Det har varit mycket funderande på ett nytt projekt under en längre tid så nu kunde jag inte hålla mig längre. Min 103:a har ju pågått en massa år och jag har inte tillräckligt med livstid kvar till ett så långdraget projekt. Det fick bli en kompromiss med en Armortek Leo 2 som bas som jag modifierar till en 122:a. Det är ändå en hel del som skall till för detta så vi får se hur lång tid det tar.
.
Så här tänker sig Armortek sin version
.
Förhoppningsvis ser den ut ungefär såhär med tiden
.
När leveransen kom insåg jag hur stor den blir
.
Det var en imponerande mängd prylar att inventera men nästan allt fanns med.
Men det här var ju synnerligen skoj!
Ska det nu prompt vara modernt, så är det viktigt att det är COOLT. Det ÄR detta!
Vi andra får flytta på oss, så att vi inte står ivägen när du kommer!
Nu börjar det roliga, bara att skruva ihop allting. Hur svårt kan det vara?
Lika bra att börja med banden.
Det är tänkt att det skall se ut så här när allt är klart till en länk
.
Bandplattan är gjuten men skruvhålen till bandkuddarnas skruvar är inte försänkta tillräckligt.
Lätt fixat, det är ju bara 648 hål...
.
Yttre bandlänkarna består av en strängsprutad aluminiumprofil som kapats och borrats hål i för M3.
.
Det visar sig att hålen för axlarna är lite för stora så axlarna som de skall hålla ramlar i lätt.
Tanken är att man skall dra åt skruven så att axlarna kläms fast. AT varnar för att detta lätt leder till att gängorna går sönder och länken blir skrot.
Det finns med ett antal extra men det räcker inte.
Lösningen får bli att pressa ihop länkarna lite lagom så att det blir presspassning, sedan kan skruven låsa det hela. Bara 324st.
.
Axlarna var lite vassa i ändarna vilket leder till att axlarna river med sig material från länken vid inpressningen.
Fick bli att göra en liten fas på axlarnas ända så att de glider i kontrollerat. Bara 324 axlar med två ändar = 648 slipningar.
.
Gummikuddarna består av en stålplatta med påvulkat gummi och hålls på plats av två M3-skruvar i bandplattan.
.
Vid närmare titt på dessa så såg jag att det på vissa fanns en glipa mellan stålplatta och gummi. Det visade sig att jag kunde dra loss gummit utan verktyg!
.
Lösningen blev att slipa stålplattan och gummikudden med grovt slippapper och limma med Loctite 480. Jag har testat med primer av olika slag men kommit fram till att det är minst lika bra med bara lim. Ca 60st fick limmas om. Förvånande dålig vulkning??
Stålplattan är stansad vilket ger lite grader på kanterna vilket gjorde att de ibland inte fick plats i urtaget i bandplattan. Bara att slipa allihop lite grand på långsidorna.
Stålplattan är obehandlad och kommer att rosta men det löstes genom att måla dem på alla sidor utom utsidan.
M3 hålen är nu fyllda med lim respektive primer och gummi samt färg och måste rensas. Först borrade jag ur alla hål och en liten bit in i gummit. Detta för att ge utrymme för skruvarna som går igenom stålplattan någon millimeter och orsakar fula bulor på gummits utsida. Med detta gjort återstod bara att rensa gängorna. Skönt att bara är 324 pads med 648 hål.
.
Med alla delar fixade så är det bara att montera ihop banden. Totalt 1782 detaljer plus de som sitter i reserv på vagnens utsida.
.
Axlar och kopplingslänkar, inre och yttre, pressas ihop. Med fördel rättvända...
.
AT har en ibland märklig syn på vilken typ av skruv som skall sitta på en viss plats. Skruvarna till yttre kopplingslänkarna tycker de skall var insexskruv med kullrig skalle (K6S). Original har sexkantsskalle i storlek 32mm vilket ger 5.33mm på modellen. M3 är ca 5.4 så det är nära nog (för mig i alla fall) Bara att köpa nya i två längder. (Mittenlänkens skruv är lite längre men utan funktion). Hittade bara i påsar med 1000st så jag har några i reserv. Originallänken är till en 103:a med de är snarlika på Leoparden.
.
Efter montering av padsen med lite Loctite på skruvarna så var banden plötsligt klara.
Jag lider med AT som fördröjde leveransen för att allt skulle bli perfekt och detta den finaste modellen de nånsin gjort! Och så är det så svårt att få till det!
Tack och lov är den i goda händer hos dig! Väldigt spännande att få följa bygget - stort tack!
