strv103C i 1/16

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
Post Reply
Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Ska bli så spännande och se hur det blir :) Men angående ljudet, hade du ljudfiler eller fanns det möjlighet och spela in?

Gabriel
Mvh
Gabriel

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tänkte börja med att köra med Abrams eller Leo 1 ljud. Tänkte kolla in lite video där 103an finns med för att se hur den låter. och man kanske kan göra om ljudfilerna från Abram lite för att de ska ligga närmare 103an.

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Så äntligen kom de nya fjädrarna till vagnen, efter att ha inväntat motivation i ett par dagar så installerades de slutligen. Resultatet blev mycket tillfredställande eleveringen funkar nu mycket bra och vagnen fjädrar på vad jag bedömer är ett naturtroget sätt. Rotade fram en liten USB-kamera och filmade en snutt. http://www.youtube.com/watch?v=ynJ7ce34xio
Tänkte försöka hinna med att provköra den nu under helgen, förhoppningsvis funkar allt som det ska så jag vågar beställa lite El-mod-prylar.

Lite egenheter som har kommit upp under bygget är att installation och inställning av fjädringen tar oceaner av tid då allt ovanför fjädringsmekanismen måste demonteras. Tar väl ca 1h att få till en bra inställning och då har jag ändå konstruerat och byggt eländet själv :D :D :D . Ska väl när jag orkar konstruera om bärarmarna så att fjädringen sedan kan justeras på utsidan.

/Affe

MatsF
Medlem
Medlem

Post by MatsF »

Affe snyggt jobbar med en svensk SP, mycket läkert.
Mvh:MatsF.

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Vagnen rör sig mycket realistiskt, ett superjobb Affe !
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Det ser fenomenalt bra ut! Passade fjädringen bra? Ser fram emot och se den i rörelse också :)

Gabriel
Mvh
Gabriel

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Jag är helt förstummad :shock: :shock: :shock: Mycket snyggt jobb Affe!

Image
Mvh

"Jake"

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Utmärkt! Det där blir riktigt bra. :D Känns jobbigt att inte kunna byggga på sin egen just nu, vigseln i morgon. :cry:

Dock måste jag undra om YouTube tillåter sådan skamlös produktplacering som du har i din film...??? :P
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tackar tackar alla.

Fjädringen passa fin fint Gabbe, hoppas de grejjor du beställde dyker upp snart.

Grattis och lycka till i morrn Peter. Men vad menar du med produktplacering? Jag råkar bara gilla äpplen ha ha ha :D :D :D :D :D. Ok jag erkänner jag är med i halvätna-äpple-sekten :twisted:

Svänger förbi hos Kjell & Co i morrn och skaffar lite siliconkabel och snyggar till trasslet lite innan provkörningarna, men var så säkra vagn under förflyttning kommer nog att visas hyffsat snart.

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Som utlovat kommer här en liten filmsnutt på vagnen när den rullar, anledningen till att den rör sig ryckigt är att jag filmade samtidigt som jag körde :D. Tyvärr brände jag fartreglaget till eleveringsmotorn tidigare i dag :cry: , men jag han köra lite med pipan i hög och låg -läge och det funka fint det med.
Har gjort två kopplingsdosor för motorerna och eleveringen för att få ordning på en del kablar. En stund efter att fartreglaget dött av kortslutning la jag mitt nya egentillverkade kretskort på en tång, batteriet var ju naturligtvis inkopplat så några koparbanor på kortet brann av och fick ersättas :( . Känner att det är dags att skärpa sig inna projektet blir ännu dyrare :) .
http://www.youtube.com/watch?v=6qT-ggEP_bc
/Affe

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Image
Mvh

"Jake"

Morgan
Veteran
Veteran

Post by Morgan »

Skitsnygg film!

Vad är det för format du laddar upp på Youtube? Mina mobiltelefonfilmer sparas som .mp4. Kan de spelas upp på Youtube?

Morgan

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

AVI -format tror jag det är, använder en billig reklamkamera, det är den enda jag har som kan ta rörliga bilder. Skulle gissa att Youtube kan hantera de flesta format.
/Affe

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Ser bra ut !

Vad är det för larvband som du använder ? är de från en annan vagn ?
/Johan

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Banden är till Tamiya leopard 2 som jag köpt som reservdel. Banden till strv103c är snarlika dom till leopard 2 även i verkligheten. Även drivhjulen är från Tamiyas vagn men de skiljer sig en del men är ungefär samma storlek.

/Affe