Armortek Tiger B

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Patjo
Medlem
Medlem

Armortek Tiger B

Post by Patjo »

Jag blev med Armortek-modell för snart ett år sedan. Jag hade nyss blivit av med min hyrda verkstadslokal där jag vårdat mina Alfor och behövde trösta mig med något. Det visade sig dock tämligen omedelbart att det går åt en verkstad även till dessa vagnar så inte mycket har blivit gjort, mer än att jag provmoterat hjul och band. Tidigare ägaren har trimmat in hjullagren och passat in det mesta av skrov och torn.
182b.jpg
182b.jpg (165.05 KiB) Viewed 3572 times
armar.jpg
armar.jpg (122.77 KiB) Viewed 3572 times
floored.jpg
floored.jpg (139.49 KiB) Viewed 3572 times
Men! Nu kanske det är slut på slappandet! Jag köpte hus för några veckor sedan och i källaren är det över 60 kvadradmeter vekstad/garage/lekstuga. I flyttbarehetssyfte har allt demonterats igen och avsikten är att gå igenom all tillpassning med finfilen en sista gång innan det skruvas ihop för gott. Jag har lite tankar kring radiostyrning med bensinmotor, till mångas förundran, men jag känner att det kommer dra ut på tiden. Alforna ska tas om hand efter två år i förråd och nu har jag även ett helt hus att se efter. Därutöver tillkommer V8-projektet som snart firar 10 år på is men nu kommer allt vara samlat under samma tak och jag kommer kunna gå ner och pyssla med vad för dagen känner att jag vill pyssla med.

Kan ni se skrovsidorna?
infrastructure.jpg
infrastructure.jpg (153.05 KiB) Viewed 3572 times

Hans K
Veteran
Veteran

Re: Armortek Tiger B

Post by Hans K »

Strålande. det är bra med mycket plats för stora projekt, lycka till med ditt tanks bygge.

Hans K
Panzar e Kul

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Patjo wrote:jag kommer kunna gå ner och pyssla med vad för dagen känner att jag vill pyssla med.
Där har du livet på en pinne! :angel:
Stort grattis!

mrTyko
Veteran
Veteran

Post by mrTyko »

Jag är avundsjuk på riktigt... jawdr jawdr jawdr

Grattis
Robert

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Tack alla. Ja, kan jag inte få grejer gjorda nu så har jag uppenbarligen problem på annat håll =)

Apropå problem, jag kan inte logga in på forat med IE sedan en tid, måsta gå via Chrome.

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Sugna på ett livstecken?

Några ståldetaljer har lyckats anta ett lätt oxiderat utförande. Ner i citronsyran med er! Bara två av bärhjulsaxlarna var drabbade men alla fick bada när jag såg den vackra mörkgrå ytan det gav. Här höll det på att gå riktigt fel, efter provmonteringen är torsionsstav, inre axel och länkarm en enhet. Blandar jag ihop delarna så påverkas bärarmsvinkeln. 18 av varje, länkarmarna har dessutom två ändar. Går inte att prova sig fram så det blir rätt. Ett gammalt sortimentsskåp fick hoppa in som badbalja för att hålla reda på bitarna, och det som inte skulle i badet märktes noggrannt.

axelprakt.jpg

Hjulen är en annan sak som uppehåller mig. Ämnet har inte varit riktigt centrerat vid svarvning. Jag har lekt med tanken på att lämna bort det till en mekanisk verkstad i närheten men varför slarva bort en ursäkt till att skaffa egen svarv? Tre år senare har fortfarande ingen svarv dykt upp... Det slår "bara" 0.2 mm på diametern, och jag tror inte det skulle vara märkbart efter montering, men med tanke på Stefans jobb med att centrera om hjulnaven så kan jag inte tillåta det.

cylindricitet.jpg

Jag var på god väg att bli klar med inpassningen av övre skrovsidor men pelarborren jag tyckte mig behöva för de ny skruvhålen står kvar hos far.

mrTyko
Veteran
Veteran

Post by mrTyko »

Vad roligt att se dig här igen Patjo.

Ja citronsyra är ett underbart rostborttagnings medel, bland annat.

Väntar med spänning på fortsättningen av din vagn.

Ha det bra och var rädd om dig.
Robert

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Det här var ju en fantastiskt god nyhet! Jag trodde att vi hade förlorat dig!
welc tillbaka!

Christer 2a6
Veteran
Veteran

Post by Christer 2a6 »

Ja sysslolös är du inte !! Bara nytt hus hade varit huvudvärk för mej !!!!! Avis på yterna !! Mvh C
Christer2a6 umeå

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Tackar tackar. Jo, det såg väl lite mörkt ut ett tag, jag har snubblat in i samlande av 70-80-tals-Lego och har hunnit med en kortare sväng med modelljärnväg. Och så blev det en Alfa till i våras.

Jag svänger ibland snabbt mellan intressena, nu försöker jag hålla liv i detta ett tag!

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Ska vi fortsätta på tre år mellan uppdateringarna?

Under semestern beställde jag hem några drev på prov, nu äntligen har det varit läge för utredning. De som är något lägre i höjd verkar bra. De andra är onödigt breda, väldigt grova i ytan och gillar inte ens varandra. 15T M1,5 för 10mm axel.

drevz.jpg

Samtidigt passade jag på att justera den torsionsstav som blev fel när det plötsligt gick att dra åt bärarmen nästan 90 grader till.

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Kul att du är på gång igen.

Hans K
Panzar e Kul

mrTyko
Veteran
Veteran

Post by mrTyko »

Skoj att höra av dig igen.
Om jag förstår rätt så gör du din egen drivlina, eller har jag fel?

Ha det gött
robert

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Så roligt att se!

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Tack, kul att se att ni håller igång här också.
mrTyko wrote:
October 31st, 2023, 7:16 pm
Om jag förstår rätt så gör du din egen drivlina, eller har jag fel?
Det är iallafall min avsikt fortfarande. Sen har jag haft mörka stunder där jag övervägt att slå till på Motion Pack med mera för att den ska ha chans att bli färdig nångång. Jag har tvingats börja inse att jag har för många projekt. Så många att jag inte får nåt gjort alls.

Men jag har hunnit tramsa lite ändå https://www.youtube.com/watch?v=nigNg6AMgfA