strv103C i 1/16
-
Björn Johansson
- Veteran

Tackar!
Mycket talar ju för att jag aldrig blir klar med det här projektet, då jag ständigt får för mig att använda nya lösningar på redan lösta problem.
Så den här gången var det kameravridningen som fick sig en uppdatering (igen). Jag hittade nämligen en liten växelåda med motor som hade precis rätt dimensioner. Axeln fick bytas mot en ny för att kunna fästa tornet, i övrigt var det bara småmodifikationer. Växellådan har bara plastkugg vilket gör att det vart näst intill ljudlöst jämfört med servokonstruktionen jag hade tidigare.

På undersidan av växelådan skruvade jag fast en liten hembyggd ändlägesbegränsning som gör att tornet bara kan vridas 180grader åt varje håll. 90grader för lite jämfört med orginalet men det får gå ändå.

Mycket talar ju för att jag aldrig blir klar med det här projektet, då jag ständigt får för mig att använda nya lösningar på redan lösta problem.
Så den här gången var det kameravridningen som fick sig en uppdatering (igen). Jag hittade nämligen en liten växelåda med motor som hade precis rätt dimensioner. Axeln fick bytas mot en ny för att kunna fästa tornet, i övrigt var det bara småmodifikationer. Växellådan har bara plastkugg vilket gör att det vart näst intill ljudlöst jämfört med servokonstruktionen jag hade tidigare.

På undersidan av växelådan skruvade jag fast en liten hembyggd ändlägesbegränsning som gör att tornet bara kan vridas 180grader åt varje håll. 90grader för lite jämfört med orginalet men det får gå ändå.

-
Björn Johansson
- Veteran

Strv 103
Håller fullständigt med dej Christoffer
detta är en sann njutning att få följa.
Svensk vagn byggd av en riktigt duktig
svensk kan inte bli bättre möjligen större
detta är en sann njutning att få följa.
Svensk vagn byggd av en riktigt duktig
svensk kan inte bli bättre möjligen större
Höres Mvh Björn
Nu börjar kamerorna komma på plats. Efter mycket funderande och pusslande kunde också sändaren monteras, för att orginalantennen skulle få plats blev jag tvungen att skära lite i skrovet, hoppas nu bara att det fungerar med en horisontal anten. En annan fundering jag haft var hur mycket videosändaren skulle störa rc-mottagaren, men än så länge har det fungerat utmärkt (alltså störningsfritt
). Jag ska försöka uppdatera mina CAD-modeller och ritningar efter allt frihansdkarvande så att det blir smidigare ifall jag får för mig att bygga en till vagn.
De två kamerorna kommer att kopplas till sändaren via en 3-vägs video switch (gröna kortet) som jag tyvärr ej fått att fungera, jag misstänker att jag kan ha lyckats kortsluta den på något sätt. Får bli att beställa en ny framöver.
På den övre plåten kommer jag att montera strömbrytare för vagn och för kamerasystem samt volymkontroll. Bakom tornet har jag lämnat utrymme för "el-mod battle unit". På den undre plåten ska resten av el-mod-elektroniken monteras, där finns också ett extra utrymme för "oförutsedd elektronik".
här är lite bilder:

Nu ska jag sätta mig och klura ut hur prismorna ska konstrueras för att speglarna ska få plats utan att minska bildvinkeln :?
De två kamerorna kommer att kopplas till sändaren via en 3-vägs video switch (gröna kortet) som jag tyvärr ej fått att fungera, jag misstänker att jag kan ha lyckats kortsluta den på något sätt. Får bli att beställa en ny framöver.
På den övre plåten kommer jag att montera strömbrytare för vagn och för kamerasystem samt volymkontroll. Bakom tornet har jag lämnat utrymme för "el-mod battle unit". På den undre plåten ska resten av el-mod-elektroniken monteras, där finns också ett extra utrymme för "oförutsedd elektronik".
här är lite bilder:

Nu ska jag sätta mig och klura ut hur prismorna ska konstrueras för att speglarna ska få plats utan att minska bildvinkeln :?
Jag satt uppe i natt och funderade på hur prismorna till vagnen skulle göras. Först var tanken att skära ut delarna i plast för att sedan limma ihop, men jag ville gärna att de skulle vara löstagbara för att den lilla spegelbiten ska kunna bytas när den blir repig eller smutsig. Det blev en fin liten aluminiumlösning i stället, två sidor limmades med kemisk metall mot en bockad plåtbit. sidorna har gängade hål för att de ska hunna fästas i vagnen med skruv. Tog hela förmiddan att få klart men det blev också riktigt bra.

