Nytt pansar spel

Här är det fritt fram att diskutera allt mellan
himmel och jord som inte rör radiostyrda stridsvagnar.
Morgan
Veteran
Veteran

Re: Nytt pansar spel

Post by Morgan »

Tröttnat på spelet nu...hela tiden nya nationer, nya vagnar och nya patchar, men inget görs åt vad jag anser är huvudproblemen: Upplägget med 10 spelnivåer (man borde gå efter årtalen då vagnarna användes istället), de irriterande kritiska träffarna (granaten slår igenom pansaret och "exploderar" men i princip ingen skada sker) och ojämnnheten i antalet "träffpoäng" kontra "skadan" en granat gör (hur kul känns det att veta att det krävs minst sju penetrerande träffar för att slå ut honom när han kan slå ut dig med en?). Och spelbanor som man inte ens skulle tänka sig att använda stridsvagnar i under riktiga förhållanden.

Den första penetrerande träffen borde slå ut vagnen och ge mig en stridsseger, men dessa lata typer som väntar tills jag har skjutit ner någon till 5% hälsa och sedan stjäl min stridsseger rakt framför näsan på mig har slutgiltigt gått mig på nerverna. Och alla dessa idiotlag, med folk som inte ens kan stava till ordet taktik och försvar av terräng.

Den dåliga träffsäkerheten på stridsvagnskanonerna, som är så dåliga att ingen armé frivilligt skulle ens tänka på att ha dem i sina vagnar.

Och detta löjligt pricksäkra artilleriet, som har en maximal skottvidd på ca 1.000 meter och kan pricka dig med meterprecision inom några sekunder. Snacka om laser-GPS-satelit-styrda granater, under en period när det inte ens fanns eller var påtänkt.

Även detta ändrandet av egenskaper av vagnarna "för spelbalansens skull", ofta till det sämre så att man ska "tvingas" att skaffa en till vagn och en till och en till...

Något annat som stör mig mer och mer är att man från början angav att det skulle vara ett pansarspel med vagnar från 1930- till 50-talet - nu har man introducerat vagnar från 1960-talet! Och många av vagnarna är prototyper som inte ens fanns, ofta bara på papper eller i något enstaka exemplar, istället för vagnar som fanns rent historiskt under konflikten 1939-45.

Fram tills i förrgår har jag haft mer än tre månaders uppehåll från spelet för att jag tröttnade på det, och nu känns det definitivt redan efter två dagar - jag tar ett jul- och nyåruppehåll från det och kommer sedan knappast besöka det virtuella slagfältet igen - måttet är rågat.

Visst, det är frivilligt att spela det, ingen tvingar mig, men det har varit en avkoppling från vardagens monotona rytm - särskilt som arbetssökande - men nu skakar jag bara på huvudet när jag ser lagmatchningen etc. för det är inte roligt att spela längre, något som det faktiskt var innan. Nåja, nu har jag i alla fall provat på onlinespelandet, inget att ångra där - för hur kul det än har varit så har spelutvecklarna kommersialliserat spelet så långt att det det roliga det en gång var är borta.

Mina besök på det virtuella pansarslagfältet lär bli mycket sproradiska efter nyår, om ens det. Inte på grund av min familj eller så - den har alltid kommit i första rummet och kommer alltid att komma i första rummet - jag har tröttnat på spelet helt enkelt.

Jag återgår till Steel Panther-serien från Shrapnel Games från MS-DOS-eran - även om det är kraftigt föråldrat jämfört med WoT och är turbaserat, så är det åtminstone realistiskt beträffande pansartjocklek, projektilers pansargenomslagsförmåga etc. Och där finns även möjligtheten att spela mot någon via e-post om jag skulle önska det i framtiden.

Morgan

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Post by Björn Johansson »

Mmmm gamla Steel Panthers härligt spel
spelar det då o då fortfarande.

Vilken version kör du?

Jag kör Steel Panthers World at War
version 8,4. längesen man spela
per mail men det var rätt kul.
Höres Mvh Björn

Morgan
Veteran
Veteran

Post by Morgan »

Steel Panther for Windows finns att ladda ner gratis från Shrapnel Games egna hemsida och jag har just nu den senaste versionen av SPWW2 installerad på datorn. Jag har testat SPMBT (STWAW finns tyvärr inte i Windows-version...), men det är betydligt segare grafikmässigt än SPWW2. Det allra bästa är att de - till skillnad från Wargaming.net, skaparna av World of Tanks - tillåter och i vissa fall t.o.m. uppmuntrar egna modifieringar etc. av spelen för att därigenom få bättre feedback etc. till nya patcher m.m.

http://www.shrapnelgames.com/Our_Games/Our_Games.html

Just nu kör jag en After Action Report (AAR) på tio slag där jag spelar en sovjetisk befälhavare som driver på sina trupper mot Berlin under de sista 12 krigsmånaderna. Hittills har det gått bra i alla fall. Det allra bästa med Steel Panther för mig som förälder är att det bara är att spara och stänga ner om min son skulle vakna och kräva min uppmärksamhet, det går inte med ett onlinespel som WoT.

