Pansar ess

Diskutera verkliga historiska pansarslag, personer och stridsvagnar.
Post Reply
johan1
Veteran
Veteran

Pansar ess

Post by johan1 »

Vem är din favorit bland pansar essen ?

Kanske är det Panther esset Ernst Barkmann eller Dmitriy Lavrinenko som förstörde över 50 vagnar på några månader eller varför inte
Zvika Greengold som hann med att slå ut 40 syriska vagnar på 24 timmar.

Kort sagt vem är din favorit ?
/Johan

Morgan
Veteran
Veteran

Re: Pansar ess

Post by Morgan »

Det är svårt att ange någon "favorit", då jag - efter att ha klivit ner i T-34/85-vagnen i Mölleröd - har stor respekt för alla som vågar sitta i en stridsvagn/MBT eller APC, särskilt med tanke på vilka effektiva anti-tankvapen det finns idag, kapabla att slå ut i princip vilken stridsvagn som helst trots pansarskydd och huvudbeväpning.

Men måste jag välja någon så måste det bli Karl Körner, som som plutonchef för en Tiger II-pluton i april 1945 ensam totalt lyckades överraska och slå ut 39 ryska stridsvagnar vid en improviserad stridsvagnsdepå. Han stötte på 120-150 T-34/85- och 11 IS-2-vagnar och hade bara 39 pansarbrytande granater kvar i sin vagn (samtliga träffar!) och fick senare understöd av sina två underställda plutonvagnar, som ställde till med ytterligare kaos bland ryssarna.

Totalt lyckades han slå ut minst 102 stridsvagnar och 26 pansarvärnskanoner på bara tre månader.

Han dog 1997, 77 år gammal.

Morgan

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Re: Pansar ess

Post by mrTyko »

Det jag läst om Otto Carius var imponerande tycker jag.
Samt att han överlevde kriget är ju ett stordåd bara det.

Men jag är ganska ny och har inte läst jätte mycket ÄNNU. :lol:

Robert

Return to “Pansarhistoria”