Gabriels 1:6 Jagdpanzer 38t "Hetzer"

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

:lol: :lol: :lol:
Jag menade verkligen att Gabriel hade gjort ett bra val. (Jag hade gjort samma, nämligen). :thumright:

Men du är för rolig, Kent! Vilken sagolik bild! :D Extravaganzor har verkligen ett värde ibland. :D

/Christoffer

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Gabriel wrote:Enligt Mike S är prismorna i "clear resin", i alla fall dom som jag har beställt :wink:
Du har rätt!
Mikes PP03 är prismor i "clear resin"

Mvh
Kent

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Jag har äntligen efter några månaders väntande fått skruvarna jag beställde, nu jäklar skall dom på plats :mrgreen: Men inget från Mike S ännu, men den som väntar på något gott som dom säger!
Mvh
Gabriel

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Bultar

Post by Björn Johansson »

Hej Gabriel.
Alltid trevligt att få paket :P

Vad har hänt sen sist på bygget?
Höres Mvh Björn

pepppe75
Medlem
Medlem

Post by pepppe75 »

tja gabbe!!!

riktigt kul med paket,o snart kommer ju mera från stannard, dom paketen brukar vara riktigt
trevliga tycker ju jag :wink:

du kanske kan hjälpa till o tippsa mig om bultar till hetzern framöver?

ha det gött.

mvh peppe.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Jahap, då har jag semester fem veckor framåt. Vad tror ni jag tänker göra med den tiden? :wink:

Flackner: Tyvärr inte så mycket som jag önskar och vill.

Peppe: Ja, mer än gärna! Hjälper gärna till :) Vi kanske kan ta en kopp kaffe framöver, inte allt för långt mellan städerna.

Justja, jag har fått massa godis från Mike S också. Helt galet snygga delar!
Mvh
Gabriel

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Hetzer

Kul att du är "back in the saddle"
Gabbe ser fram emot att få se
du gjort.
Höres Mvh Björn

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Hej Gabbe,

Kul att läsa att du är och "plockar" i din Hetzer :D
Och att du fått din 1:a (?) laddning aftermarket delar i 1:6.
Finns inget så bra för inspirationen som att öppna ett paket med aftermarket.
Skäms inte ett dugg att erkänna att känslan är som Kent 12 år på julafton... :wink:

Lycka till med din Hetzer, Hetzer kamrat!

Mvh
Kent

TBowman
Medlem
Medlem

Post by TBowman »

Hej Gabriel

trevligt!

bästa hälsningar
Tim

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Min semester har varit fantastisk hittills! Bla. så har jag fått mycket gjort på min hetzer, borde ta lägga upp lite bilder snart, det väl på tiden ;)

Jag har tankar på att försöka mig på att tillverka viss interiör precis innanför luckorna (dvs vagnchefens och laddarens luckor). Blir mycket pill och jag är osäker om det ens är värt det då man inte ser in i vagnen om det sitter besättningsmän i luckorna. Men, jag är mycket frestad att anta utmaningen trots allt.
Jag har sökt efter bilder och information om detta har har rätt mycket kött på benen för att faktiskt kunna genomföra min ide! Känns bra. Det enda som verkligen avskräckt mig från att sätta igång är alla radioapparaterna. Att bygga dom fån scratch är över min förmåga men, jag har hittat en tillverkare som gör alla apparater jag behöver, kolla här: http://www.panzerwerk.com//index.php?pa ... t&Itemid=1

Enligt min vad jag läst mig till så satt följande utrustning i befälsvagnen, rätta mig gärna om jag har fel.
* 10 W.S.c
* UKW.E.e
* 30 W.S.a
* Mw.E.c

Vad tycker ni om mina planer?
Mvh
Gabriel

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Ett "säkert" sätt är att iterera sig framåt, dvs att göra stommen först och lägga till detaljer efter hand, som t ex inredning. Då stannar man helt enkelt när det ser tillräckligt bra ut eller inte känns tillräckligt skoj att gå vidare.

Enklare är att göra allt "rätt" från början. Då slipper man plocka isär och göra om, men löper i stället risken att man tagit sig vatten över huvudet och ledsnar med ett halvfärdigt projekt.

Oavsett vägval ska man förstås göra sådant som man tycker känns skoj, men det kan vara svårt att veta innan man provat på.

Jag föreslår att du prioriterar att göra vagnen körklar. Detaljer kan man hålla på med hela livet. På så sätt kan du delta i evenemang och träffar, vilket är väldigt energigivande, har jag märkt. Vore kul om vi kunde träffas och köra lite. :D

/Christoffer

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Hetzer

Hallå Gabriel
Ser fram emot att få se lite bilder.

Alltid kul med mycket detaljer , men med dessa vagnarna
krävs det att det blir praktiskt/skak//mek vänligt ochså.
Höres Mvh Björn

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Joo det är väl så som ni säger Björn och Christoffer. Jag lägger det på hyllan tills vidare ;)

Jag har arbetat en del på "baljan" med min dremmel enligt Kents rullade pansar recept, men det är ingen höjdare när jag, hund och sambo delar på en etta. För att inte tala om grannarna som också har synpunkter på ljudnivå. Känns som det kommer att ta lång tid till det är klart.

Sen så har jag funderat lite på själva kanonen och hur jag skall göra så att den kan höjas/sänkas och flyttas höger/vänster. Jag skall göra en fast montering i modellens lock som är mycket likt själva originalvagnens lösning :) Jag tror det blir enklast så och mest platseffektivt, det är inte särskilt mycket plats att tala om på insidan, i synnerhet när jag försöker kompromissa in viss interiör. Dock så är allt detta i planerings stadiet, mäter och skissar lite tyvärr inga bilder att bjuda på.

Men här kommer lite bilder.

Bärhjulen ser ut så här, tvåhundrafemtiosex borrade hål och dito antal limmade blind-bultar med mutter (Kents recept).
Image Image

Bärarmarna.
Image

Lite detaljer.
Image Image

MG34 med växellåda.
Image

Påbörjat bygga nya nav till drivhjulen, sitter fast just nu pga att jag har inga borrar i rätt storlek. Original till v. och nya till h. (återigen Kents recept).
Image

Börjat öppna hål på gallret, det är pillrigt och glasfiber är ytterst bräckligt har jag märkt.
Image

Jag förstår inte hur jag skall lösa detta, jag önskar att det inte fanns några hål sedan tidigare. Jag vill ha tolv lättningshål i mina spännhju, precis som det vanligast var på den tidiga modellen av spännhjul. Fylla igen och borra upp nya gör väl hela hjulet bräckligt. Idéer mottages gärna! :)
Image

Tack för att ni peppar mig :mrgreen:
Mvh
Gabriel

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Justja, jag måste skryta lite med Mike S otroligt fina delar jag beställde.
Image Image

Jag har prismor i resin till typ 1 periskopen, men tyvärr inga till typ 2.
Mvh
Gabriel

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Hetzer

Du har fått gjort en hel del Gabbe :!:

Ser ut att bli fina detaljer på detta bygget.
Höres Mvh Björn