Peters Strv 103 - 1:6
Frigolit, it´s the sh-t
Köpte mig ett block frigolit/styrolit what-ever it´s name is. Ett sånt där rosa hårt finkornigt som man isolerar garageuppfarter och husgrunder med. 65:- för ca 1 kvm.
Grejade fram och åter för att skapa den svåra runda, koniska formen fram och under till, vid drivhjulen.
Nu har jag en mall, nu kommer det svåra att omvandla denna till en del i metall. Alternativet som känns enklare är glasfiber och plast, måste ta mig en ordentlig funderare där.
Frigoliten kommer komma väl till pass när jag ska utforma fronten med det främre eldrörsstödet. Vi kan säga att planen är att 3-D-modellera den In-Real-Life
.

Hmm... I seem to be covered in a very fine pink fuzz... *atjoo!*
Grejade fram och åter för att skapa den svåra runda, koniska formen fram och under till, vid drivhjulen.
Nu har jag en mall, nu kommer det svåra att omvandla denna till en del i metall. Alternativet som känns enklare är glasfiber och plast, måste ta mig en ordentlig funderare där.
Frigoliten kommer komma väl till pass när jag ska utforma fronten med det främre eldrörsstödet. Vi kan säga att planen är att 3-D-modellera den In-Real-Life

Hmm... I seem to be covered in a very fine pink fuzz... *atjoo!*
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“
"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:
"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:
Har funderat på det, dock har jag övergivit den iden då utgångsmaterialet måste vara omkring 140 mm i diameter
Jag ska göra ett försök med ett rör som jag sågar i lite vinklar, dock så kommer frigolitmodellen underlätta betydligt i uträkningarna
Jag ska göra ett försök med ett rör som jag sågar i lite vinklar, dock så kommer frigolitmodellen underlätta betydligt i uträkningarna
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“
Okej... jag har suttit och klurat lite under dagen och gjort en rätt yxig skiss på vad jag tänkt tillverka för att få ihop fronten med det främre eldrörsstödet...
Det kommer inte bli enkelt att fräsa men jag har gott om material och kan misslyckas ett par ggr utan att det bekymrar mig... Men vad tror ni? Är det möjligt

Det kommer inte bli enkelt att fräsa men jag har gott om material och kan misslyckas ett par ggr utan att det bekymrar mig... Men vad tror ni? Är det möjligt

Ja, nu då jag ser den igen så ter sig den infallsvinkel enklare
Man blir lätt insnöad på ett tänk
Har snart haft en vecka ledigt från jobbet och tjejn bortrest till England, mycket har jag hunnit med, dock ite allt på stridsvagnen som var tänkt =)
Men men, idag svarvade jag om drivhjulen och bytte ut kullagren mot grövre doningar, från 12x18x4 till 12x28x8. Hann inte med några tester men det ser och känns betydligt stadigare än tidigare. Lyckades även svarva bort en bit av tummen då jag var lite för snabb efter att ha slagit av svarven. Blev bara ett 3 mm jack i tumtoppen och en flisa av nageln försvann
Tur som en tokig och dum som ett spån...
Har täljt lite i frigoliten också, för att se hur min sammanfogningsbit till fronten bör se ut. Det blev så här:
Det är bara en "mock-up" av eldrörsstödet, bara för att ha något att arbeta efter

Men men, idag svarvade jag om drivhjulen och bytte ut kullagren mot grövre doningar, från 12x18x4 till 12x28x8. Hann inte med några tester men det ser och känns betydligt stadigare än tidigare. Lyckades även svarva bort en bit av tummen då jag var lite för snabb efter att ha slagit av svarven. Blev bara ett 3 mm jack i tumtoppen och en flisa av nageln försvann
Har täljt lite i frigoliten också, för att se hur min sammanfogningsbit till fronten bör se ut. Det blev så här:
Det är bara en "mock-up" av eldrörsstödet, bara för att ha något att arbeta efter

Ser jättebra ut Peter!
Kom ihåg att det inte är någon tävling på tid utan gläds över minsta lilla framsteg och ha roligt hela tiden.
Tänk på vad Karin Boye skrev:
"Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd."
En dag är vagnen klar och det roliga tar slut...
Mvh
Kent
Kom ihåg att det inte är någon tävling på tid utan gläds över minsta lilla framsteg och ha roligt hela tiden.
Tänk på vad Karin Boye skrev:
"Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd."
En dag är vagnen klar och det roliga tar slut...
Mvh
Kent
Ett skepp kommer lastat... eller mer exakt, så var det en buss...
...med...
10 vulkade bärhjul och 5 st vulkade stödrullar!!!
!!! Time to get my freak on!

Skulle bara behöva hitta lite flytande kväve för att frysa gummit så det blir lättare att svarva...
...med...
10 vulkade bärhjul och 5 st vulkade stödrullar!!!

Skulle bara behöva hitta lite flytande kväve för att frysa gummit så det blir lättare att svarva...
Torris säger du? får kolla upp det... Slängde in ett hjul i frysen och det gick bättre att svarva det när gummit var stelt. Dock så blev inte ytfinishen den bästa. Svarvade dock på baksidan så det gör inget ;) Tror det har att göra med för dåligt svarvstål.