Vattensäkra din stridsvagn?

Här kan du dela med dig av byggtips, smarta lösningar och uppgraderingar.
Gabriel
Veteran
Veteran

Vattensäkra din stridsvagn?

Post by Gabriel »

Hej på er,

Jag försöker komma på en bra metod att göra stridsvagnen vattensäker, kanske inte hela men underdelen av chassit. Tänk efter själva hur bra det skulle vara, då har man mycket större möjligheter till ordentlig terrängkörning. Men hur ska man lösa det på ett effektivt vis?

En idé jag har är om man skulle använda sig av samma teknik som båtar använder sig av för att göra axeln till propellern vattentät. Det fungerar ungefär som så här att man tar ett rör som det sitter packningar i båda ändarna på och genom dom förs axeln och sedan så skall röret fyllas med fett. Kanske är något och spåna vidare på?

Skulle vara kul om vi kom på en bra lösning :D

Gabbe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Om man gillar att plocka i sär och rengöra grejjerna skulle ett alternativ vara att sätta elektoniken i en helt vattentät låda. Sedan kan man låta det komma en hel del vatten i vagnet förutsatt att man gör rent och torkar den effteråt. Växellådan och motorerna blir väl svårare att skydda.
Detta är en ganska omständig lösning men det skulle duga för mig. Man får väl ha en "Ful-vagn" som man kör riktigt hårt med och sedan ha andra som är mera skala och detaljer.

/Affe

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Det som Affe beskriver är hur det funkar i de större skalorna.
Man tillåter helt enkelt vatten att komma in i vagnen bara den kan rinna ut också :shock: och ser till att elektroniken är skyddad.
Så funkar Alex S glasfibermodeller och de anses som de mest driftsäkra i 1:6
(Ryska - inte så vackra men de funkar... :wink: )

//Kent

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Ja det är väl något sånt jag får satsa på helt enkelt. Ett problem är dock att MF enheten och DMDn blir varma, och isolerar man dom i en vattentät låda biler den lufttät också.. undrar just hur mycket det kommer att påverka temperaturen?

Jag tänker mig att inte man kommer köra i mera vatten än max upp till drivhjulet. Då kanske det räcker med en enklare lösning, om man skulle konstruera en låda utan lock som elektroniken och batteriet är i, då skulle den vara vattensäker så pass mycket att det räcker och blir över. Det är när man kör i för djupt vatten så att det riskerar att skvimpa över som det är en risk. Men kör man med sunt förnuft borde man se vad som är för djupt och inte?

Vad tror ni om silicon som vattentätning?

Gabbe

pinussen
Medlem
Medlem

Post by pinussen »

Borde det inte funka med en stängd låda om man ser till att leda bort värmen med kylflänsar? En alu-låda kan ju vara en stor kylfläns i sig själv. Problemet är väl alla sladdar som ska ut men det går nog att täta.

akvariesilikon funkar ju fint som tätning till akvarium så det håller nog tätt :) Det viktigaste är nog att det fäster ordentligt på materialet.

Har inte funderat så mycket på elektroniken till min, det är ett framtida problem. :D

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

on man tätar med en påse eller en låda borde man kunna sätta en slangbit som värmen kan ledas bort genom tornet.
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

De burkar som jag brukar skruva lös och byta emellanåt på strv 122 ooch strf 90 är allt som oftast vattentäta. De burkar som producerar mycket värme löser det med att höljet i sig har stor yta (räfflat eller rena kylflänsar tom) och att de invändigt har en liten liten fläkt som cirkulerar luften. De kan även ha utvändigt monterade fläktar.

Att fetta in axlar som går igenom lager och bussningar kan fungera som fukt och vattenspärr + att det har en skyddande effekt mot korrosion om man är ute och botaniserar i lera och vatten.

En sak man sällan tänker på med silikon är att då det härdar utvecklar det ättiksyra (om mitt minne inte sviker) vilket i sin tur ger upphov till korrosion på framför allt kretskort med små ledningsbanor. Detta kan leda till att saker slutar fungera. Jag får tex inte använda vilket silikon (eller tätningsmedel) som helst när jag ska täta saker på våra stora, moderna & dyra fordon.

O-ringar med vaselin är annars bra sätt att hålla fukten ute.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Tack för råden Peter!

Kylflänsar på lådan, inte dumt alls. Undrar bara hur allt ska få plats.. jag får skissa lite på det. Vad rekomenderar du för silicon och täta med? Kanske är bättre med epoxylimm? hehe

Svår nöt att knäcka detta :?

Gabbe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Finns iofs ättiksyrefira silikonsorter så det är nog den enklaste och säkraste vägen att gå.
Epoxi undviker jag så långt det går pga hälsoriskerna.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Skall leta fram en lämplig silikonsort och testa med, ättiksyrefri skall jag memorera.

