Kents Panther Ausf G bygge i skala 1:6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1662
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Post by cahlfors »

Å det är visst jag som inte kan läsa. Nu fattar jag! :o

Om jag förstått det rätt, så kom vagnarna ut ur fabriken i röd primer under någon tidsperiod. Det är förstås den färgen du valt. Det kan bli effektfullt om den ska väderbitas och ha förslitningsskador (parkeringsskador, t ex...) som inte når ända in till metallen. :D

Det hela blir otroligt tjusigt och med dina fantastiskt fina ideal råder det ingen tvekan om att du kommer att nå ditt mål om den finaste Panthern i världen. :D

/Christoffer

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Tack Christoffer

Njaa, nej jag skall inte ha min redoxide i slutändan utan försöker följa de steg som vagnen byggdes på riktigt.
Nu blir det att förekomma senare inlägg här men jag skall berätta för att skingra dina funderingar.

All Tysk material av stål primads med redoxide grundfärg - stridsvagnar, bomber you name it.
En del saker som oljefat var förzinkade men i huvudsak användes röd primer som rostskydd.
Vill även ha det så på min vagn då det kommer att bli skrapmärken och jag vill att den röda primern skall synas där.
Vad som ställer till det är att det inte finns någon etsande grundfärg som har den röda färgen :cry:
Och i och med att flera typer av metall blandas (legering, aluminium, stål, mässing och brons) i dessa modeller är det
bara etsande grundfärg som gäller!

För att ändå ha den röda på min vagn måste jag utföra allt i en massa steg med torktid emellan
(det är väl därför allting tar så lång tid... :wink: )
Vill också ha den speciella strukturen av "rolled armor" alt. "cast armor" som blir ytterligare ett moment...

Så här är stegen:

1: Tvätta av plåten noga (använd aceton, diskmedel och en massa vatten)
2: Etch primer (är oftast grå)
3: Skall ytan ha rolled surface så gör streck och gropar med Dremeln (+pos 4 och 5 nedan)
4: Tvätta med diskmedel och skölj
5: Lägg på Putty / Mr Surfacer + slipa av med våtslip
6: Spraya på med red oxide primer
7: Tvätta med diskmedel och skölj
8: Skall det vara zimmerit så lägg på det nu + tvätta och skölj
9: Måla vagnen med Dunkelgelbe (där det så skall vara) + komplementfärgerna brun och grön som vagnen hade i Normandie.

Blir lite annorlunda nu när jag gör bitarna så färdiga det går före montering för de försänkta skruvarna som håller ihop
chassit skall senare läggas igen med epoxi.
Steg 1-6 kan göras innan ihopsättningen men zimmeriten läggs på först när chassit är monterat.
Ytan klädd med zimmerit närmast banden blir också speciell men mer om den senare.

Kent

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Här kommer mera… :D

När man tittar på foton på ”riktiga” vagnar och jämför med modellen ser man att runt basen för idlerns (vad heter detta hjul på Svenska?)
axel fanns 5st bultar med låsbrickor.
En ganska kul detalj som gör sig fint på modellen och gör en trist yta lite roligare.
Image

Vad man också hittar i det området är den ganska tydligt markerade infästningen där den bakre plåten ansluter till sidoplåtarna.
En aning försänkt med tydliga svetsar.
Image

Inte så svår att åstadkomma genom att borra ur, an aning Dremelarbete och epoxi
Men…är allt det här synligt överhuvudtaget?
Det verkar så om man jämför med bilden på BergePanthern och en byggd modell.
Image
Image

Observera hylsan för U-kroken jag skrev om senast skall liva på utsidan med utsida sidoplåt.
Framgår klart och tydligt på detta foto men stämmer ej på modellen.
Image

Nåväl, det är snabbt fixat med Dremeln.

