Peters Strv 103 - 1:6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Peter wrote:Scratchbygge suger verkligen i bland...
Onekligen! Men då kan det vara pedagogiskt att läsa lite om svårigheterna som grabbarna har med sina KT-fläktgaller med fel antal ekrar, så blir du säkert på bättre humör! Jag skulle då inte klara att rätta till en sån sak!

Ett beprövat trick är ju annars att öva teknik på en skräpbit. Ja, jag vet - jag har aldrig heller gjort så... :lol:

Heja Peter!

/Christoffer

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

cahlfors wrote:
Heja Peter!

/Christoffer
Instämmer, 100%
Mvh

"Jake"

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Måste bara negga lite:
Om ni inte vill riskera att dras med i neggandet hoppa vidare till den feta texten.

Kvarskatt: 2500:-

Där gick några stridsvagnsprylar upp i rök.

Sen har jag en helt fantastiskt ritning som jag gjort på en mekanisk transmission med styrväxel, men för att bygga den behöver jag pantsätta alla mina ägodelar, min förstfödde och möjligen en njure... Kugghjul kostar ju fantastiskt mycket pengar...

Skulle börjat med origami istället...

Ah well... färdigvulkade bärhjul borde landa in vilken dag som helst... dvs efter påsken...
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Styrväxel? Tänkte du alltså ha förbränningsmotor i den? :shock:

Två elmotorer med inbyggda reduktionsväxlar verkar ju annars vara standard i de större skalorna. Enkelt, men kanske inte billigare... :?

Jag hade aldrig råd att köpa delningssatsen till min Unimat när jag höll på som värst, men de stora grabbarna gör visst sina kugghjul själva. Undrar om inte det är ett förskräckligt jobb?

Nåväl, hoppas det reder ut sig. Vore synd om ett av landets intressantaste byggen skulle stupa på pengar, när det finns sådan oerhört fin talang hos dig!

Jag håller tummarna och följer med spänning!

/Christoffer

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Tack för de snälla orden :)

Ja, jag överväger, eller övervägde en förbränningsmotor... Men vi får se, jag har inte kommit så här långt genom att sluta så fort det blir tungt. Jag har haft inriktningen med 2 st elmotorer men målet har alltid varit en mekanisk automatisk transmission med överlagrad styrväxel. Jag har en oprövad ritning med min egen signatur på som jag mer än gärna skulle vilja omsätta i verklighet.

Att göra kugghjulen själv kändes som väldigt mycket jobb och kanske fel fokus för mig men visst, hittar jag en metod som jag klarar av så är allt möjligt :P

Pengar är alltid ett problem :) Och jag ska dessutom gifta mig helgen efter midsommar och åka 3 veckor till USA. Men jag har ett hemligt stridsvagnskonto som får sig några hundringar varje månad :twisted: :twisted: :twisted:
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Kan bara hålla med Christoffer, det är ett unikt bygge du håller på med. Det är inte många som skulle kunna genomföra något liknande, det krävs fenomenal talang! Hur tungt det än blir med pengarna, så lägg inte ner och ge upp. Sprid ut utgifterna ännu mera om det går, vad gör det om det tar några år till.. du kommer ha väldens fränaste strv 103 1/6 :wink:

Gabriel
Mvh
Gabriel

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Peter wrote:men målet har alltid varit en mekanisk automatisk transmission med överlagrad styrväxel. Jag har en oprövad ritning med min egen signatur på som jag mer än gärna skulle vilja omsätta i verklighet.
Hur funkar det? Är det som jag läste någonstans en motor för framåt och en för svängning? Å vad tillför det om du ska köra elektriskt? Är själva tjusningen att få göra en avancerad transmission från scratch? Jag kan förstå det i så fall, det mekaniska har definitivt sin tjusning (även om jag är elektroingenjör själv)!
Men jag har ett hemligt stridsvagnskonto som får sig några hundringar varje månad
Ha, ha! Du kan räkna med att hon har ett hemligt konto också - fast det heter annorlunda. :lol: Det är därför det blir så dyrt. Så måste ni ha råd att ägna er åt myskvällar också. Ofta!

