Bana i Borås Bemås
-
Björn Johansson
- Veteran

Re: Bana i Borås Bemås
Vi kör sista helgen i Maj igen, alla ä välkomna.
Ta med nått o slänga på grillen samt drick, nått oköra med om man vill det.
Samt ett gött o glatt humör är inte fy skam.
Ha det Gött
Robert
Ta med nått o slänga på grillen samt drick, nått oköra med om man vill det.
Samt ett gött o glatt humör är inte fy skam.
Ha det Gött
Robert
Vi har rekognoscerat (och provkört) terrängen lite och börjat diskutera framtida infrastrukturbyggen (som hotell, terminalbyggnader, p-hus, snabbspårväg mm
). Här är lantmäteriets karta över området med inritade områden och platsförslag för en första klubbstuga/husvagn:
Personligen vurmar jag för alternativ 1, av följande skäl:
1 Lätt åtkomligt utanför stengärdsgården och skogen. Praktiskt när man bygger. OM vi kommer över en husvagn, är detta enda genomförbara alternativet.
2 Minimalt med röjning. Lite aspsly bara.
3 Någorlunda plant.
4 Gott om plats, om vi vill bygga till ett vindskydd, skärmtak etc.
5 Nära "hotell Cramo", om vi kan få till ett avtal med BMÅS om att ta ström därifrån.
6 Det går att tälta runtom.
Skogsalternativen syns mindre från vägen nedanför, men kräver trädfällning och jag vet inte hur man kan få ner plintar mellan granarna. För insynens skull i alt 1, skulle jag föreslå att vi lämnar lite aspsly. På sikt kan vi säkert plantera lite buskar av enklare sort och som är bättre på att dölja klubbstugan (aspar växer ju upp...). Jag tänker att det är bra om det inte syns nerifrån vägen att det finns ett hus att göra inbrott i.
BMÅS har varit med i de inledande diskussionerna och samarbetsklimatet är mycket bra. Det finns goda möjligheter för oss att dels göra rätt för oss och dels att hjälpa till i trafiken för den som är sugen. För egen del, tycker jag att det är toppen med två roliga saker på ett och samma ställe!
Diskutera på!
Tuuut!
//
1 Lätt åtkomligt utanför stengärdsgården och skogen. Praktiskt när man bygger. OM vi kommer över en husvagn, är detta enda genomförbara alternativet.
2 Minimalt med röjning. Lite aspsly bara.
3 Någorlunda plant.
4 Gott om plats, om vi vill bygga till ett vindskydd, skärmtak etc.
5 Nära "hotell Cramo", om vi kan få till ett avtal med BMÅS om att ta ström därifrån.
6 Det går att tälta runtom.
Skogsalternativen syns mindre från vägen nedanför, men kräver trädfällning och jag vet inte hur man kan få ner plintar mellan granarna. För insynens skull i alt 1, skulle jag föreslå att vi lämnar lite aspsly. På sikt kan vi säkert plantera lite buskar av enklare sort och som är bättre på att dölja klubbstugan (aspar växer ju upp...). Jag tänker att det är bra om det inte syns nerifrån vägen att det finns ett hus att göra inbrott i.
BMÅS har varit med i de inledande diskussionerna och samarbetsklimatet är mycket bra. Det finns goda möjligheter för oss att dels göra rätt för oss och dels att hjälpa till i trafiken för den som är sugen. För egen del, tycker jag att det är toppen med två roliga saker på ett och samma ställe!
Diskutera på!
Tuuut!
//
Bra info Christoffer.
Vi kör nu i helgen igen, 30-31Maj och 01Juni
Gött o grillat och bra humör, samt tanks
Ha det gött
Robert T
Vi kör nu i helgen igen, 30-31Maj och 01Juni
Gött o grillat och bra humör, samt tanks
Ha det gött
Robert T
Det blev mycket gjort i helgen!
Bakom plats #1 innanför stenmuren, har det påbörjats ett regnskydd. Eftersom Jimmy var med, blir det inga halvmesyrer.