Som med lyftöglan så gjordes svetsarna i 2 moment och i olika riktningar.
Varför är han så noga med det där kan man fråga sig :?:
Jo för att i skalan 1:6 kan man göra det och är väl synligt och när man nu ändå skall göra svetsarna varför då inte göra dem som de var :idea:
Image

Bultarna är av mässing och låsbrickorna är överskott ifrån Mike Stannards set som nu komm till användning. De är även enkla att tillverka själv av tunn mässingplåt som man helt enkelt klipper med vanlig sax.
Observera att de alltid var uppvikta mot bultskallen för annars gör de ingen nytta!
Image
Image

Infästningen av den stora runda klumpen med hål som heter “Idler Bearing” skulle
utföras med 2st M3 bultar och ha skallarna fullt synliga – FULT!
Ersatte dem med försänkta spårskruvar och dolde dem under epoxi och gav hela ytan
En gjuten look med Mr Surfacer 500.

Var allt detta mödan värd?
Jag tror det, och så här efteråt känns det bra att jag gjorde det för hade jag inte så hade jag
säkert stirrat mig blind och retat mig på detta.

Kent

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Hej alla!

På grund av att skriva på div forum tar tid ifrån mitt byggande har jag beslutat att renodla och endast fortsätta min Panther-tråd på Armorteks engelskspråkiga forum.
Eftersom det forumet är stängd för kommentarer ifrån icke Armortek modell-ägare har tyvärr den stora massan Svenskar ej möjlighet att lämna synpunkter men ni kan fortfarande läsa.

Gör detta för att få mer tid till mitt byggande - mer verkstad och mindre snack!

Kent

User avatar
Gabriel
Veteran
Veteran
Posts: 952
Joined: August 9th, 2008, 10:30 pm
Location: Sandviken

Post by Gabriel »

Du imponerar ständigt med mera detaljer Kent, ser grymt bra ut! Gillar att du är noga vilket håll svetsfogen går åt.

Trist att du måste prioritera men jag förstår vad du menar Kent, dokumentera på flera forum tar mycket tid. Därför jag inte orkar vara speciellt aktiv annat än här, så jag förstår. Jag vill fortsätta följa processen så det är väl lika bra och registrera sig på armortek direkt antar jag.

Gabriel
Mvh
Gabriel

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Tack Gabriel för att du förstår.

Sedan 27 december när jag började skriva på allvar har jag inte haft en sekund av bygge...
Och så vill jag inte ha det utan väljer att fortsätta skriva endast där jag själv får igen mesta feedbacken och det är på Armorteks forum
För att läsa där behöver man ej vara registrerad och registrera sig kan endast kunder göra.

Får se om jag kan hålla 3:e platsen här med antal inlägg men kommer nog av samma anledning tona ner och släppa fram andra ivriga skribenter.

Mvh
Kent

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Hej alla!

Fortsättningen på min Panther-saga kan ni läsa här:

http://www.armortek.co.uk/forum/viewtopic.php?t=1121

Visserligen på "utrikiska" :shock: men bara på simpel skolengelska så vilken svensk som hellst kan hänga med :wink:

Mvh
Kent

User avatar
Nafets
Medlem
Medlem
Posts: 335
Joined: August 29th, 2008, 11:21 pm
Location: vagnhärad
Contact:

Post by Nafets »

Kent W wrote:Hej alla!

Fortsättningen på min Panther-saga kan ni läsa här:

http://www.armortek.co.uk/forum/viewtopic.php?t=1121

Visserligen på "utrikiska" :shock: men bara på simpel skolengelska så vilken svensk som hellst kan hänga med :wink:

Mvh
Kent
Hej kent

Annars räcker det med att titta på bilderna :D

Helt fantastiskt bygge, tack för att du vill dela med dig med bilder av bygget :)

Mvh---stefan--- 8)
Mvh---stefan--- 8) Gör om gör rätt

Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?
_____________________________________
Late Tiger 1 och (King Tiger såld) 1/6 i metall från Armortek

