Gabriels 1:6 Jagdpanzer 38t "Hetzer"

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Tack för tipsen Kent. Skall försöka räta ut armen i alla fall, kan vara bra med en i reserv tänker jag mig.

Hela vagnen var exemplariskt packad, jag synade kartongen och såg ingen åverkan. Men det är klart att det kan hända olyckor med paket i alla fall, det är rätt mycket kilon det handlar om.

Verkligen snällt att erbjuda din extra arm Kent, uppskattas mycket!

Äsch, lite smolk i glädjebägaren är lätt att bli av med hoppas jag 8)
Mvh
Gabriel

pepppe75
Medlem
Medlem

Post by pepppe75 »

tja gabbe!!!

det var ju liite trist som sagt,men det kommer att lösa sig med vagnen!!
själv måste jag vänta lite innan jag plockar ner min,vill bli klar med tigern först.
det kommer nog att vara lite småfix på min med.

ha det gött så länge :D

mvh peppe.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Peppe, problem är till för att lösas :wink:

Idag har jag borrat, sågat och filat upp mera hål i pansaret. Blir och finputsa kanterna senare.

Image Image Image

Jag ska reda ut vad jag behöver skaffa för skruv, mutter och bultar härnäst. Blir köpa vanliga skruvar på järnhandeln tror jag. Tänkte ersätta alla gjutna bultar med riktiga, borde hitta något lämpligt på http://www.microfasteners.com/ och ska det vara mutter och bultar till alla hjulen också :study:
Mvh
Gabriel

pepppe75
Medlem
Medlem

Post by pepppe75 »

tja gabbe!!!

det där blir ju riktigt bra :!: :!: :!:

sa.an så sugen jag blir att börja med min :wink:

mehöver nog lite tips sen när det blir dags för mig att beställa i fråm microfasteners.

ha det gött så länge gabbe!!

mvh peppe :D

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Gabriel wrote:och ska det vara mutter och bultar till alla hjulen också :study:
Låter som att du är inne på att göra en tidig version av din Hetzer liksom jag gjort.
Tycker personligen att hjulen ser mer intressanta ut med alla dessa skruvar och muttrar än den nitade versionen som kommer med kittet.
Att det sen är ett himla jobb är en annan sak men vem har bråttom?...

Image

Mvh
Kent

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Vet själv inte riktigt vad jag ska beställa från microfasteners, får mäta mig fram tror jag. Kan skriva ut en lista på vad jag kommer fram till om du vill?

Ja hjulen ser mycket intressantare ut med bultar och muttrar än med nitarna. Bara bra om det är utmanande, jag har hela livet på mig :wink:

Sitter och funderar på periskopen, om det är samma lika som till tex tigern eller om det är en helt egen variant. Skulle vara häftigt med fungerande prismor.
Mvh
Gabriel

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Gabriel wrote:Sitter och funderar på periskopen, om det är samma lika som till tex tigern eller om det är en helt egen variant. Skulle vara häftigt med fungerande prismor.
Nu tänker vi i samma banor :D
Har själv tänkt sätta in och har redan inhandlat periskop och prismor av Mike Stannard.
http://www.armortek.co.uk/forum/viewtopic.php?t=1639

Vid laddaren satt en av Typ 1 och föraren hade 2st av Typ 2.

Image

Och vagnchefen hade en av Typ 1.

Image

Mike har idag endast prismor till Typ 1 och jag vet inte om han kommer att ta fram även till Typ 2.
Typ 2 är likadana periskop som sitter i Tiger / Panther cupolan.

Sa jag att det här med 1:6 är också ett sätt att ruinera sig på...men kul är det! :D
Man behöver inte handla allt på en gång utan sprider man ut det över tid blir det mera överkomligt.

Mvh
Kent

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Härligt Kent! Kul att det är samma tankebanor :D Ja då blev det helt plötsligt ganska mycket att beställa från Mike S, kan absolut inte hålla mig från att skaffa dom där periskopen med riktiga prismor!

