Tjena!

Ny i Forumet? Skriv några rader och presentera dig här!

Moderator: Erik

VaranMicke
Medlem
Medlem

Tjena!

Post by VaranMicke »

Tjena!
Micke heter jag och är spretans ny här på forumet.

Hur jag hamnade här...
Hur hamnade han här då lär ni tänka. Jo så här gick det till. Som pojke en gång i tiden så va ju Rc prylar bra häftigt och som många andra ungar hade jag mej en egen bil som jag nötte varm en tid tills jag sladdade ner för trappen i föräldrarnas kåk när pappa sov och skulle upp å jobba natt. Det var ingen vidare smart drag i mitt liv. Lika som många andra pojkar tyckte man att saker som förflyttade sej med larvband och kunde spränga byggnader va något fruktansvärt coolt. Att kombinera dom här två prylarna tänkte man inte alls på.

Men svara då...
Nu har pojken vuxit upp och börjar närma sej 30 sträcket i livet. Men hur hamnade jag här då? Han har ju fan inte svarat på frågan. Jo min kärring här hemma gjorde ett stooort misstag denna jul och köpte ett par Batteltanks åt mej. Jag vart 10 år på nytt och va helt galen av lycka. Efter många krigande stunder så kom man på att hinderbanor va bra mycket roligare och en gigantisk hinderbana i hela lägenheten byggdes. Flera timmar av slit och en kvart toookracande på banan med dom små tanksen så föddes iden att shit de lär ju finnas större saker.

Youtube...
Satt mej framför datorn i flera timmar å märkte vilka häftiga prylar det finns inom denna hobby. Fick snabbt upp ögonen för M41A3 Metall upg som värkar vara en riktigt fin pryl å bra å börja med. Denna har jag lagt som order i önskelistan inför den kommade födelsedagen om mindre en 20 dagar så nu har kärringen en bra anledning att jobba mycket extra för att behaga sin karl :)

Detta forum...
Detta forum Hittade jag för några dagar sedan efter ca 3 dagars internettittande på youtube och google om olika tanks.
Så nu är jag här i mängden med min okunskap :)
Tjena Micke här!
Reptilnörd som fått upp ögonen för RC Tanks :D

falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

Välkommen hit! Gôtt att du har barnasinnet kvar! Det har vi nog alla som håller på med RC-pansar, mer eller mindre i alla fall...
Läs och lär! Det finns mycket intressant samlat i trådarna.... :D
// Falcon

MJ
Medlem
Medlem

Post by MJ »

Välkommen kul att läsa dina frågor och svar :D
man kan se det framför sig hur du stökade upp i
lägenheten hehehe.
------------------------
Mvh Mikael J

VaranMicke
Medlem
Medlem

Post by VaranMicke »

Hahaha ja de va mitt uppe i en storstädning, tjejen gick å vila lite för hon va krasslig så då tog jag å min systerson äran att ta en paus å rota fram mer saker en va vi hade städat undan och bygga vår lilla bana. Den va inte liten kan jag lova å inehhöll allt. Kom i alla fall lindrigt undan när tanten upptäkte va vi hade sysslat med, enda hon reagerade på va hennes Ed hardy tavla för 700spänn som vi tagit ner och vänt uppåner och lutat upp mot min fiskelåda som en megabacke/bro Förutom den avhyvligen så kom vi väldig lindrigt undan :)

Nu är drömmen en tank i skala 1/6 i framtiden oavestt i fall de ska bli mitt livs värk. Men ska starta med en M41A3 så man får en vink om hur skaerna funkar :) Någon som vet va en 1/6 skalig tank kan kosta att bygga? Har inte sett någonstans vad de kan röra sej för summor. Kan tänka mej att de är allt från mycket pengar till bra mycket mer de rör sej om :P

Mvh micke
Tjena Micke här!

Kim
Medlem
Medlem

Post by Kim »

Välkommen Micke!

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Välkommen Micke

Hoppas att du hittar något intressant att läsa här på forumet. :thumright:
/Johan

shadow
Medlem
Medlem

Post by shadow »

Välkommen till pansar träsket
Peter

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

VaranMicke wrote:Någon som vet va en 1/6 skalig tank kan kosta att bygga?
Hej Micke och välkommen hit!

