og 1 Teamspeakserver.

I forbindelse med spillet Armed Assault, så har de fleste av oss få forkjærlighet for T-72 og før jul 2007, så ville 5 stk av oss ha noen å leke med. Da kom vi over Heng Long, som var "litt" billigere enn Tamiya og vi alle kjøpte hver vår.

Da fikk jeg endelig kjøpt meg en tanks. M41A3 Walker Bulldog. Denne har jeg nå kjørt i stykker og jeg holder på og skaffer meg en Tiger I fra heng Long.

Holder også på med RC Crawling, som ikke er raske biler, men biler med låste differensialer og 4wd, med masse kraft som skal klatre opp på de umulige stedene.

Uansett så er det byggingen og lakkeringen som er morsomt, med kjøring som bonus.
Lasse Prenting aka NoBrainer
Futaba 10C | HengLong M41A3 & 2x Tiger I | Tamiya CR-01

MJ
Medlem
Medlem

Post by MJ »

Hejsan

Jag heter mikael och bor liten bit utanför eslöv.
Jag har alltid tyckt att det är kul med rc tank men tiden inte räckt till
men tänkte jag skulle ta upp den hobbyn igen så nu sitter jag och letar
efter en king tiger som inte är i för bra skick så man kan själv bygga om
och så. Har haft en sådan för länge sedan så kunde vara kul med en sådan igen.

Just nu har jag en HL tiger och en HL Walker Bulldog fast tigern gav jag till min svärson.
En liten fråga om King tiger Tamiya jag har sett en del med en motor och koppling ,
samma som jag hade en gång i tiden men ser på de nya att de har två motorer så vilket är
bäst och är det något annat som skiljer dem åt.

Är det någon som har provat matorros vagnar är de bra eller.

Mvh mikael

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Hej MJ och välkommen

Bäst är #56018 dvs den med två motorer, mycket pga att den har en dmd-enhet som styr alla funktioner =inga servo behövs.
Den har också ljud, rekyl i pipan mm. kort sagt allt som gamla #56004 med en motor inte hade.
Men den gamla behöver inte vara ett dåligt köp, den går ju att modda. :D

Ps du kommer väl till vår pansarträff som kommer att äga rum i maj-juni :wink:
Desto fler som kommer desto bättre :mrgreen:
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Välkommen hit MJ!

Postade ett litet PM med svar på frågorna MJ, tänkte bespara tråden på allt för mycket offtopic hehe :wink:

Absolut, hittar du den gammla versione till ett schysst pris är det toppen! Men tänk bara på att det kan vara svårt och hitta gammla reservdelar :roll:

Gabriel
Mvh
Gabriel

the_dreamer
Ny Medlem
Ny Medlem

Tjena

Post by the_dreamer »

Jag ska väl också presentera mig. Jobbar som elektriker inom elteknik/Automation planerar att starta ett scrachbygge en 1/8 eller 1/10 KingTiger. Intresserad mig först för rcbilar men tycker dom blev så fjantigare vill ha något lite mera solidt att köra :)

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Välkommen! dreamer

Lite udda skalor kanske, men smaken är som baken - delad
/Johan