Kan tipsa om att valutakurserna förbättrats under senaste månaden - perfekt för oss i investerar- och resetagen! :D

/Christoffer

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Å vad tillför det om du ska köra elektriskt? Är själva tjusningen att få göra en avancerad transmission från scratch?
Ja, det är en del av själva tjusningen. För mig känns det som om något extra. Att sätta ihop lite plåtar och fila så de ser ut som man vill är en utmaning och på sitt sätt, enligt mig, en konst (som jag inte på något sätt utger mig för att behärska... Än. :twisted: ). Men att bygga en mekanisk transmission, med drev och andra komponenter, för att lösa en tänkt uppgift, det är det som skulle sätta pricken över i:et.

Och sen har man möjligheten att bruka en förbränningsmotor som drivkälla vilket skulle kunna vara ett projekt i sig själv ;)
...en strv 103 som drivs av en rak hemmabyggd 4:a på ett par hästkrafter... *mums*

Men nu driver tankarna i väg, kanske bäst att fokusera på saker som ligger närmare till hands. Nästa vecka har jag förhoppningsvis hjulen hemma och kan då montera ett komplett bandaggregat (på en sida, saknar ju ett band fortf.). Då måste jag lägga några timmar på min lätt defekta bandspänningsanordning och sen testa fjädringen. Och då får man se om man är på rätt spår eller om det blir HALT - ELD - RÖK - BAKÅT! och sen en omfattning... för att prata stridsvagnsspråk...

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Här är två bilder från förra veckan.

"Slängde dit" sidor och del av fronten. Fortfarande rätt trubbigt med svetsar och delningen i fronten. Tanken är att främre eldrörshållaren ska in där men den är inte tillverkad, inte ens ritad ännu. Men det kändes som om att det var rätt sätt att göra det på 8)

Jag har tvungen att montera 2 st tvärgående lister för att styva upp skrivet då det inte är svetsat ännu. Det är inte en permanent lösning utan snarare en arbetsåtgärd för att inte skada något när jag lyfter skrovet.

Skarven mellan topdäcket och undre delen av chassiet kommer att täckas effektivt av delar från flytbälgen. Därav den mystiska vinkeln närmast kanten på fronten.

Och ja, det är ett TV-ställ som den står på. :D :D

Image

Image

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

OJ det ser superhäftigt ut nu! Ser fram emot att se den rulla, så länge den inte rullar över min 103:a :D .
Hur mycket kommer den att väga när den är färdig?

/Affe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Hur mycket kommer den att väga när den är färdig?
Högst oklart :) 80kg?? Men jag har iaf köpt en uppsättning fjädrar a 500:- för den slutvikten.
Ser fram emot att se den rulla, så länge den inte rullar över min 103:a :D
Jag ska göra mitt bästa för undvika det om vi kör i samma terräng :lol: Risken är väl annars att jag råkar använda din som ramp och börjar köra på ett band helt plötsligt... :twisted:

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Peter nu börjar det likna något - skitkul! :D

När den står där färdig och körklar får vi kollmäta vem av oss som bor längst norrut.
Vinnaren har världens nordligaste fullt fungerande 1:6 rc stridsvagn.

Tänkte på en sak.
Förbränningsmotor?...
Kommer ihåg en artickel i Allt om Hobby för en massa år sedan som handlade om en Svensk som hade ett 1:8(?) helmetall kit från Japan av en Japansk stridsvagn. (för övrigt den enda artickeln i ämnet jag någonsin läst i nämnda blaska... :? )
Han hade en förbränningsmotor i vagnen och det funkade tills motorn blev varm, för att inte säga het - jättehet! och värmen spred sig till hela metallvagnen.
Ni förstår vad som hände med den känsliga elektroniken som idag är ännu känsligare.
Vagnen blev så varm att när den stog stilla antände gräset runt vagnen :shock:

Någonting att tänka på. Någon typ av kylning med fläkt kanske.
Det blir väldigt trångt även i en 1:6 vagn - jag vet...
Här kan nog Per (PS) ge lite tips för i hans 1:8 Kungstiger har han en förbränningsmotor.

