Arsenalens hobbyfest 28-29/3

Här hittar du information om kommande träffar, samt bilder och filmer från tidigare arrangemang.
Post Reply
cahlfors
Veteran
Veteran

Arsenalens hobbyfest 28-29/3

Post by cahlfors »

http://www.arsenalen.se/index.php/sv/

Det börjar dra ihop sig till årets stora begivenhet - Arsenalens hobbyfest. Precis som förra året, kör vi hela helgen. Själva publikevenemanget är bara på lördagen. Det innebär att vårt fokus kommer på lördagen att vara på publiken och att se till att de har roligt och får se skoj saker - ta med allt som kan vara skoj för dem - och på söndagen har vi mer tid att prata internt med varandra och titta djupare in i varandras modeller. Publiken går ju i första hand även då, men det kommer vara betydligt lugnare och mer tid för internt prat.

Förra året började inlastningen fredag em mot föranmälan och jag utgår från att det blir samma procedur i år. Nu är det ju dessutom större bredd på evenemanget, så man får ju förmoda att det blir fler utställare än förra året.

Dags alltså att börja boka boende, spara till bensinen och inte minst att bestämma sig för i vilket skick modellen ska vara till utställningen. Det kan ju t ex vara oklokt att dra igång större ombyggnationer för nära inpå, så att man inte hinner klart...
Men för all del: Modeller under byggnad är mycket välkomna de också - det är väldigt skoj för publiken att se hur de ser ut inuti och hur de egentligen är byggda!

Några (bl a jag) kommer bo på hotell Laurentius vid ångbåtsbryggan: http://www.hotellaurentius.se Jag bokade fredag-söndag idag och då hade de inga andra bokningar. Trevligt och personligt, men inte det billigaste alternativet. Jag vet att västkustgrabbarna hittade något billigare - ni kan väl berätta var? Det finns också ett vandrarhem, men det ligger en bra bit utanför staden. Men ni är ju förmodligen bilburna i alla fall? Enda problemet är väl om man insisterar på att dricka starköl på kvällen, men då får man väl helt enkelt packa ihop bilen, ta den under armen och gå! =)

Jag återkommer med närmare detaljer när det finns några.

/Christoffer

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Re: Arsenalens hobbyfest 28-29/3

Post by Björn Johansson »

Halloj Stefan
Kanske tid att få upp vagnarna till er :?:
Tänkte att ni ville ha dom till träffen eller :?: :?:

Höres mvh Björn
Höres Mvh Björn

Ragge
Medlem
Medlem

Post by Ragge »

Hei alle sammen
Det kommer en normann i år også. Jeg har bestilt rom på Laurentius. Hvor mange 1/6 vogner kommer i år og ikke minst hvor mange blir vi på fredag kveld som tar en øl sammen.
Gleder meg til å se gamle og nye venner
Hilsen Ragnar

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Det är lite underligt att det blir 3st meting, med liknande tema, på samma datum? Så för min del blir det Aeroseum i gbg, hadde gärna kommit till arsenalen, men nu blir det inte så.
Hans k
Panzar e Kul

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Tja, jag mailade ju ut Arsenalens fråga ang datumalternativen den 26/10 och då var det ingen som hade någon åsikt. Så då blev det den dagen som passade andra föreningar bäst. Otur! :roll:
Det ska i alla fall bli väldigt skoj att träffa alla som kommer och se och höra vad ni haft för er under året! :D
Klart att vi går ut, både fredag och lördag! :angel:

/Christoffer

Stefan Karlsson
Medlem
Medlem

Post by Stefan Karlsson »

Det är ju naturligtvis väldigt olyckligt att det blir krock.
Vi försökte hitta lämpliga datum utifrån andra modellaktiviteter som vi då kände till, men tyvärr pågår det lite för mycket liknande aktiviteter i ett land med en för liten folkmängd. I England där det sjuder av aktiviteter varje helg är det inget problem eftersom det bor samlare, byggare och andra överallt.

Till nästa år får vi försöka hitta en metod för att samsas om datum till våra olika aktiviteter så att vi minimerar krockarna.

Träffen i Munkedal har ställts in - har dock inga uppgifter om orsak - någon som hört något?
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=37&t=44881

Vår (Arsenalens) förhoppning är att årets evenemang skall bli mist lika bra som förra året och vi tycker att det är kul att ni har möjlighet att stanna lite längre för att kunna umgås och utbyta erfarenheter - en nog så viktig del av hobbyn anser jag.

Ni är naturligtvis hjärtligt välkomna att komma på våra andra aktiviteter också, vissa av er har ju deltagit på uppvisningsdagar och som jag uppfattar det har det varit uppskattat både från besökare och er som deltagit. Det är bara att höra av sig så kan vi tillsammans utveckla dessa events.
Datum för årets olika evenemang finns på hemsidan. Ett evenemang som inte finns med ännu är World of Tanks som troligen kommer och kör ett publikt event i höst, kanske skulle passa med några Armotek för att visa dessa virtuella spelare att man kan göra saker på riktigt också.

Tack Christoffer för att du försöker hålla samman skaran, det uppskattas att vi (Maria) har en att föra dialog med.

Björn, hur löser vi transporten av vagnarna?

Stefan Karlsson
Medlem
Medlem

Post by Stefan Karlsson »

Ett riktigt stort tack till er som kom till Arsenalen och visade upp era vagnar. Ett mycket uppskattat inslag både från museet och från publiken.

Det finns en liten filmsnutt på vår facebooksida och ett antal kommentarer varav en låter som en tänkbar blivande ägare om han får tips om var man köper - någon av er kanske vill kommentera det.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... onsmuseeum

Som sagts tidigare är ni hjärtligt välkomna att delta på våra andra evenemang (några brukar göra det) och vi tar gärna emot synpunkter på hur vi kan förbättra både för er och för publiken.

Nästkommande planerade evenemang för i år är två mindre uppvisningsdagar i sommar, lördag 11 juli och lördag 8 aug. Söndag 6 september kör vi årets stora uppvisningsdag.

Det finns ytterligare några evenemang på gång, varav ett nog kan bli en höjdare, men detaljer och datum är inte helt klart ännu - hoppas kunna återkomma med info om detta ganska snart.

Planering för nästa år har så smått redan börjat och så fort vi spikat datum så kommer vi att meddela det.

Än en gång - stort tack för att ni kom!

Stefan

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Hej panzar vänner, var det ingen som tog några bilder på denna träff? som kunde läggas ut på forumet, så vi som inte var där, kunde titta på era fina tanks.

Hans K
Panzar e Kul

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Bra fråga!
Jag såg ingen av utställarna fota - bara publiken.

/Christoffer

P-P
Medlem
Medlem

Post by P-P »

hej på er
jag tog några bilder
:D nu ska jag bara komma på hur man får dom hit :)