Jo en sak till också, vad har du för fästen till periskopen? Så här såg dom ut i en G-13 och vad jag förstår så skiljde fästena sig inte från originalet. Posta gärna en bild på dina periskop, det skulle vara mycket intressant och se.
Image

Vilka fina ritningar förresten, är dom från den där MBI boken du tipsade om?

Igår kom ett par böcker jag beställt, har ytterligare en MBI bok på gång hem från Amerika.
Image Image
Mvh
Gabriel

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Ritningarna är från Spielberg boken jag skrev om i Peppes berättelse

Image

Bra bok som jag tycker du skall köpa.

Fästen för periskopen är Stannard std (TT28) till Typ 1.
Till Typ 2 har jag ingenting ännu men får ta tag i det senare när jag fortsätter mitt Hetzerbygge efter Panthern.

Mvh
Kent

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Mera böcker, trevligt! Borde komma imorgon om allt går som det ska :mrgreen:

Angående böcker, jag har läst och tittat igenom MBI boken jag postade i denna tråd "jagdpanzer 38 hetzer" och är förvirrad. Det är en hel del fakta och bilder på original hetzern, krigstids foton och nutida på vagnar som står på museum. Men, det är mest bilder och fakta om G-13 och ST-1. Visserligen står det vad som är vad, vilket har givit mig ganska bra insikt i vad som skiljer dom åt, men det är också vilseledande att MBI tar upp två vagnsmodeller som inte är hetzers i en specifik hetzer bok. Ibland är det också svårt att veta om det är en hetzer eller G-13 på bilderna i boken eftersom att det inte står angivet.

Jag fick svar från Mike S, han säger: "All my products are available except for the working prisms, these were made by a optics company and the minimum I can order at a time is 50 and I have no other orders for them." Så det är väl bara och glömma fungerande prismor om jag inte vill köpa 50st. Kommer vi upp till 50st prismor här på forumet kanske? :lol:
Han erbjöd dock prismor i resin som ser ut som riktiga i glas, så får det bli.
Mvh
Gabriel

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Har Mike även resin-prismor till Typ2 för leverans nu?

De "riktiga" prismorna tillverkades av samma företag som gjorde Hubble teleskopet :shock:

Mvh
Kent

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Gabriel wrote:Han erbjöd dock prismor i resin som ser ut som riktiga i glas, så får det bli.
Slipade prismor av glas i 1/6? :shock: Ja, det var då det kompromisslösaste jag hört på länge!

Jag tycker du gjorde ett förståndigt val. Lägg pengarna på sådant som gör verklig skillnad i utseendet - det finns många tänkbara placeringsobjekt. Det gäller att få pengarna att räcka så långt som möjligt.

Spännande att följa ditt bygge!

mvh
/Christoffer

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Christoffer: Tyvärr blir det inga prismor av glas, Mike S har inga till salu för tillfället :cry::cry: Det blev prismor av resin istället, som visserligen ser ut som glas, men dom fungerar. För syns skull med andra ord. Känner mig rätt nöjd ändå!
Mvh
Gabriel

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

cahlfors wrote:Slipade prismor av glas i 1/6? :shock: Ja, det var då det kompromisslösaste jag hört på länge!
Jajjamen det finns inga genvägar där ute i träsket! :wink:

Image

http://www.armortek.co.uk/forum/viewtopic.php?t=282.

Alla sätt att ruinera sig på är bra utom de tråkiga...
Skämt å sido visst är det ouverkill men de är alldelens fantastiskt roliga och till och med en tvivlare som min fru är imponerad.

De av acrylic (inte resin) är lika fina exteriört men funkar inte som periskop men är klart prisvärda.

http://www.armortek.co.uk/forum/viewtopic.php?t=1074

Mvh
Kent

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Enligt Mike S är prismorna i "clear resin", i alla fall dom som jag har beställt :wink:
Mvh
Gabriel