Peters Strv 103 - 1:6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jag är i alla fall imponerad av vad du åstadkommit och ser fram emot träffen i vår/sommar då vi får se den färdiga vagnen! :wink:

/Christoffer

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Fick ett infall i förrgår och startade 07:00 i går morse med att bygga klart fjädringen. Arbetade på till 17:00 med avbrott för mat och fika men fick mycket gjort.
Efter lite prototypande så satte jag i gång med serieproduktionen (små serier förvisso, 4 - 8 delar) och det rasslade på och fick allt klart utom 3 st konsoler som pendelarmarnas lager ska sitta i. Det är bara någon timmes jobb med borren och fräsen. När jag kom hem så hade jag fått ett paket med de fjädrar jag beställt, kommer bli spännande att se om mina uträkningar stämmer.

Slänger upp en bild eller två.
Ha i åtanke att jag bygger allt från scratch och att jag inte är säker på att saker funkar. Därför kan det se lite fult och kasst ut då finish är det sista jag sastar på just nu. Fjädringen ska ju kunan elevera och dumpa chassiet, därav den relativt utrymmeskrävande lösningen.

Image

Image

EDTI: Bortse från allt skrot som ligger och skräpar på bilderna... Det blir lätt att jag slänger ner allt löst i chassiet för att det inte ska ligga löst på bordet och försvinna :lol:
Last edited by Peter on January 9th, 2009, 12:55 pm, edited 1 time in total.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Jag är ledsen Christoffer men jag kommer nog inte kunna visa upp någon stridsvagn 103 på träffen i sommar :cry: Iaf ingen som går att göra något med.
I nuläget kan jag nog inte komma heller pga mitt bröllop, en fet smekmånad i USA och planerade MC-resor. I princip varenda dag från veckan före midsommar till mitten av augusti är inplanerad.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Härligt och se lite byggbilder Peter!

Är djupt imponerad av er som bygger scratch.
Sätta ihop en byggsats är en sak men att av en hög med metall och annat sätta ihop en tank och sen få den att också fungera - cred på er!

Peter strunta i finnishen nu för det där får komma senare.
Kul att du fick lite arbetslust :wink: hoppas du drabbas av en släng till.

Kent

Peter
Medlem
Medlem

TRIUMF!

Post by Peter »

Bygglusten har varit stark i någon vecka nu så i kväll gjorde jag en ny attack mot fjädringen.

Har tyvärr inga bilder men jag monterade allt jag kunde, dvs 3 av 4 hjul på höger sida, med full funktion på fjädringen. Det såg mycket bra ut även om det återstår lite fininställning. Just nu väntar jag på ett paket med de sista delarna för att kunna bygga ihop allt. Det ska ligga i posten om Gud är god och företaget gjort sitt jobb.

Men jag känner mig hyfsat nöjd och har stor tillförsikt inför fortsättningen. Det är så jävla skönt att se metallbiten man bearbetat slutligen få en funktion som passar ihop med övriga delar! :lol: :lol: :P :P :D :D

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jag är ledsen Christoffer men jag kommer nog inte kunna visa upp någon stridsvagn 103 på träffen i sommar
Nej, jag vet. Det var avsett som en knuff, knuff, blink, blink. Mitt eget scratchbygge av ett ånglok tog åtta år och då var det ändå bara en pytteliten modell i 1:87... :D

Det blir synd att måla över alltihop sedan, för då syns det ju inte att det är gjort på det svåra sättet. Dina bärhjul är så snygga att de ser ut som sådana där femtiotusenkronorsfälgar till bil. Skulle se bra ut på min Buick, när jag tänker efter. Du har inte lust att svarva till en uppsättning lite större? :wink:

/Christoffer

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Liten uppdatering:
Känner mig jävligt motiverad att komma vidare med mitt bygge men känns samtidigt som om jag trampar vatten. Gick på en mina nyligen när ett paket som jag beställde kom fram med ett porto som motsvarade 2 x innehållets värde. Bad företaget högaktningsfullt att dra åt helvete och ta tillbaka skiten och riva fakturan. Och det gjorde dom. Dock så står jag utan grejerna jag såväl behövde.

Ska försöka kickstarta det lite genom att få gummi på bärhjulen. Kommer bli en viss kostnad men det får jag ta antar jag.

Idag har jag faktiskt gjort fästena för stödrullarna. Tog mig lite artistiska friheter och gjorde en design som inte på något sätt liknar orginalet men som var lätt (& rolig) att tillverka. Ska försöka fixa rullarna någon dag framöver.

