Peters Strv 103 - 1:6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Post Reply
Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Här kommer lite bilder och en film från i kväll. Gjorde lite monteringsarbeten.

Några kommentarer:
- Fjädringen är inte inställd för 5 öre.
- Fjädrarna är anpassade för en modell på 80 kg +, inte... 10 som det är här...
- Bandspänningsanordningen är stelmonterad, därför händer det lite konstiga saker som jag hoppas ska försvinna när bandspänningen fjäderbelastas.
- Bandet sitter ihop med ett buntband... :lol:

Håll till godo.

Image

Image

Image

http://www.youtube.com/watch?v=T0SwuYsMMo8

och ja, jag har inte orka lägga på de sista padsen... :oops:
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Ser mycket fint ut. Vad är det som driver "lutningen" ?

/Affe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Min fot. :(
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Häftigt Peter!

Nu börjar det likna nånting. Imponerande!
Att få till lutningen av S-vagnen och få den att fungera är du den 1:a som lyckats med i 1:6.

Ser fram emot mera men kom ihåg, ingen bråska viktigast är att ha kul hela tiden.

/Kent

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Låt oss hjälpas åt - du kämpar på och jag har skitkul genom att titta på bilderna? :lol:

Det här är nog det häftigaste jag sett!

Stort tack för att du låter oss andra få följa med på denna underbara resa!

/Christoffer

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

cahlfors wrote:Låt oss hjälpas åt - du kämpar på och jag har skitkul genom att titta på bilderna? :lol:

Det här är nog det häftigaste jag sett!

Stort tack för att du låter oss andra få följa med på denna underbara resa!

/Christoffer
Jepp, håller helt med cahlfors.

"Keep up the good work"
Mvh

"Jake"

falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

På hobbymässan i Göteborg för ett tag sedan så var det många som frågade om det inte fanns någon radiostyrd "strv S". Kan tänka mej att det blir en riktig publikmagnet... :D :D :D Ser fram emot att få se den i verkligheten någon gång framöver!
// Falcon

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

På hobbymässan i Göteborg för ett tag sedan så var det många som frågade om det inte fanns någon radiostyrd "strv S". Kan tänka mej att det blir en riktig publikmagnet...
Hmm, jag kanske ska börja ta upp ordrar? 8) Fast då kommer ju verligen pressen... :wink:

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Projektet intar sömnläge under 1½ månad. Orsaker enl annan tråd. Men frukta intet, det lever fortf, det sover bara...

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Arbetet har påbörjats sakta och kommer förhoppningsvis öka framöver.
Har gjort 12 bandplattor till andra bandet nu, så med 3 gjorda sen tidigare återstår "bara" 51 st...

I morgon ska jag handla lite stålaxel och lite annat smått och gott och förhoppningsvis bygga klart en testversion av en ny fjädring jag och en kamrat funderat ut. Den är enklare, tar endast 1/3 av volymen som tidigare versioner gjort så jag är mycket spänd hur det ska gå

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Lägger in en liten film på projektet från i går.
Den är inte motoriserad ännu annat än genom min fot/hand.

Bandet klättrar på drivhjulet men det beror på att bandspänningen var för lös. I övrigt rullar den överraskande lätt och jag är mycket nöjd. En liten seger. Nu måste jag ta mig i kragen och göra klart nästa band. 50 plattor kvar...

http://www.youtube.com/watch?v=2GP50_h_MkA

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Härligt att se bilder och text om din 103:a igen Peter.

Det verkar vara "inne" med skala 1:6 103:or just nu.
I går visade Britten sin efter år av tystnad.
Har ni pratat med varandra någonting?
Han har kommit längre men jag tror inte hans kan niga.

Image

Är ingen kännare av 103:or men den ser väldigt fin ut vilket även din gör.
Att ni båda bygger scratch imponerar djupt på mig.

Mer om den Engelska finns att läsa här:
http://www.uktank.org/phpbb3/viewtopic. ... 897#p39897

Passade på att tipsa om din och om vårat forum :D

/Kent

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

[quote="Kent W"]Härligt att se bilder och text om din 103:a igen Peter. quote]

Instämmer, ståpäls x 2 vid varje ny delrapport av detta bygge!
Mvh

"Jake"

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Den där vagnen verkar ju helt fantastisk! Skala 1/8 står det i hans signatur. Fast det verkar ju vara någon form av "gummiband" / transportband då det saknas kuggar på drivhjulet. Rent spontant så ser dock hans driv och spännhjul 1000x bättre ut än mina, men å andra sidan så ser mina bärhjul och stödrullar iaf 10x bättre ut så jag antar att det hela går på ett ut... 8)

Men jag är mycket imponerad av överdelen... *drömmer mig bort*

50 bandplattor är ca 50 timmars jobb så det känns lite motigt... kommer jag bara över den tröskeln så kommer det här projektet accelerera :D
Spände bandet i kväll innan jag gick hem, det rullade jättebra både framåt och bakåt men ddet kommer krävas en radikal ombygnad av bandspänningsfunktionen för att få elevation/dumpning att funka.
Förklaringen är följande:
- Bandet måste vara relativt spänt för att vagnen inte ska kränga av det.
- Men med rätt bandspänning så kan man bara tilta vagnen +-5 grader, dvs bara hälfen av orginalet.
- Därmed måste bandet slackas när man tiltar, men verkligen inte när vagnen kör rakt fram
- Nuvarande idé med en fjäder som ska kompensera funkar... inte tillfredställande... men frukta icke, har givetvis en annan idé 8)

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Peter du har rätt, den Engelska vagnen är i 1:8.
Har varit tyst om den i drygt 2år så jag har glömt hur det var med storleken. :oops:

/Kent