Gabriels 1:6 Jagdpanzer 38t "Hetzer"

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Gabriel
Veteran
Veteran

Gabriels 1:6 Jagdpanzer 38t "Hetzer"

Post by Gabriel »

Min tanke från början var en panzer IV, men det tog betydligt längre tid och spara ihop pengar än jag räknat med. En hel del oförutsedda utgifter och när det började närma sig gick BKA i konkurs. Men som tur är lyckades jag lägga vantarna på den vagn som stod som nr:2 på min önskelista, precis en Hetzer! :wink: Näst sista exemplaret fick jag tag på, ibland ska man ha tur också.

Självklart kunde jag inte hålla mig mer än två timmar tills jag omsorgsfullt öppnade paketet och städade bort emballeringen och frigolitbitarna som satt överallt.

Jag måste säga att Kent har inspirerat mig mycket till 1/6 världen, frestas med fina bilder och för att inte tala om hans egna projekt!
Tack Kent! :mrgreen:

Lite snabbt tagna bilder med mobiltelefonen.

Mina skor ser små ut.
Image
Innehållet i paketet.
Image
På arbetsbänken.
Image
Proppfylld med delar.
Image
Vinterklädda.
Image
Last edited by Gabriel on December 10th, 2010, 8:36 pm, edited 2 times in total.
Mvh
Gabriel

hjultomten
Medlem
Medlem

Post by hjultomten »

Ser bra ut, ser fram mot när du ska köra den....

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Ser mycke kul där på de där bilderna.
Känns fint att veta att det jag skriver om på div forum inspirerar andra inte minst ni Svenskar att likt mig själv upptäcka denna fina, avkopplande och för en ww2 intreserad så perfekta hobbyn.
Drar mer än gärna ner fler i träsket :D

Du kommer att ha en hel del roliga timmar framöver kan jag lova.
Jag gläds verkligen med dig.
Att du sen kom över ett av de sista exemplaren av dessa Hetzer kit och till ett jättebra pris gör inte saken sämre - Grattis!

Mvh
Kent

pepppe75
Medlem
Medlem

Post by pepppe75 »

halloj gabbe!!!

STORT GRATTIS till dig,skönt att se dom där trevliga bilderna!!!

välkommen då i 1:6 träsket :wink:

mvh peppe.

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Den ser inte så tung ut, kan man lyfta den för hand ?
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Tack ska ni ha, ingen är gladare än jag :)

Johan: Väger ca 50kg så det går utmärkt att lyfta själv, vilket är bra i mitt fall. Bor i en etta med stort kök så det får inte plats något lyftbord.
Mvh
Gabriel

falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

Grattis! Då får vi se fram mot ännu en intressant byggtråd. :D
Antar att du ser fram mot en lång mörk vinter....
// Falcon

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Klart det blir intressant, det tycker jag själv i alla fall ;) Jepp, jag hoppas innerligt på en lång, mörk och kall vinter. Men för min del så har det inte så stor betydelse vad det är för väder utomhus. Mitt intresse och lust att skapa påverkas inte av det ;)

Några önskningar jag har:
*Rörlig mg34t på lavett (höjd/sidled)
*Rörligt eldrör (höjd/sidled)
*Rekylsimulering på eldrör
*Fungerande lyktor

Just nu spånar jag på hur jag skall bete mig för att få lavetten rörlig, har lite lösa idéer som skall testas! Detta är långsökt, men vet någon hur långt upp/ned höger/vänster som lavetten kunde röra sig? Eller finns det rent ut av någon bra bok som tar upp det som jag kan skaffa mig? Tips uppskattas.
Mvh
Gabriel

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Post by Björn Johansson »

Grattar dej här oxå Gabriel

Ser fram emot att få följa ditt bygge.
Höres Mvh Björn

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Tack tack Björn!

Öppnade laddarens lucka och då dök det upp en besättningsman bara sådär. Hupp!
Image

hjultomten: Jag lovar att du ska få testköra 8)
Mvh
Gabriel

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Se där bygget är redan igång :D

Nu när jag ser den där MP-40 så kom jag att tänka på vad som står i den där boken från MBI som jag tipsade dig om.
Där på en sida står beskrivet all utrustning Hetzern hade både in och utvändigt.
Beväpning förutom den utvändiga MG34 var en StG-44 :shock: samt att varje besättningsmedlem bar sin personliga pistol Walther P-38.
Som jag sa, en fantastiskt bra bok!

