Funderingar över RC tanks.

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
Post Reply
McK
Ny Medlem
Ny Medlem

Funderingar över RC tanks.

Post by McK »

Tjena alla rc tank fanataster!
Danne heter jag och för 1½ år sedan fick jag en HL Tiger tank. har sedan dess traskat omkring och funderat på att skaffa en till.
En Tamiya Sherman. Men jag har aldrig byggt en tank från noll tidigare, det enda jag byggt är en Kyosho monstertruck :P
Kikade hur Tigern var konstruerad och det såg inte helt omöjligt ut. Vet inte hur pass avancerade Tamiya modellerna är dock.
Så jag undrar, vad bör man tänka på när man bygger sin första vagn? :)
Hur lång tid tog det för er att knåpa ihop er #1?

Hade gött :)
Great minds think alike

pilgrimsfalk
Medlem
Medlem

inga problem

Post by pilgrimsfalk »

Hej

Har byggt några Tamiya, bla 2 st Sherman. Som modell sett är de mkt lätta att bygga. Kom inte ihåg hur många timmar men det är målningen som tar lite tid. Målningen är väl det som kräver lite planering.... Tveka inte! :P

Martin
Last edited by pilgrimsfalk on October 2nd, 2008, 8:59 pm, edited 1 time in total.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Hej och välkommen Mck.

Valbo ser jag, då är vi grannar. Kul att du funderar på en tamiya, dom är riktigt fina!

Vad man bör tänka på som jag ser det så här i efterhand är att man läser manualet djävulskt noga och håller koll på alla delarna. Ordning och reda på arbetsbänken. Inte kul som jag hörde någon hade gjort och limmat ihop hjulen så ordentligt att han inte fick isär dom igen när han märkte att lagren inte satt på plats hehe. Så läs manualen.

Ska se om jag kan fixa en länk till dig med Sherman manualen online så du får lite förvarning om vad som komma skall :wink:

Själva byggandet från delar till körbart sick ca 16 timmar. Men detaljerandet ligger på 70 timmar ungefär nu och det är inte dags och måla ännu.

Gabbe

McK
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by McK »

Tack för välkomnandet :)

Jamen dåså :D ca 16tim byggtid var ju inte alls farligt, hade föreställt mig att man håller på i månader och bygger haha, vet inte var jag fick den idén ifrån.
Hade en annan lätt halvseriös tanke med, att kanske skaffa en färdigmonterad vagn. (såg att det fanns en sida om erbjöd detta) Tänker mest då på möjligheten att få en färdig målad vagn, just den biten har aldrig vart min starka sida om jag ska vara ärlig och det ska man ju.
Frågan är bara om det är värt det hmm.
Men antagligen så blir det nog så att jag kommer göra det själv till sist :)

Vore riktigt schyst om du kunde slänga upp en länk till manualen :)

/mck
Great minds think alike

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Så låte så :D

Men det beror så klart helt och hållet på hur pass mekanisk och bra man är på att bygga. Är man riktigt ohändig tar det säkert flera månader. Jag maratonbyggde min kan man säga, över en längre sammanhängande ledighet.

Du får ta och kontakta Fredde J här på forumet, han vet jag säljer ett par färdigbyggda vagnar med lite uppgraderingar på. Mer info finns på denna sidan: http://minipansar.ecommunity.se/tamiya- ... -vt30.html

Rätt kul och ha gjort det själv tycker jag, men vill man ha vagnen klar redo för körning så är färdig från köp ett alternativ helt klart.

Och här har vi länk till manualer: http://members.iinet.net.au/~wackywheelz/manuals/
Finns en del olika versioner på Sherman, men den senaste som säljs i butik är den som heter #56013

Hoppas detta hjälper,

Gabbe

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Det är absolut inget fel i att handla en färdigbyggd!
Tvärt om en helt ok start på hobbyn och så gjorde jag när jag började.

Hittade en 1:16 Tamiya Tiger I som var seriöst byggd och hade den som ett test hur kul det var med radiostyrda stridsvagnar.
Och på den vägen är det...
Fler färdigbyggda blev det innan jag testade att sätta ihop själv och har lika kul med alla.

Nedan bild på min förstling för jag vet att ni gillar bilder :wink:

/Kent

Image

Image

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

McK, efter som du bor så pass nära Sandviken så kan vi säkert komma överens om något om du vill testköra en vagn. Det är tyvärr ingen Sherman men du kommer få en bra uppfattning om funktion och prestanda.

Det var mig en stilig Tiger Kent! Kom den målad eller är det du som gjort det jobbet?

Gabbe

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Tack Gabbe!

Nej den kom helt färdigmålad - målning och vädring är ett stort svart hål i mitt kunnande :oops:
Spraya dunkelgelbe är inget problem men att den ack så viktiga slutklämmen är någonting jag måste få hjälp med.
Har en IPMS "award winner" från mellansverige som kommer att kunna hjälpa mig när det börjar bli dags för mina 1:6 alster att få färg.

Tigern hade en flagga på torntaket som av somliga kan verka stötande.
Helt historiskt riktig ifån Kursk men lite synd bara att den är fastlimmad.

/Kent

Image

Image

pepppe75
Medlem
Medlem

Post by pepppe75 »

halloj!!!

som kent o säkert många andra så börjades min 1:6 resa med tamiyas tiger 1:16,blev helt såld på denna hobby,sedan pressenterade kent 1:6 vagnarna för mig för ca 4 år sedan. av en slump kom vi kontakt med varandra,jag hade lagt ut en annons på blocket med min tiger o då va kent där o retades he he :wink: som sagt då blev jag frälst ännu än gång,och till och med min 1:16 har jag kvar.

Image

Image

Image

Image

ha det så länge alla!!

mvh peppe.

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

Välkommen McK

hoppas du kommer trivas i forumet och hitta en det information kring Rc tank byggen.

Mats
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/