Stefans Tiger Tanks i skala 1/6
Bra gjort att åka de där milen och sprida lite kunskap om vad vi pysslar med
När jag ser de där 2 modellerna kommer jag att tänka på en bild jag sett från 1975 när Tigern från Vimoutier dras upp ur diket den legat i sedan 1944.
Varför satte ni inte ihop ett diorama om det när ni träffads?
Får göra det nästa år...
/Kent

När jag ser de där 2 modellerna kommer jag att tänka på en bild jag sett från 1975 när Tigern från Vimoutier dras upp ur diket den legat i sedan 1944.
Varför satte ni inte ihop ett diorama om det när ni träffads?
Får göra det nästa år...
/Kent

Hej igen
I dag var jag och handlade skott till min tiger
ett prov skott i hagel bössan för att kolla rekylen och röken

eller en film
http://uk.youtube.com/watch?v=pPC3PKBxZ2Y
men att skjuta i kanonen krävs att man tar bort lite av spärrarna i pipen
ska försöka fixa det i morgon och ta en film eller två
I dag var jag och handlade skott till min tiger
ett prov skott i hagel bössan för att kolla rekylen och röken

eller en film
http://uk.youtube.com/watch?v=pPC3PKBxZ2Y
men att skjuta i kanonen krävs att man tar bort lite av spärrarna i pipen
ska försöka fixa det i morgon och ta en film eller två
Last edited by Nafets on March 1st, 2009, 5:05 pm, edited 1 time in total.
Mvh---stefan---
Gör om gör rätt
Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?
Late Tiger 1 och (King Tiger såld) 1/6 i metall från Armortek
Hej Kent
Mitt bygge går sakta, för mycket på jobbet är man inte utomlands så får man jobba över
det blir inte någon tid över för tanksen och i morgon drar vi till Malaysia i 11 dagar sen
hoppas jag att det ska lungna ner sig så man får ro om sig själv lite,
Provade kanonen i dag men slagstiftet slog inte hårt nog så det blev ingen film i dag :(
Får trimma fjädern när jag kommer hem....
Hur går det med Pantern
Det var länge sen vi fick se någon uppdatering på din tråd 
Mitt bygge går sakta, för mycket på jobbet är man inte utomlands så får man jobba över
det blir inte någon tid över för tanksen och i morgon drar vi till Malaysia i 11 dagar sen
hoppas jag att det ska lungna ner sig så man får ro om sig själv lite,
Provade kanonen i dag men slagstiftet slog inte hårt nog så det blev ingen film i dag :(
Får trimma fjädern när jag kommer hem....
Hur går det med Pantern
Last edited by Nafets on March 1st, 2009, 5:06 pm, edited 1 time in total.
Mvh---stefan---
Gör om gör rätt
Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?
Hej alla
Här är det ENDAST 30 Grader i skuggan puusssst
skulle bara prova om det gick att skriva från Malaysia
Här är det ENDAST 30 Grader i skuggan puusssst
skulle bara prova om det gick att skriva från Malaysia
Last edited by Nafets on March 1st, 2009, 5:07 pm, edited 1 time in total.
Mvh---stefan---
Gör om gör rätt
Hur har det gått med mekanismen har det blivigt något smått framsteg för dig stefan i projektet.
Mats
Mats
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/
Hej
Har inte haft tid att titta på den ännu för man har varit lite trött om kvällarna men det
står högst upp på listan så en film kommer inom kort..
Mvh---stefan---
Har inte haft tid att titta på den ännu för man har varit lite trött om kvällarna men det
Mvh---stefan---
Mats wrote:Hur har det gått med mekanismen har det blivigt något smått framsteg för dig stefan i projektet.
Mats
Mvh---stefan---
Gör om gör rätt
Vi ser fram emot och se på filmen när den kommer.Nafets wrote:Hej
Mvh---stefan---![]()
Mats
Stefan
Är lite nyfiken på hur avfyrningsmekanismen funkar. Är det standard Armortek eller något du byggt själv? (Eller mao - borde jag beställa den tillsatsen om jag bestämmer mig för Armortek? -Den var ju liksom inte gratis...) Hur är det med rekylrörelsen?