Lämplig glänta utsedd - före: Arbetet påbörjat:
Plats #1:
Tiger har säkrat området och armeringsjärn nedstuckits i hörnen på förslag. Syns inte, men Jim står i mitten:
Jag ville ha med en bild på "elförsten" också, bara för att den är så fin
:
Nästa trafikdag är vi i Karlskoga, så det dröjer ett tag till nästa gång, men vi har tagit med oss hem lite läxarbete. Vi ska fixa till lite skyddsplåtar till byggnader åt BMÅS.
//
Bakom plats #1 innanför stenmuren, har det påbörjats ett regnskydd. Eftersom Jimmy var med, blir det inga halvmesyrer.
Lämplig glänta utsedd - före: Arbetet påbörjat:
Plats #1:
Tiger har säkrat området och armeringsjärn nedstuckits i hörnen på förslag. Syns inte, men Jim står i mitten:
Jag ville ha med en bild på "elförsten" också, bara för att den är så fin
Nästa trafikdag är vi i Karlskoga, så det dröjer ett tag till nästa gång, men vi har tagit med oss hem lite läxarbete. Vi ska fixa till lite skyddsplåtar till byggnader åt BMÅS.
//
Last edited by cahlfors on June 2nd, 2025, 1:35 pm, edited 1 time in total.
Ännu en underbart helg på Bemås. (Lite arbetsam) pust.
Har tyvärr inga arbets bilder men vi gjorde stordåd på våran bana.
Vi har en ny Gjutmästare o Betongblandare i gänget. Inga namn nämda eller hur Christoffer??
Vi hann med o röja ett risigt område där klubbhuset ska stå.
Påbörjade regnskyd / mekverkstad 7x3meter med att gjuta alla plintar.
Plus i dagsläget har vi nu lov till ström och rinnande vatten till vårat klubbhus.
Första bilden är på Födelsedagsbarnet. Stort Grattis Betongblandaren. Nästa bild är på Stammisar i dubbel mening
I dubbel mening.
Coolt bygge med styrning på både fram o bakaxel (Defendern)
O lite Tiger bilder
Har tyvärr inga arbets bilder men vi gjorde stordåd på våran bana.
Vi har en ny Gjutmästare o Betongblandare i gänget. Inga namn nämda eller hur Christoffer??
Vi hann med o röja ett risigt område där klubbhuset ska stå.
Påbörjade regnskyd / mekverkstad 7x3meter med att gjuta alla plintar.
Plus i dagsläget har vi nu lov till ström och rinnande vatten till vårat klubbhus.
Första bilden är på Födelsedagsbarnet. Stort Grattis Betongblandaren. Nästa bild är på Stammisar i dubbel mening
Vi tryckte på "submit" nästan samtidigt, ha ha!
Hittade en till bild: //
Hittade en till bild: //
Hej på er alla.
Nästa vecka kommer förhoppningsvis våran nya klubbstuga på plats. 7 X 2.5meter.
Vatten o el indraget, men lite fix o den är som NY.
Nästa vecka kommer förhoppningsvis våran nya klubbstuga på plats. 7 X 2.5meter.
Vatten o el indraget, men lite fix o den är som NY.
Toppen! Verkar ju inte behöva skrapas och målas!
//
//
- Erik
- Global Moderators

Här händer det grejer, snyggt jobbat alla! Och klubbstugan såg ju verkligen fantastisk ut! 
-
Björn Johansson
- Veteran

Hej o Hå idag kom våran klubbstuga.
Nu är det bara resten kvar att göra.
Vilken makalös chaufför, han är ju suverän på att köra o hantera kranen.
Ha det gött
Robert
Nu är det bara resten kvar att göra.
Vilken makalös chaufför, han är ju suverän på att köra o hantera kranen.
Ha det gött
Robert
WOW, vilken grej!
Man ser att Jim har räfsat så att det glödde!
Det här är ju så fantastiskt att det är svårt att bärga sig till nästa officiella kördag!
Va kul!
//
Man ser att Jim har räfsat så att det glödde!
Det här är ju så fantastiskt att det är svårt att bärga sig till nästa officiella kördag!
Va kul!
//