När tid ges ska även tornet få ett liknande prisma, måste göra själva basen till tornet först.
Det var inte helt lätt att ta bra bilder på TVn men här är en bild i alla fall, prismat är monterat ovanför kameran och Kungstigern står på ca 2m avstånd. Som synes saknas det lite färg i bilden, har försökt mixtra med kamerans (i vagnen) inställningar men vitbalansen verkar omöjlig att få till. Förarens kamera har något mer vidvinkel än kameran i tornet. Vagnens högra hörn ligger precis i kant i bilden vilket är bra om man ska undvika att köra in i något på den sidan. Bilden blir lite kapad i överkant på grund av vidvinkeln och prismats utformning, men det är inget som stör.

Heter föresten de där lådorna som man kikar ut ur vagnen igenom prisma? Optiken innuti innehåler väl i alla fall ett sådant.

När tid ges ska även tornet få ett liknande prisma, måste göra själva basen till tornet först.
Det var inte helt lätt att ta bra bilder på TVn men här är en bild i alla fall, prismat är monterat ovanför kameran och Kungstigern står på ca 2m avstånd. Som synes saknas det lite färg i bilden, har försökt mixtra med kamerans (i vagnen) inställningar men vitbalansen verkar omöjlig att få till. Förarens kamera har något mer vidvinkel än kameran i tornet. Vagnens högra hörn ligger precis i kant i bilden vilket är bra om man ska undvika att köra in i något på den sidan. Bilden blir lite kapad i överkant på grund av vidvinkeln och prismats utformning, men det är inget som stör.

Heter föresten de där lådorna som man kikar ut ur vagnen igenom prisma? Optiken innuti innehåler väl i alla fall ett sådant.
En av de delar på det här bygget som orsakat mest huvudvärk den senaste tiden har varit de bakre grillgallen. Jag har provat att limma fast remsor av plast och aluminium men det har blivit snett varje gång och det har slutat med att de rivits bort. Kom på idén att jag skulle fräsa spåren i stället, något jag egentligen inte trodde skulle fungera. Efter att ha funderat, ritat och räknat på saken var det dags att prova. jag spännde fast 2mm plast på en stålbit som jag visste vinkeln på. Efter ett långt fräsprogram kunde jag konstatera att det fungerade riktigt bra
resultatet ser ni här

Nödlösningen hade varit att skrapa fram gallret med en stålskala som stöd som jag gjort förut men då hade de inte kunnat släppa igenom någon luft.
resultatet ser ni här

Nödlösningen hade varit att skrapa fram gallret med en stålskala som stöd som jag gjort förut men då hade de inte kunnat släppa igenom någon luft.
Bestämde mig för en enklare konstruktion av armarna till markhjulen då de ändå inte synns speciellt mycket. Var riktigt skönt att äntligen plocka ihop vagnen till något som faktiskt går att köra igen. hjulen är än så länge testhjul som jag svarvade tidigare i projektet för att testa olika fjädringstyper. Fick även dit returhjulen, valde att göra dessa ej roterande då de är ganska små.
Körning sker än så länge med Tamiya DMD-T01 och 7,4v acc vilket gör att den kryper fram rätt långsamt. Jag har tänkt köra med el-mod och 12v sen vilket förhoppningsvis ger lite mer kraft och fart.

Körning sker än så länge med Tamiya DMD-T01 och 7,4v acc vilket gör att den kryper fram rätt långsamt. Jag har tänkt köra med el-mod och 12v sen vilket förhoppningsvis ger lite mer kraft och fart.

-
Björn Johansson
- Veteran