Stefans Tiger nu i Oskarström
Re: Stefans Tiger nu i Oskarström
Det var ett tag sedan jag la upp något här.
Här är en liten video på det jag pysslar med nu.
Finns mycket o lära och ta in.
Men en måste ju börja någonstans. Finns en B/W på min youtub också av denna video.
Robert
https://www.youtube.com/watch?v=XRfv7FOV2p8
Här är en liten video på det jag pysslar med nu.
Finns mycket o lära och ta in.
Men en måste ju börja någonstans. Finns en B/W på min youtub också av denna video.
Robert
https://www.youtube.com/watch?v=XRfv7FOV2p8
Haha! Stackars vagn. 
Efter många veckors lunginflammation börjar jag må bättre.
Nu har glädjen och energin börjat komma tillbaka.
Så jag börjar vara ute i min mancave igen.
Började göra fästen för extra tracklinks på min Tiger, tracklinksen är från Liam i Australien, 3D printade i stål.
Jag har även gjort några modifieringar på min MG34, jag får nu plats med en 3mm led i MG34.
Robert
Nu har glädjen och energin börjat komma tillbaka.
Så jag börjar vara ute i min mancave igen.
Började göra fästen för extra tracklinks på min Tiger, tracklinksen är från Liam i Australien, 3D printade i stål.
Jag har även gjort några modifieringar på min MG34, jag får nu plats med en 3mm led i MG34.
Robert
3d-printade i stål. Vackert. De ser gjutna ut. 
-
Björn Johansson
- Veteran

Idag i början av det nya året.
Fick min trogna brevbärare att göra sin första leverans till mig. Två lådor på 19 kg vardera.
Med stållänkar till min Late Tiger One.
Jag är så glad och nöjd, de är så perfekt gjorda.
Ha en trevlig dag.
Robert Tanzer
Fick min trogna brevbärare att göra sin första leverans till mig. Två lådor på 19 kg vardera.
Med stållänkar till min Late Tiger One.
Jag är så glad och nöjd, de är så perfekt gjorda.
Ha en trevlig dag.
Robert Tanzer
Robert very exciting and congratulations! These will look so nice on your Tiger1.
I have already made a change when assembling mine. The little wire ring are very difficult to put on, which mean they will be even harder to remove.
I get some of these E-clip and put on the outside edge so I can remove the track easily. Unfortunately the clips don't fit on both ends - only the end not inside the housing. They fit the track pin perfectly and are easy to install. The e-clip are just slightly too big to fit into the housing end, so you must use the wire ring on that end. I attach drawing of e-clip here. there is metric and imperial size - both will work.
I have already made a change when assembling mine. The little wire ring are very difficult to put on, which mean they will be even harder to remove.
I was going to ask about this beautiful little bender. Did you make this? Its really cool! Is there drawing for it?
cheers,
Bob
cheers,
Bob
No a friend of mine did buy it from someone i Poland, that make them.
And thanks for the tip with these E-clip.
Robert
Min gamla Tiger, behövde lite kärlek.
Jag märkte att mitt vänstra band inte spårar rakt.
Så jag kollade detta med en stållinjal, och jag såg då att spänn hjulet inte var gick i linje med de andra.
Efter att ha tagit av spänn hjulen ser jag att de också behöver lite TLC.
Jag har turen att ingen axel är böjd, de behöver bara en rengöring och nytt fett.
Jag lyckas dra ihop sidoplåtarna till rätt läge.
Efter detta tar jag en 10mm stålaxel och gängar den med M5 i båda ändar. Jag gör gängan 40mm djup så att M5-skruven från utsidan får extra djup gänga.
Jag satte även smörjnipplarna på axelhållarna.
Ha en fin dag till er alla
Robert T
Jag märkte att mitt vänstra band inte spårar rakt.
Så jag kollade detta med en stållinjal, och jag såg då att spänn hjulet inte var gick i linje med de andra.
Efter att ha tagit av spänn hjulen ser jag att de också behöver lite TLC.
Jag har turen att ingen axel är böjd, de behöver bara en rengöring och nytt fett.
Jag lyckas dra ihop sidoplåtarna till rätt läge.
Efter detta tar jag en 10mm stålaxel och gängar den med M5 i båda ändar. Jag gör gängan 40mm djup så att M5-skruven från utsidan får extra djup gänga.
Jag satte även smörjnipplarna på axelhållarna.
Ha en fin dag till er alla
Robert T
Kul att se reparationer på använda vagnar, det ger en annan känsla än när allting är nytt.
Helt klart så ser man att det är rejäla krafter som bandaggregaten och skrovet utsätts för.
Modellerna kan ju t.ex. inte krossa stenar som kommer i kläm som en riktig vagn kan. Någonting måste ge efter. Något att fundera på när man bygger.
Det här med att det skall gå att smörja ibland tål också att tänka på, det rör sig mer än man kan tro. Goa lösningar du gjort.
Det här med att det skall gå att smörja ibland tål också att tänka på, det rör sig mer än man kan tro. Goa lösningar du gjort.
Tack det var snällt sagt.
Robert
Robert
Nu har jag äntligen fått på mina stål band som kommer från Liam.
Jag måste säga att det är bland det vackraste jag någonsin sett.
Robert
Jag måste säga att det är bland det vackraste jag någonsin sett.
Robert
Those tracks look absolutely awesome Robert - the one thing the Later Tiger needed!
Bob
Bob