Vad är det som är så ohälsosamt med epoxi? Inte hört något om det faktiskt. Kanske lika bra att jag är ovetande haha :lol:

Gabbe

Peter
Medlem
Medlem

Ett litet sammandrag av hälsorisker med epoxi

Post by Peter »

Det finns många olika sorters epoxi nu förtiden, och givetvis olika grader av hälsorisker. Men det är kemikalier man bör ha en hälsosam respekt för när man brukar dom.

Ett litet sammandrag av hälsorisker med epoxi:

Epoxi är allergiframkallande. Alla som arbetar med ej uthärdade epoxiprodukter riskerar att
få hudallergi.

Olika typer av epoxiprodukter har olika förmåga att framkalla allergi. Flytande epoxiharts är
mycket hudallergiframkallande.

Även härdarna kan vara allergiframkallande. Speciellt farlig är anhydridhärdare som kan ge
luftvägsallergier.

Du kan bli allergisk mot epoxi redan första gången du kommer i kontakt med det. Det är
också möjligt att du klarar att jobba med epoxi under lång tid och sedan plötsligt blir
allergisk.

Den som ska arbeta med epoxi ska läkarundersökas innan arbetet påbörjas. Personer med
allergiska hudproblem får inte arbeta med epoxi.

Den som en gång blivit allergisk mot epoxi får omedelbart allergiska eksem vid kontakt med
mycket små mängder av epoxi.

Damm från epoxiprodukter som inte härdat ordentligt är allergiframkallande.

Slipdamm från epoxiplast kan vara farligt för andningsorganen.

Epoxiplast kan vid höga temperaturer avge giftiga gaser. Det är viktigt att undvika
epoxidammhaltig luft som haft kontakt med heta ytor. Renbränning av verktyg och
svetsning i epoxibelagd plåt får bara utföras om särskilda ventilationsanordningar finns som
hindrar att man andas in gaserna.
Använd punktutsug eller om inte det går, andningsskydd vid slipning.
[/b]

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Tack för upplysningen, låter som något som inte borde säljas eller användas tycker jag. Mycket märkligt.

Gabbe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Läser man bara på förpackningen och infobladet och verkligen följer rekommendationerna för skyddsutrustning och ventilation mm och har huvudet på skaft så är det sällan någon fara.

Jag har för vana att använda handskar så fort det är kemiska produkter inblandat. Engånghandskar utanpå ett par tunna handskar är klockrent. Visst blir det svårare att skruva och meka men jag har sett och hört tillräckligt för att inte ignorera riskerna med kemikalier. :( Dessutom är jag noga att tvätta händerna efter jag använt oljor, fetter, limmer och motsv.

SkyNet3
Medlem
Medlem

Re: Vattensäkra din stridsvagn?

Post by SkyNet3 »

Hej Gabbe!

Jag har byggt om en HL Panzer III till en vattentät Stug III. Då har jag först med hjälp av en vanlig lödkolv (och mycket god ventilation) smält ihop alla småhål som jag har kunnat hitta. Flyttat alla externa skruvfästen in i vagnen, smält fast ny styrenplast på de platser där det blivit hål då jag har avlägsnat av-på strömbrytaren m.m. Smält ihop alla skarvar, förutom överdelen av chassiet. Därefter har jag tätat insidan (alla väghjulsfästen) med kemisk metall som dessutom gör vagnen mer stabil och hållbar.
Drivaxlarna från motorerna går ut genom täta kullager med innerdiameter 8 mm (finns på Claes Ohlsson och Jula), samt konsistensfett på själva drivaxlarna.

Kylningen sköts av två PC-fläktar, den första sitter på ett kylelement som i sin tur är skruvat i kretskortets (TK Rx13) aluminiumfläns. Den andra sitter på undersidan av "motorventilationsluckorna" bak på chassiet.

Rökgeneratorn tar nästan ingen plats alls då jag har kapat bort allting utom sjävla "huset" där det sitter den minsta PC-fläkt man kan köpa (finns på Kjell & Co), vilket också gör den helt ljudlös. Vill man så kan man koppla pluspolen till en av motorerna så kommer den att anpassa sig till varvtalet på motorerna.

Vagnen är alltså inte 100 % vattentät, men tillräckligt för att kunna köra ner den i vatten som går upp till drivhjulens övre kant.

Du kanske inte orkar göra allt det här på en gång, men det är i alla fall en del värdefulla tips kanske...

Lycka till! :)

Mvh // Peter

Image

Image

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Ah en Stug III, en av mina absoluta favouriter!

Får passa på att välkomna dig Peter till detta forum.
Hoppas du kommer att trivas för här är du bland likasinnade :D

Kent