Morgan

Morgan
Veteran
Veteran

Post by Morgan »

Är ganska stolt över detta, även om det bara är ett spel. För att slå ut 336 vagnar och bara slås ut 42 gånger i ett onlinespel (8 utslagna per stridsförlust) är något som är mycket svårt att lyckas med hur man än vänder och vrider på det.

Image

För den som inte känner till vagnen, AT-1 var en stormkanonvagnsprototyp ryssarna utvecklade 1935 - 2 prototyper och 8 halvfärdiga förserievagnar tillverkades innan kanonens utvecklare hamnade i onåd hos Stalin och hela projektet övergavs. En intressant tanke är vart det kunde ha tagit vägen om ryssarna hade valt att utveckla AT-1 vidare, kanske man hade kommit på pansarvärnskanonvagnkonceptet innan Tyskarna kom på det under det tidiga 1940-talet?

Nu har jag avinstallerat spelet (för gott? inte omöjligt) och håller mitt spelkonto än så länge vilande, efter att ha gett det ännu en chans men återigen tröttnat. Kanske jag återupptar det lika sporadiskt som de senaste månaderna igen, men fram tills dess får mina två vagnar samla damm i det virtuella garaget de står i.

Morgan

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Det var ju en bra statistik, Morgan

På "the good old days" när man hade tid med spel så spelade jag gärna Blitzkrieg och dess uppföljare.
Tyckte att dessa spel hade väldigt snygg omgivning och detaljer för sin tid och att de var relativt realistiska
eftersom man började vid krigsutbrottet och de vagnar som fanns då. (dvs för att få Kungstigrar, Pershing eller de sena ryska vagnarna fick man spela ett tag)
Eftersom det var ett strategispel så var man ju inte förare av specifika vagnar utan endast chefen för hela truppen.

Någon mer här som spelade dessa spel ? (för 8 - 10 år sedan :mrgreen: )

Image

Image

Image
/Johan

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Post by Björn Johansson »

Yes jag gjorde.

Lite spel som jag spelat/spelar.

Panzers var roligt.

Close Combat serien var oxå grym kan fortfarande
ta fram Normandie spelet då o då.

Steel Panthers hela serien från start 95-96 .

Company off heroes, COH opposing front.
Svårt att hinna med att erövra o bygga.

Ett av dom senare jag lirade i Strategi genren är
Men off War. Oxå ett "pille spel" man kan gotta ner
sej i detaljer på varje gubbe .

Sen har vi ju alla FPS men dom tar vi en annan gång :lol:
Höres Mvh Björn

Flenly90
Ny Medlem
Ny Medlem

Re:

Post by Flenly90 »

Peter wrote:
July 4th, 2011, 1:49 pm
Köpte en amerikansk tank destroyer igår, en T25, Tier VII. Den är rätt hygglig. Snabb (även utan uppgradering), tar oftast 88:or i fronten utan att ta skada och har genomslag i det mesta. Men tyvärr lottas den mot svårt motstånd så jag har inte lyckats dra ihop särskilt många kills (till skillnad från SU-100 som jag tycker är grymt bra).
God dag. Nyligen slutade jag spela WOT eftersom det verkade tråkigt för mig. Jag bytte till den gamla goda cs go. Även inne i spelet har jag en hobby i form av att samla skinn till vapen. För att få det bästa av dem öppnar jag ärenden på plattformen https://skin.club/sv. Det är mycket mer intressant.

Hagberg
Medlem
Medlem

Post by Hagberg »

Jag spelar World of tanks Blitz och där inne heter jag Zebra Bug. Spelade mycket mer för ett par år sedan men spelar en del fredagskvällar med en kompis och en öl.
Fortfarande riktigt skoj spel.

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Hagberg wrote:
June 23rd, 2023, 12:39 am
Jag spelar World of tanks Blitz och där inne heter jag Zebra Bug. Spelade mycket mer för ett par år sedan men spelar en del fredagskvällar med en kompis och en öl.
Fortfarande riktigt skoj spel.
Hade gärna spelat, men är så usel.
Provat och blev skjuten efter minder än 20 sek. De gånger jag provade. :shock: :shock: :shock:
Så det är tyvärr inget för mig.
men ha det så roligt
Robert