Passa dig för här kan man fastna rejält men roligt är det... :D

Ser att du sneglar mot 1:6 och det gör du rätt i.
Också helt rätt att prova sig fram i de mindre skalorna först, så gjorde jag och flera andra som nu härjar i 1:6.

Vad kostar då detta med 1:6?
Svår fråga, hur långt är ett snöre? :wink:
Allt från en Stuart för 2000:- till en Armortek för 100.000:-
Sen finns det vagnar där emellan :D

Det bästa råd jag kan ge dig är att surfa runt ibland länkarna vi har här på forumets länksida.
Mycke intressant läsning, allt på Engelska men handlar du en vagn någon gång så blir det säkerligen utomlands.
Ett annat som är säkert är att 1:6 kostar men utslagen över tid behöver det inte bli alltför betungande.
Tunga är de dock så tantens tavla kan du då glömma att köra på... :wink:
Men roligt är det, jag lovar (jag har 5st... :oops: )

Mvh
Kent

VaranMicke
Medlem
Medlem

Post by VaranMicke »

Tack alla för ett riktigt varmt bemötande :)

Tror jag har surfat runt i detta formum minst 7-10 timmar redan å kollat in era middningar å lösningar å olika bygget. Så jäkla mycket häftigt å se så de är nå sjukt till det. Ser fram i mot att komma igång jag med framöver.

Läste någonstans att en 1/6 ligger runt 70-80kg i vikt så blir nog ingen inomhusbana om man vill undkomma tanten å brödkaveln.
Kan man få en hygglig modell för runt 20-30k? Där omkring borde man ju kunna lägga sej i framtiden utan att de ska bli ekonomisk undergång ^^

Men det kommer få bli bra mycket längre fram.
Har ett helt rum med ormar här hemma som ska byggas om sen fler arter som ska handlas in för en mer komplett samling.
Körkort som ska fixas och en lägenhet som ska renoveras upp tills man ska sälja och kolla efter hus, så de finns lite bollar i luften som får gå före. Men en liten tank där i mellan ska de slinka in ;)

Mvh Micke
Tjena Micke här!

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Hej igen,

För den summan kan du visst få en 1:6 vagn.
Synd att du inte var med när "Blitzkrieg" reade ut sina sista vagnar nu i höstas.
Det var flera Svenskar som gjorde entre ut i 1:6-träsket via deras erbjudande, tyvärr har firman nu upphört.
Offer för den globala ekonomiska oron.

Så du gillar ormar, då har jag ett förslag på en vagn till dig :D
sPzAbt 502 (tror jag det skall vara) hade en av sina Early Tiger I målad med ett anakonda huvud på mynningsdämparen.
Har ännu inte sett någon göra den vagnen i 1:6 så du kan bli först.

Image

Det finns ännu en känd bild på denna Tiger men jag hittar tyvärr den inte nu.

Det är i alla fall en tidig Tiger I utan zimmerit, en liknande som pepppe här på forumet bygger.
Han handlade den direkt från tillverkaren i Ryssland helt utan problem till ett bra pris då han slapp mellanhänderna.

Dyker (speciellt i dessa tider) ständigt upp vagnar till försäljning speciellt i England så där kan man göra fynd.
Att tänka på är fraktkostnaden...och att en helmetall från Armortek färdig väger 150kg.
Men roligt är det! :D

Mvh
Kent

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Välkommen =)
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Patrik
Medlem
Medlem

Post by Patrik »

Tjena Micke! Var i Sverige finns du då? :D

VaranMicke
Medlem
Medlem

Post by VaranMicke »

helmetall från Armortek färdig väger 150kg! Huum lär nog fan ha hjälp att lyfta upp den i bokhyllan den dagen en sådan är i min ägo Haha ^^

Riktigt maffiga vikter på vagnarna lär jag säga:)

Jag bor i avesta i dalarna :)
Tjena Micke här!

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Hej och välkommen till forumet!
Mvh

"Jake"

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

VaranMicke wrote:Huum lär nog fan ha hjälp att lyfta upp den i bokhyllan den dagen en sådan är i min ägo Haha ^^

Riktigt maffiga vikter på vagnarna lär jag säga:)
Ja man behöver ett lyftbord att forsla dem om man inte vill förstöra ryggen :D

Image

Men roligt är det!

Mvh
Kent