//
Wohoo! Otroligt läckert, Sten, grattis! Jag är såååå avundsjuk och samtidigt väldigt glad för din skull och inte minst för egen del, eftersom vi kommer att få beundra den på nära håll.
Inte minst ska det bli roligt att se den ta form här på forumet. Ett nöje att följa, som vanligt!
Tack för kommentarerna.
Det är dags att titta på bärhjulen.
Armortek har ju börjat med pressade stålfälgar där nav och ytterring är lasersvetsade ihop. En mycket prydlig konstruktion.
Jag svarvade till en dorn och tryckte fast fälgen med pinolen för att testa om de kastar och har sig. Det gör de inte
Alla var acceptabla, inget som syns när man kör vagnen.
Fälgbanan är så snitsigt gjord att den påminner om en riktig fälg där mittsektionen har en mindre diameter än ytterkanterna. Naturligtvis är gummibanan gjord på motsvarande vis... INTE så, den är helt rak i profilen. Dessutom har gummiringen en något större diameter än fälgen så den ramlar på ( och av).
Hjul_001.jpg (57.61 KiB) Viewed 1031 times
.
Detta innebär att när man limmar gummit på fälgen så fäster det bara på ytterkanterna. Det är för dåligt, gummiringarna kommer att valsa loss. Något måste göras. Jag fyllde utrymmet med en riklig mängd glasfiberspackel
.
Efter rensvarning blev det så här.
.
Gummibanorna limmade jag med en riklig mängd Loctite 480 och sedan två rejäla gummiband runt om. Då låg gummibanan mot fälgen men gick att vrida innan limmet härdade. Gissningsvis fördelar sig limmet så att det fyller överallt.
Jag har gjort en del tester med limning av gummi på stål och aluminium. Resultatet visar på att om man först slipar båda ytorna med grovt slippapper (80) och sedan ser till att spalten är väl fylld så sitter det minst lika bra utan primer som med primer. Det visade sig att limmet och/eller primern släppte lite hur som helst sinsemellan. Det verkar vara viktigt att inte pressa ihop alltför hårt vilket jag tror beror på att limmet i princip pressas bort om man trycker ihop för hårt.
.
Allt är frid och fröjd, bara att göra likadant på alla 28 hjulen. Spännhjul och returrullar har aluminiumfälgar och i övrigt samma konstruktion, ytterligare 12 limningar.
Hjul_005.jpg (55.56 KiB) Viewed 1031 times
.
MEN, det är en liten detalj som skaver.
Strv 122 har aluminiumfälgar, inte pressade stålfälgar.
Armortekfälgarna har en extra kant längst ut som inte finns på originalet och den är inte lätt att fixa.
Bra och trevlig info om hur du limmar dina gummi ringar.
Ja nu när du säger det om ringarna på AT väghjul kontra originalet så förstår jag dig att det skaver.
Med alla hjul och banden på plats snurrade det på fint förutom ett elakt metalliskt skrapljud.
Efter lite felsökning så kunde jag konstatera att banden skrapade emot "fel" prylar i vissa lägen.
Varje väghjul har en anslagsdämpare som tar emot pendelarmen vid max uppfjädring. Bra att det finns för att inte vrida torsionsfjädrarna för mycket. Mer om detta längre fram i historien...
Dämparna är placerade så att deras ovankant ligger väldigt nära bandet och särskilt då alldeles framför drivhjulet som ju sitter bak på en Leo.
Detta skulle kunna fungera om bandet alltid är sträckt så mycket att det inte hänger ner alls vilket ju knappast är fallet i praktiken. När drivhjulet drar framåt så slakar bandet en del på vägen tillbaka till spännhjulet där fram och skrapar i ett vasst hörn på anslagsdämparen. Det framgår inte på bilden för där har jag redan fasat av det hörnet men det syns nog ändå hur nära det ligger. En liten miss från vännerna på AT.
.
Så här ser fasen ut på dämparen. Det fick bli ett nytt hål eftersom fasen tog bort det övre vänstra
.
Med det fixat så skrapade det i alla fall. Det visade sig vara trångt i gapet på de yttre returrullarna där bandtanden löper mellan lagerhuset och rullen. Bandtanden skrapade emot huset när bandet rörde sig lite inåt.
.
Det var bara att korta av huset och sätta en distanshylsa på axeln som kompenserar för det. Frigången ökade med 5mm så nu når inte tänderna huset när bandet trycker i inåt. En liten miss igen men det är ju lätt fixat...