Armortek Tiger B

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
mrTyko
Veteran
Veteran

Re: Armortek Tiger B

Post by mrTyko »

Snyggt jobbat.
Hängde inte med riktigt i videon, är det citronsyra du använt?

Robert

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Kul!
Om du kokar upp vattnet, går det att lösa upp mycket mer citronsyra. Stora burkar finns att köpa på Ö&B (kryddavdelningen...). En god vän till mig (kemist) tipsar om fosforsyra. Det ska visst ge en skyddande yta också. Ska visst finnas i form av kakelfogborttagare, men jag har inte hittat någon med fosforsyra i. Vi kan väl hjälpas åt att hålla utkik?

Om du är inne på egen drivlina, är detta ett tips: https://www.armortek.co.uk/Forum3b/viewtopic.php?t=9686

Nu har de kommit så långt att de struntar i vinkelväxeln också och sätter de borstlösa motorerna direkt på motorfästet, som då måste få några nya hål och en axel med lager. Personligen tror jag att detta är framtiden, även om man blir av med den bromsverkan som vinkelväxeln ger. Ett bra fartreglage kan bromsa ändå, men om strömmen bryts när du kör ner den från bilen, blir det åka av!

Du har säkert sett att det är många som haft problem med originaldrivningarna, bl a jag. Här är en grundlig undersökning av vad som gick fel då. Oklart om samma fel finns kvar idag, men jag tror inte det. Jag lyckas inte trycka in axeln åt något håll på mina nya JT-motorer (eller vinkelväxlar, snarare).
https://www.armortek.co.uk/Forum3b/viewtopic.php?t=8327

//

Magnus
Medlem
Medlem

Post by Magnus »

Kul att se följer med intresse :D :thumbup:

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Det är citronsyra, ja. Använde det till bärarmsaxlarna tidigare. Blaska med kokande syror? Ja, kanske :lol:

Fosforsyra borde finnas hos färghandlaren. Det verkar vara populärt bland hembryggare också.

https://maltmagnus.se/p/ingredienser/ti ... 30-ml.html

https://www.olkompaniet.se/products/pho ... fosforsyra

Jag vill bygga en drivlina som är så lik förebilden som möjligt. Det har blivit viktigt för mig, en anledning till det är att olika förebilder har drivlinor som bygger på olika principer och därför ger upphov till olika uppförande vid manövrering. Jag har inte följt utvecklingen på några år men har sett att Armortek bytt motorer i sin motion packs. Är det hypoiddrev så är väl toleranser i positionering en möjlig svaghet där. Vanliga koniska drev är ju svårare än cylindriska att konstruera för.

Nedbrutna i sina beståndsdelar är våa förebilders drivlinor inte så komplicerade. Tvådifferentialsprincipen behöver till exempel som namnet antyder bara två differentialer, och några drev och axlar som förbinder dem. Lätt förenklat, men inte mycket. Sen har jag kört fast på att jag vill ha differentialer med cylindriska drev och det verkar vara svårare att hitta i lämplig dimension.

Men vid eftertanke, drivlineproblem är väl förebildstroget? :thinking:

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

När citronsyran har löst upp sig, kan du låta den svalna innan du slabbar! :lol:

Du tänkte alltså bygga en överlagringstransmission? Ska den drivas med förbränningsmotor också, eller el?

Jag avråder från allt sådant. Håll det enkelt med en elmotor på vardera sidan, så får du en lättkörd och rolig modell som inte krånglar. Det finns tillräckligt mycket annat som djävlas och jag tror inte en skalaväxellåda får modellen att uppföra sig realistiskt. Tvärtom. Men det viktiga är ju att ha skoj och är det att bygga en växellåda man brinner för, är det förstås det man ska göra. :angel:

En variant skulle ju kunna vara att du börjar med den enkla varianten och sedan går vidare med växellåda om du tycker att det är för tråkigt. :angel:

//

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

När jag sköljt detaljer i varmvatten efter citronsyrabadet har jag fått en fällning som varit tråkig att få bort. Så jag har inte tänkt tanken på att börja med varmvatten men det kanske är föroreningar från oxiden som orsakar det.

Jag har under många år sett något i modellpansarsamhället som jag inte förstår. Det är företeelsen att vilja lägga tiotusentals, hundratusentals kronor, på en modell, på små tillbehör, transportbil, på allt möjligt relaterat. Utom just på hur drivning fungerar och vilka lösningar som förekommer. Exakt ingen verkar vilja tala om detta. Varför kan en Tiger göra centrumsväng när den vill men en Tiger 2 bara efter yttre omständigheter? Varför kan en Sherman inte alls? Svaren på många frågor är så självklara att en forummedlem byggt 95% av en Wilson-styrning utan att synbarligen inse det eller egentligen försöka. Jag tycker detta är en jätteviktig del av hobbyn. Men jag verkar vara ensam i detta. #utanför

Ovan är skrivet lite med glimten i ögat men det är en diskussion jag tycker saknas.

Så ja. Jag tänker bygga en överlagringstransmission. Jag har tänkt bygga den i 25 år, och jag börjat flera gånger, men annat har haft för vana att komma imellan. Jag vill gärna ha förbränningsmotor och jag har även en tanke kring hur jag skulle driva tornets funktioner från samma motor.

inspirationsbild.jpg
inspirationsbild.jpg (105.94 KiB) Viewed 2682 times

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Det är nog bara det att det inte är så många som kvalar in i transmissionbyggarklubben. :shock:

Hoppas att du vill låta oss följa med på resan genom att skriva och lägga upp bilder här! :)

//

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Imponerande målsättning och som Christoffer skriver hoppas vi att du håller oss uppdaterade!

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Mina ambitioner är nog höga, dock ej så höga som Panzerfarm-killarnas. TAA&AM är på studiebesök och i tredje avsnittet därifrån får vi se hur de förbereder återskapande av drivlinan i Tiger I. När man ser verktyg och fixturer de skapat så undrar man lite hur många stridsvagnar de ska bygga egentligen.

https://www.youtube.com/watch?v=htyfi11JZOU
pf.jpg
pf.jpg (37.79 KiB) Viewed 2628 times

De använder CATIA V5 i delar av processen, dock ej vad det verkar i punktmolnshantering efter 3D-svepning där V5 borde briljera. :think:

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Mycket imponerande, och hur många timmar det ligger bakom allt detta.

Hans K
Panzar e Kul

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Oj!

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Catia i sig är ju inte direkt gratis.

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Nej, därför förvånar det mig lite att de använder det. Men det är ju utan att veta vad de har för verksamhet i övrigt.