En sak som har stört mig är bandsträckarna. Dessa är hyfsat lika originalet och är tillverkade i en blandning av aluminium och stål med en fingängad ställskruv (M10x1). De är placerade mellan spännhjul och första bärhjulet och där är trångt och svårt att komma åt. Dessutom samlas det ju väldigt mycket skräp som sand etc där. Med lite vatten också så hjälper det nog inte att smörja med "heavy grease" som förskrivs i bygganvisningen utan det kommer att krångla. Dessutom döljs alltihop av tilläggspansaret som hänger ner på hjulens utsida.
Efter en del funderande så fick det bli att flytta in denna funktion på skrovets insida istället. Trångt är det framme i nosen och jag vill dessutom ha en funktion som hindrar överlast.
En hel del funderande ledde fram till använda en gasfjäder som överlastskydd. Jag hittade en som finns med några olika krafter med samma inbyggnadsmått vilket gör det möjligt att byta om annan kraft visar sig vara nödvändig. I första försöket använder jag den mjukaste med en kraft på 80N.
Det är som sagt trångt längst fram så det blev inte bra med hävarmar utan jag har valt att använda en vajer som sträcker spännhjulet via ett kurvsegment. För att få undan det hela intill skrovsidan bryter vajern över två rullar. Justering görs med en skruv som spänner vajern via en löpvagn som sitter runt gasfjädern. Vajern har en maxlast på 350N så med två parter tål den max 700N. Inte illa för en vajer med 0.8mm diameter.
Gasfjädern håller alltså emot och hindrar spännhjulet att vrida sig bakåt och slaka bandet så länge kraften inte överstiger gasfjäderns kraft. Om påkänningen blir för stor kommer gasfjädern att tryckas ihop och spännhjulet rör sig bakåt. Detta kan skydda mot översträckning av bandet med skador som följd.
Gasfjädern är normalt helt utsträckt och ger ingen anspänning på spännhjulet såvida man inte har översträckt det hela.
När allt sitter på plats ser det ut så här.
-
-
Det blev en del nya detaljer och några AT-detaljer fick modifieras.
-
STRV 122 1:6
Re: STRV 122 1:6
Det är nog en riktigt bra idé att flytta in detta till ett renare område. Riktigt smart att bygga in en fail safe i form av gasfjädern. Den kan vara bra så inte bandlänkarna får agera stenkross. 
Det är så kul att få lära av ett riktigt proffs och att få njuta av skönheten i riktigt vackra lösningar!
Är inte steget till elektrisk bandspänning snubblande nära nu?
//
Är inte steget till elektrisk bandspänning snubblande nära nu?
//
- Erik
- Global Moderators

Riktigt, riktigt snyggt, som vanligt. Lysande idé med gasfjädern som ett sista skydd. Ska bli fint att få se på riktigt.