strv103C i 1/16

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Sådär ja :D . La ner några timmar på bygget i dag och färdigställde tornvridningsmekanismen. Bredvid plattan med kugghjul (där det sitter kullager monterade) finns en till platta med utrymme för vagnens elektronik, skall sätta dit längre distanser för att öka utrymmet på höjden till 30-35mm så att styrkort och ljudkort från elmod eller annan tillverkare får plats. I den översta plåten med fyrkantiga hål skall finnas huvvudströmbrytare, strömbrytare för kamera, volymkontroll och en brytare för att kunna koppla bort drivmotorerna och ändå ha resten av elektroniken i gång detta om man vill ställa vagnen på ett bord och demonstrera funktionen utan att riskera att vagnen skenar och åker i golvet (detta hände med min KT som for av bordet och rakt ner i en papperskorg vilket resulterade i mycket brutna smådelar :( )

Image

Det kugghjul som ska sitta i mitten kommer nog senare att bytas mot ett i plast för att minska "skramlandet" mellan kugghjulen.

Strömbrytarna skall nås genom en liten lucka bak på vagnens överdel, även luckan för föraren skall på något sätt bli öppningsbar i fall jag senare vill bygga ut systemet med fler brytare för eller kanske en iten display över accarnas status (idéerna är många nu :D )

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jäklarrr, vad prydligt! :shock:

Får jag föreslå klarplast eller åtminstone öppningsbar lucka så att skönheten kan beskådas?

/Christoffer

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

tackar

Den kommer sitta monerad i överdelen så man kan se den när man öppnar vagnen.

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Imponerande :shock:
/Johan

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Strv 103

Post by Björn Johansson »

Vackert :!:
Höres Mvh Björn

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tack!

Är inne i en byggperiod nu så här kommer lite mer nya delar. Passade in tornmekanism mm i skrovet och började tillverka det nya överskrovet. Funderar på att hålla fast överdelen med fyra stycken små magneter, hoppas det håller.

Image

Image

Om någon niträknare har noterat att hålet för förarens lucka är aningen för långt så är det riktigt noterat :D , kan inte riktigt släppa idéen men en andra fast kamera genom förarens prisma. Den skulle i så fall ha en längre brännvidd på objektivet och användas för att sikta med. Det större hålet gör det möjligt att senare montera en kamera utan att behöva riva bort nått från vagnen, från utsidan kommer det fortfarande vara skalenligt.

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Det är ju så makalöst snyggt, så det är som om det vore hämtat ur någon photoshoppad reklambroschyr! :shock:

Jag beställer två stycken, tack!

/Christoffer

P.S. På invändning 1 svarar jag: Det struntar jag i - jag kan vänta. Och på invändning två: Det struntar jag också i - jag betalar! :D

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

He he he :D

Ja om alla var berädda att betala det man ville ha så skulle man kanske kunna leva på den här hobbyn :wink:

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Mycket vackert!
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Fortsätter posta när det nu händer något. Hann i dag skära till lite fler delar till överdelen av vagnen, börjar likna nått nu :D , fronten kommer att få ett gott skydd för träffar framifrån då den kommer att bli ca 6mm tjock när det är klart, men jag är en smula orolig för viktfördelningen då tyngdpunkten redan nu ligger för långt fram
:?

Image

Image

Sitter och funderar på vilken färg jag ska måla plastdelar på insidan med, detta för att den vita plasten snabbt blir smutsig. Angående vilken kulör har jag starka funderingar på att använda "cockpit green" som inte är helt olik den gröna nyans som fanns på motorerna i de riktiga vagnarna.
http://www.foreningen-stridsvagns.se/e1 ... pic.php?29
metalldelarna på insidan kommer att få vara metallrena i alla fall.

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Det blev ordentligt dåligt väder nu på eftermiddagen så det var bara att snällt sätta sig vid byggbordet på balkonegn :D
Grunden till överdelen är i stort sett klar, nu återstår bara de mängder av smådetaljer som finns på vagnen. Man får vara försitig med att använda trumpeters 1/35-byggsats som referens då den innehåller en mängd felaktigheter, det har som tur är inte resulterat i några fel som inte kan rättas till. Att hålla fast "locket" med magneter visade sig vara riktigt lyckat :D kan rekomendera dessa små superstarka magneter https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19075 de finns säkert betydligt billigare hos nån annan leverantör.

Image

Image

Nån som har förslag på hur man tillverkar fina grillgaller i den här skalan? de gamla jag har gjort är snygga men släpper inte igenom nån luft :? , hur jag än gör för att limma dit tunna plastremsor så blir det skevt och konstigt.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Det blir fantastiskt, det ser proffsigt ut! Imponerande minst sagt.

Beträffande material till galler, testa något annat än plast? Kanske du kan hitta något som är stadigare.
Mvh
Gabriel

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jättesnyggt!

Ja, galler är svåra att få snygga. Se om du kan hitta etsdelar. T ex MJ-hobbyn har mycket sådant.

mvh /Christoffer

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Ja det var bra idéer :D , hade snöat in lite på plast mest för att det skulle va lätt att limma men det var det ju ändå inte när man la lim på sidan av en 0,5mm tjock remsa. Ska se om jag finner några färdiga mässingsremsor att testa med.

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

:D Kom ett SMS i eftermiddags om ett paket från Condrad så det fick bli en tur till macken och hämta ut. Denna gång hade jag beställt rätt sorts servo så det var bara att börja testa och montera.
Image
Ett lågprofilservo som ska vrida tornet och den inbyggda kameran är det tänkt. Måttangivelserna hade en nogrannhet på 0,1mm på tillverkarens hemsida, så jag hade redan tillverkat alla delar runt servot, men naturligtvis stack det ut en liten bula på servot som tillverkaren tydligen inte fått med i sin mätning. Problemet kunde dock åtgärdas ganska snabbt.
Image
Tornet fungerar som beräknat dock vrider sig tornet bara 360 grader i stället för 540 grader som beräknat, detta för att servot inte kunde vrida sig 180 grader som jag hade räknat med. En enkel lösning är att byta det sissta kugghjulet mot ett mindre och byta det stora kugghjulet i mitten mot ett ännu större. Mittenkugghjulet ska ju ändå bytas mot ett i plast för att minska ljudet något så det löser sig med tiden :D .

Fick även med ett par nållager som jag monterade i de nyligen frästa lagerhållarna, anledningen till denna lösning var att hålen i skrovet blev för stora så de flänskullager som skulle suttit där glappade rejält. Den nya lösningen funkade fint och nu kan alla lager med en ytterdiameter på 10mm användas plus att de blir lättare att byta ut om de skulle skadas av vatten eller smuts.
Image

Nästa steg blir att montera kameran för att se hur noga man kan vrida bilden.