User avatar
pepppe75
Medlem
Medlem
Posts: 278
Joined: August 27th, 2008, 4:47 pm

Post by pepppe75 »

tjena kent the SENZI!!

jo som sagt super duper bra o som stefan sa,det räcker med o titta på bilderna.

kul att du är i gång kent o delar med dig!! själv har jag varit dålig på sista tiden på grund av musiken o mycket jobb,men i WILL BE BACK!!:D

väntar på lite prylar från stannard,bland annat en stowage bin som kit jag tängt ge mig på.

lite tråkigt mail man fick i går av honom, som du med all säkerhet oxå har fått :cry:

ha det så länge.

mvh peppe.

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Tack för de fina orden pepppe :oops:

Ingen fara att man ligger lågt med byggandet ibland, ganska sunt faktiskt.
Det här skall ta tid för att resultatet skall bli bra och en tids paus är bara att dra ut på roligheten.

Så du höjer ribban betr superdetaljeringen av din Tiger och stowagebinen från mitt Armortek-kit duger inte längre :wink:
Härligt och välkommen in i detaljeringsträsket :!:
En ständig ström av nöjen och pina för plånboken... :D

Jo jag fick samma mail från Mike och har förstått länge att finanskrisen slagit hårt mot honom.
Men han är en fighter som vi måste värna om och hjälpa.
Hans detaljer har blivit bättre och bättre med tiden och skulle de försvinna blir det ett enormt tomrum.
Skräcksenariot vore att all aftermarket detalj tillverkning hamnade i Kina - en katastrof för de bryr sig nada om vare sig kvalite, support eller kundbemötande.
Se bara diskussionen kring och om Metalbox :?

Pepppe tror du att det finns en möjlighet att du kan svänga förbi träffen i vår/sommar?
Skulle betyda en hel del att fler stora vagnar än Stefans samtidigt visades upp för nyfikna och så ett frö av habegär och kommande ekonomisk ruin... :wink:

Kent

User avatar
pepppe75
Medlem
Medlem
Posts: 278
Joined: August 27th, 2008, 4:47 pm

Post by pepppe75 »

halloj kent!!

jo som sagt höjde ribban på detalj fronten,blev knäckt när jag såg din stowagebin he he,har även beställt mudgards fram o bak,loaders hatch o prescope till dom,dom är ju lite vassare än armorpax luckorna.

tänkte supporta stannard lite igen nu i slutet av månaden.

jo mina planer är att innfinna mig på träffen med tigern o lite andra fordon.


ha det bra så länge :lol:

mvh peppe.

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Hej pepppe!

Jäklar med allt det där monterat på din Tiger får du en supermodell :!:
Välkommen ner i detaljeringsträsket kompis :D

Kul att du kommer till träffen.
Nu får de små se upp...

Kent

User avatar
Mats
Medlem
Medlem
Posts: 621
Joined: August 20th, 2008, 11:12 pm
Location: Sennan/Milano
Contact:

Post by Mats »

attans cv90 inte är körduglig hehehe

Mats
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/

User avatar
Gabriel
Veteran
Veteran
Posts: 952
Joined: August 9th, 2008, 10:30 pm
Location: Sandviken

Post by Gabriel »

Men jag trodde storleken inte hade någon betydelse! :(

Mycket kul och höra att du också kommer till träffen Peppe, ska bli skoj och se vagnen :)

Jag tror det var Falcon som sa att vi skulle ha stridsvagnshinder i stor skala runt våra småvagnar haha Kanske inte är så dumt 8)

Gabriel
Mvh
Gabriel

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1662
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Post by cahlfors »

Men jag trodde storleken inte hade någon betydelse! Sad
Var har du hört det? :lol:

Den högt ansedda facktidskriften Veckorevyn har för övrigt klassificerat just detta som livslögn nr 1 (av 10). Min blyghet hindrar mig från att återge de övriga.

/Christoffer