Jag har för mig att den där Japanska vagnen senare blev ombyggd till ett 1:6 bandfordon och jag tror det är den här:
Image
http://duoprop.se/bilder.php?dir=vehicles

Trevlig helg
Kent

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Ja, Kent, värmen kommer definitivt bli ett problem. Men det är sånt jag lever för 8)

Min plan eller utopi, som dock är långt i från att sättas i verket pga ekonomi, är som följer...

- En vattenkyld 2-takts 26 cc motor som ger 2 Hk. Avsedd för stora RC-båtar ( kan iof bli lite för svag men det är en tanke iaf)
- Mekanisk automattransmission med styrväxel
- Kylare monterad på ordinarie plats med en fläkt (tänk 120 mm datafläkt) som trycker luft genom kylaren.
- Motor är "inkapslad" eller iaf omgiven av ledplåtar för att leda kylluft från ytterligare en fläkt (ev mekaniskt driven av motorn eller el).
- "Motorrummet" är isolerat med stenull eller motsv för att undvika strålningsvärmens inverkan.
- Avgasröret blir ett problem, speciellt då 2-taktare är lite kinkiga på utfomningen på avgasröret. Det måste givetsvis isoleras ordentligt då röret närmast avgasporten kan nå flera hundra grader.
- Ljuddämparen isoleras och placeras på ordinarie plats, dvs limpan längs bak till höger på vagnen.

När allt det här är på plats finns det nog mycket lite plats över för paintball-kanonen men jag får väl hitta på något annat att skjuta...

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

:shock: :shock: :shock:

Här händer det ju verkligen grejer!

Vad oerhört cooolt! :D

/Christoffer

Peter
Medlem
Medlem

Det blev en liten byggdag i dag...

Post by Peter »

La ner ca 5 timmar på ett par surdegar som legat och jäst för länge...

Ber om ursäkt på förhand för den dåliga bildkvaliten, mobilkamera suger men tjejen hade norpat den fina kameran...

- Ville svarva en ny drivaxelinfästning till drivhjulen men hade glömt att köpa aluminiumstång 45 mm. Däremot hade jag en bit från ett aluminumblock (35 mm tjockt ca) liggande i min skrotlåda. Så jag tänkte, det kan gå...

Sågade ut formen hjälpligt, borrade ett centrumhål (4,5 mm) som sedan gängades till M5. Skruvade därefter i en lång M5 med avklippt huvud ände till stopp. Spände upp spektaklet i svarven (med stöd) och började med låga varv och ett stickstål.

Det gick förvånansvärt snabbt att ta ner biten till ca 45 mm diameter. Därefter lite "finputsning" till rätt dimension... som blev så fin att drivkransen gick på men inte gick att få av... 8) Var några svettiga minuter innan jag löste det med en gnutta värme.

Tog lös biten, plockade ur skruven, och spände upp den igen med en bit smärgelduk som skydd mot backarna i spindeln. Svarvade bort det sista, borrade ur gängorna till 5 mm och borrade skruvhålen där drivkransen ska fästa. Då var den klar. Fortf lite jobb med att fixa till utseendet och fästa drivaxeln men det tar jag sen.

Image

Image

Totalt tid: 63 min. Om jag hade haft en rundstång i 45 mm så hade det tagit 20 min... max...

Och så en liten film med drivhjulet... 15 sek. http://www.youtube.com/watch?v=tkLegaR0JIk

Vad mer gjordes i dag?
Grubblade över spännhjulsinfästningen, bordlade den tills jag kan bygga ihop allt.
Satte fast 2 st förstärkningsplåtar bakom drivhjulet. De fyller 3 funktioner. 1) kosmetika, de ser ut som slutväxlarna och 2) de är gjorda i 2 mm stål och förstärker chassiväggen så att den inte deformeras lika enkelt. Och slutligen 3) plåtarna fungerar som slitskydd mot chassiväggen så att sten och grus inte repar sönder chassiet mer än nödvändigt.

Avslutade med att fila lite bandplattedelar... astråkigt och med den träningsvärk jag har så försvann motivationen snabbare än en kall öl i en varm bastu.

Nu ska jag kika på ritningarna i kväll, ev göra någon ny sådan, skriva en inköpslista på metall (kommer att innehålla en alustång 45 mm diameter för den andra drivaxelinfästningen...) för morgondagen, och slutligen göra en att-göra lista för morgondagen. Då ska det byggas lite till...