Har också insett en sak som antagligen kommer ha stor betydelse för projektets utseende.
Jag har inte tid eller energi att göra alla detaljer med millimeterprecision, precis som på orignalet, nöjet finner jag i att arbeta med maskinerna och hitta på lösningar för att komma vidare. Det kommer nog medföra att det går snabbare och att jag slipper pressen att det ska se exakt ut.
Missförstå mig rätt, det kommer fortfarande vara en Strv 103, men jag kommer inte att fokusera på detaljer i den utsträckning som jag kanske har gjort hittils.

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Ingen fara med detaljeringsgraden på din 103.

Glöm aldrig att det är din hobby och din modell, dina pengar och du gör som du vill och alla håller nog med mig här.
Sen kan man ju alltid lägga på mera detaljer med åren - inga problem.

Du skall veta att du håller på att göra någonting som många har försökt men inte kommit i mål
Scratchbyggt en "stor" rc Strv 103 så ta all tid som behövs och stressa inte.

Mvh
Kent

Peter
Medlem
Medlem

Hej hopp alla glada

Post by Peter »

har inte kunnat kraftsamla min tid till en ordentlig insats på mitt projekt men har ändå lyckats åstadkomma en del.

Stödrullarna med dess fästen är klara, endast vulkning återstår.

Finslipat ritningen för överdelen ytterligare

Och börjat bygga "nosen" och sidorna på stirdsvagnen. Har haft ångest en längre tid över hur jag skulle lösa skarven mellan nedre och övre delen av chassiet då jag vill kunna "lyfta på locket" enkelt. Men så plötsligt drabbas man av en näst intill gudomlig inspiration och hipps vips så fanns lösningen där. Det känns mycket skönt att kunan arbeta mot ett mål igen...

Bilder kommer när jag svetsat ihop "nosen", förhoppningsvis nästa vecka

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Kul att höra att du hittat inspiration till bygget.
Rom byggdes inte på en dag så att bygga i sin egen takt är absolut ingenting att be om ursäkt för kompis, snarare sunt!

Ett vedertaget sätt att "lyfta på locket" ibland oss som bygge Armorteks vagnar är att hålla "locket" på plats med magneter, typ magneter till vanliga köksluckor.
En både billig och utmärkt fungerande lösning. Kan det vara någonting för dig?

/Kent

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

magneter, redan tänkt i dom banorna, har kastat lystna blickar på clas ohlsons magneter många gånger.
Har även en plan med ett par dolda sprintar, sinnrikt dolda i designen :D

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Om man behöver riktigt kraftiga magneter, kan jag tipsa om gamla hårddiskar. Inuti finns en otroligt kraftfull magnet som genererar fält för diskarmen. Den är egentligen för stark för de flesta tillämpningar, eftersom den inte går att få bort, men 1/4 panzar kan ev ha det behovet :)

/Christoffer

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Skulle det inte vara kul att fila lite på vagnen? :wink:

Jag är så nyfiken så att jag spricker! :D

/Christoffer

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Jag bygger lite varje dag, men med betoning på lite. Kan i nuläget bara lägga ner 10 min här, 20 minuter där, alltid i anslutning till lunch eller fikarasten. Har för mycket "måsten" just nu men hoppas kunna lägga större delen av söndagen till att bygga klart det lilla del-projekt jag håller på med nu.

Genomför just nu en Mycket fysisk ansträngande kurs på jobbet så jag är i princip slutkörd varje kväll. Så även om jag hade tiden så lyer orken med sin frånvaro också... :cry:

Men... det som är mest spännande just nu är att mina bärhjul och stödrullar är ivägskickade för vulkning :P

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Idag försökte jag svetsa lite på min stridsvagn och det var med ett blandat resultat.
TIGa är inte världens lättaste men det går bättre och bättre för var gång... ändå tills i dag dvs.

Lyckades med ett utmärkt resultat svetsa fast 2 st vinklar som jag nu har konstaterat inte funkar på sin nuvarande plats. Blir att slipa bort i morgon.
Därefter skulle jag försöka att TIGa ast 4 st gängade aluminiumaxlar... men de smälte helt enkelt sönder utan att fastna på avsett ställe så det blir att slipa lite till där och hitta på en ny lösning...

Vilket jag redan gjort...

Scratchbygge suger verkligen i bland...