I händelse av att vagnen måste överges monterades MG34 ner. Tillsammans med StG:n hade de 4 i besättningen tillräcklig eldkraft att ta sig ut ur stridsområdet.
De två övriga ur besättningen bar amunitionen därav inga fler "tyngre än pistoler" vapen i Hetzern.

Trevlig helg
Kent

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Aha! Verkligen intressant fakta Kent, tack så mycket!
MBI boken borde komma nästa vecka, samt den andra boken du tipsade om. Jag kan inte göra så mycket förens jag läst på lite så jag vet vad som skall återskapas. Blir och beställa MG34 och StG-44 plus magasinsfickor och magasin helt enkelt.
Mvh
Gabriel

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Idag har jag skruvat isär hela botten, hjulupphängning och sånt. Det började med att jag noterade att bandet tog i upphängningen för bladfjädrarna och när jag kikade närmare satt bandet längre ut nertill och närmare chassit upptill. Sneda axlar eller bärhjul tänkte jag först, men det kan lika gärna vara spänn- och drivhjulet som är sneda. Eller varför inte bandet själv? Nytt och stelt är det. Bästa sättet att gå till botten med problemet var att skruva isär allt. Det kommer behövas göras förr eller senare, mycket detaljer och arbete som skall dit. När jag börjat skruva upptäckt att det är slarv med i tillverkningen och att det behövs handpåläggning på många områden. Trist, men jag ska inte gnälla med tanke på priset.

Image
Baljan.

Image
Nedersta raden andra från höger är sned som en kvist, vilket gör att bärhjulet hamnar mycket längre ut än alla andra plus att bladfjädringen inte passar i fästet.

Image
Bättre bild på den krokiga, till höger i bilden.

Image
Samtliga bärhjul är något slipade, en av åtta är slipade rakt. När locken sitter på plats syns det tydligt på vilka hjul det är lite för entusiastiskt slipat.

Image
Skiljer en del. Jag funderar på att försöka ta bort det värsta med hjälp av plastic padding eller liknande.

Image
Jag har för mig hetzerns spännhjul var lite frästa mellan själva plattan med bultar och ringen med försänkingar (där skall det sitta skruvar). Jag äger ingen svarv, får se om jag hittar på en lösning på detta.. men jag kan ha fel också :wink:

Mycket arbete framför mig, men jag ser fram emot vägen till färdig vagn :mrgreen:
Mvh
Gabriel

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Jag satt uppe sent igår och grubblade över hur jag skulle lyckas laga den krokiga stötdämpararm (eller vad den nu heter), huvudvärk och röda ögon idag. Dock så fick jag goda nyheter nyss, jag skall få en ny arm skickad till mig. Ingen är gladare än jag :mrgreen:

Fantastiskt att BKA erbjuder sån service trots företagets dystra status, det ska han ha eloge för! :wink:
Mvh
Gabriel

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Hmm lite smolk i glädjebägaren :( men inget att oroa sig för.

Steg 1:
Hör med Dave om han har någon del i resev han kan skicka dig.
Hade själv ett liknande problem när jag fick min Hetzer och Peter skickade mig lite reserver.
Misstänker att böjen kommer av transporten, ett pris vi som ligger en bit från tillverkningen tyvärr får ta.
För att ligga stilla i lådan spänns vagnen fast och det skapar spänningar.

Steg 2:
Finns inga reservdelar pga sista exemplaret nu såld så försök böja missbildningen tillbaka.
Ta bort pinnen som sitter mot vagnen
Spänn fast delen i ett skruvstäd
Värm (ordentligt) där det skall böjas med gasolflaska edyl
Rikta delen försiktigt med en rejäl tång, skifnyckel, polygrip edyl.

Steg 3:
Funkar ingenting av ovanstående alt delen gick av :shock: så har jag en x-tra som inte är 100% men bra mycket bättre än din "kvist".
Din ser ut att vara lite eljest än mina, dina ser lite grövre ut men jag tror att de är kompatibla.

Vad du än gör så hör först med David.

Mvh
Kent

*edit
Ser att det löser sig för dig, skönt.