Apropå din tilltänkta pneumatiska rekylmekanism: Jag har en liten kompressor (Biltema) i bilen för att kunna pumpa däck och lite sånt. Den är nog rätt storlek, men låter förfärligt och drar säkert väldigt mycket ström (och får inte speciellt mycket gjort...). Om det är typiskt för småkompressorer, så har jag en annan idé. Föreställ dig en gammaldags kassettbandspelare med oljedämpad lucka. Om luckan dras igen med en farlig fart med en kraftig fjäder och sedan tillåts glida upp igen med hjälp av oljedämpningen, då har vi fått luckan att röra sig på samma sätt som eldröret. En elmotor kan sedan spänna fjädern, förhoppningsvis tystare och med mindre energiåtgång än åtminstone min Biltema-kompressor.
Det kan ju föralldel bli lustiga "twangggg-ljud" inne i tornet. Man får väl satsa på att överrösta dem med högtalare och krut!
/Christoffer
Är lite nyfiken på hur avfyrningsmekanismen funkar. Är det standard Armortek eller något du byggt själv? (Eller mao - borde jag beställa den tillsatsen om jag bestämmer mig för Armortek? -Den var ju liksom inte gratis...) Hur är det med rekylrörelsen?
Apropå din tilltänkta pneumatiska rekylmekanism: Jag har en liten kompressor (Biltema) i bilen för att kunna pumpa däck och lite sånt. Den är nog rätt storlek, men låter förfärligt och drar säkert väldigt mycket ström (och får inte speciellt mycket gjort...). Om det är typiskt för småkompressorer, så har jag en annan idé. Föreställ dig en gammaldags kassettbandspelare med oljedämpad lucka. Om luckan dras igen med en farlig fart med en kraftig fjäder och sedan tillåts glida upp igen med hjälp av oljedämpningen, då har vi fått luckan att röra sig på samma sätt som eldröret. En elmotor kan sedan spänna fjädern, förhoppningsvis tystare och med mindre energiåtgång än åtminstone min Biltema-kompressor.
Det kan ju föralldel bli lustiga "twangggg-ljud" inne i tornet. Man får väl satsa på att överrösta dem med högtalare och krut!
/Christoffer
Hej Christoffer
Avfyrningsmekanismen är standard Armortek med modifierad infästning med en skena för rekylen
eftersom slagfjädern är lite slö så har jag inte provat rekylen än men det kommer
återgången blir med en fjäder plus en luftsylinder så man kan stypa farten
jag har kommit till samma slutsats angående kompressorn från biltema
men
för något år seda såg jag ett luftgevär med inbyggd kompressor i stocken utan att det syntes (letar vidare)
Håller på att titta på en variant av en lerduve kastare som ser ganska intressant ut
Avfyrningsmekanismen är standard Armortek med modifierad infästning med en skena för rekylen
eftersom slagfjädern är lite slö så har jag inte provat rekylen än men det kommer
återgången blir med en fjäder plus en luftsylinder så man kan stypa farten
jag har kommit till samma slutsats angående kompressorn från biltema
för något år seda såg jag ett luftgevär med inbyggd kompressor i stocken utan att det syntes (letar vidare)
Håller på att titta på en variant av en lerduve kastare som ser ganska intressant ut
Last edited by Nafets on March 1st, 2009, 5:07 pm, edited 1 time in total.
Mvh---stefan---
Gör om gör rätt
Hej igen
Håller på mad drivhjulen
Är det någon som vet hur låsbläcket på centrumskruven hålls fast så den ej snurrar
troligtvis så är det lilla hålet brevid cantrum som har med det att göra (se bild 2)
Och vad skruven brevid är till för (eller vad det är):?:

Bättre bilder önskas
Håller på mad drivhjulen
Är det någon som vet hur låsbläcket på centrumskruven hålls fast så den ej snurrar
troligtvis så är det lilla hålet brevid cantrum som har med det att göra (se bild 2)
Och vad skruven brevid är till för (eller vad det är):?:

Bättre bilder önskas
Last edited by Nafets on March 1st, 2009, 5:08 pm, edited 1 time in total.
Mvh---stefan---
Gör om gör rätt
jag kan kolla vad jag har i ref material nafets.
Mats
Mats