Träff på Modelljärnvägens hus - 11 juli

Här hittar du information om kommande träffar, samt bilder och filmer från tidigare arrangemang.
Post Reply
Erik
Global Moderators
Global Moderators

Träff på Modelljärnvägens hus - 11 juli

Post by Erik »

Joakim från Allt om Hobby bjuder in oss till Modelljärnvägens hus utanför Uppsala i sommar. Vi får själva välja en helg som passar och det finns även möjlighet till en viss ersättning för resa. Vilken helg tror vi skulle passa?

BULA
Ny Medlem
Ny Medlem

Re: Träff på Modelljärnvägens hus

Post by BULA »

för mig så funkar vilken helg som helst

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Re: Träff på Modelljärnvägens hus

Post by Erik »

Kul, Claes! :thumbup:

Efter att ha pratat lite mer med Joakim och även hört mig för med några av medlemmarna så verkar 11 juli ligga bra till, då det både är högt besökstryck på Modelljärnvägens hus och en inledning på deras öppet-period.

Joakim skriver vidare att han vill göra vårt besök till en "pansardag" där även statiska byggare är med. Det kommer finnas tält och yta för oss och om vi önskar något särskilt - huskulisser eller grushögar - så ska han försöka ordna det!

Mat i form av pizza ordnas åt oss under dagen.

På kvällen efter utställningen åker alla som vill till Österbybruk som ligger ca 30 min från Modelljärnvägens hus där Allt om Hobby bjuder på mat och dryck på Bistro Jernet.

Boende för de som har åkt långt finns på Annexet, 50 m från Bistro Jernet. Vi får gärna återkomma med hur många rum som kan behövas.

Det kommer att utgå någon form av ersättning, till exempel soppapengar. Joakim ser oss som en del av utställningen den dagen och vill dela med sig av intäkterna.

"Tyckte det var jätteskoj när vi var på Hobbymässan och ni var med, ett minne för livet för mig. Skulle vilja göra sommaren till något liknande" skriver Joakim.

Det här ser ut att kunna bli hur bra som helst!

Rocka
Medlem
Medlem

Re: Träff på Modelljärnvägens hus - 11 juli

Post by Rocka »

Det här kan bli en riktig höjdarträff.
För min del så skulle 11 juli passa bäst men det funkar även 18 juli.

Hagberg
Medlem
Medlem

Post by Hagberg »

Detta kommer absolut bli spännande. 👍👍

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Toppen!

Vad skoj att ni är beredda att åka hela vägen upp för detta! :thumbup:
I så fall blir planen att åka med ångtåget på söndagen. Det går mellan Faringe, som ligger nära Järnvägens hus, och Uppsala. Vi får exakta detaljer när årets tidtabell presenteras.

//

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Årets tidtabell på järnvägen är faktiskt redan presenterad. Det är tyvärr inte möjligt att åka hela sträckningen. Vi får nöja oss med halva och det blir på förmiddagen. Då får ni gott om tid att ta er hem på söndagen.

//

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Hej på er, här kommer lite info från Joakim om helgens träff.

Fyra rum är bokade i Annexet

Linn, Arvid och jag bor i ett rum ordnat av Joakim och Lola.

De som eventuellt bor i sina bilar får tillgång till dusch och toalett. Nyckel hämtas hos Joakim.

Evenemanget är på lördag, men flera av oss kör upp redan på fredagen. Jag frågade Joakim om vi skulle träffas och lasta av under fredagskvällen, men han menade att vagnarna nog är säkrare i våra bilar. Istället träffas vi lördag morgon och riggar och lastar ur.

Det innebär att vi har Annexet som samlingspunkt på fredagen.

De har ordnat tre tält åt oss på området och jag har sagt till om ett bord om 180x70 cm i varje tält.
Frukost är bokat åt oss alla på Bistro Jernet kl 8 på lördag och kl 9 på söndag. Jernet håller öppet speciellt för oss!
Lunch på lördagen får vi i form av pizza. Joakim vill ha vår lunchbeställning så snart som möjligt. Se bifogad meny. Skriv till mig vad ni vill ha så sammanfattar jag beställningen åt honom.

På lördagskvällen bjuder AoH på middag på Bistro Jernet kl 19. Eventuellt efterhäng i baren får man finansiera själv. 🙂

Tror det var allt. Kika i bifogat program som kom på mailen till de som ska vara med och på menyn så hörs vi!
//Erik

Jens.Igevik
Medlem
Medlem

Post by Jens.Igevik »

Hejsan, jag har varit borta ett tag från forumet och hobbyn ett tag pga långtidssjukskrivning etc.
Har ju aldrig varit med på någon träff än då jag är rätt ny i forumet. Finns det plats för en till där uppe, bor ju nära (Norrtälje). Tänkte i så fall ta med mig ISU-152an och komma förbi med sonen som bihang om det skulle funka.

Mvh// Jens Igevik
BL-10, when you want to take out the tank that's hiding behind the other tank.

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Självklart! :D

Hör av dig till Erik ang övernattningar, mat etc!

Välkommen!
//

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jag kollade just tidtabellen för museijärnvägen på söndag och all trafik är inställd då. :evil:
Det framgår inte varför.

För er som behöver kläder, kan jag tipsa om Thuns vid Faringe station på fredag. Tyvärr har de stängt på söndag. De säljer märkeskläder och skor, som de kommit över i mindre partier/off season. Även barnkläder. Ett av få ställen jag klarar av att handla på utan att få psykbryt... :crazy:

//

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Ajdå, trist att höra om järnvägen! Är det ånglok är det kanske på grund av gnistor, etc. Det går kanske att övertala dem att ta en sväng om man dyker upp där och frågar snällt?

Tips på klädaffärer är alltid välkomna!

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Det blev en väldigt lyckad tillställning! :D

Solen sken och det var massor av intresserade besökare. Många besökare har vi varit med om förut, men just det här med intresserade gör det hela väldigt mycket skojigare för oss. Extra skoj var det att få med två nya medlemmar; ErikTheSwede och Jens Igevik, med sina fina modeller. Jag hoppas att de fick energi av utställningen och vill fortsätta bygga och hänga med framöver! Nästa tilldragelser är Hässleholms museum 1 aug (vi är huvudattraktion) och Västervik 14-16 aug (där vi definitivt inte är huvudattraktion). Det är ett jätte-evenemang. Båda med övernattningar.

Line-up:
ModelljärnvägensHus2026_RESIZE.jpg
Tyvärr missade jag att Jens fina JSU inte hann komma med på bilden. Jo, Rockas häftiga strv S/103C är inte heller med. :oops:

Allt-om-hobby-Jocke har lovat att skicka deltagarbilden.

Stort tack till alla på Modelljärnvägens hus för det generösa och hjärtliga omhändertagandet!
<>+

//