Kents Panther Ausf G bygge i skala 1:6
Kents Panther Ausf G bygge i skala 1:6
Hej kamrater!
Nu jädrar är det dags att släppa sargen och visa upp lite av vad som pågår i landet!
Mitt bidrag är vad som mina lediga timmar används till och kommer att bli ett ämne som sträcker sig över låååång tid.
För er som inte visste redan så bygger jag på en Armortek 1:6 helmetall Panter Ausf G.
Som förebild har jag valt 12SS #126/308 "Hella" från Normandie.
Dels för att det finns många bilder av den och för att jag är så svag för tidsperioden och zimmerit.
Såg i dagarna att Dragon snart kommer ut med en modell i 1:35 av just samma vagn så det är möjligt att jag handlar ett ex som referensobjekt.
Vi är 3st just nu som bygger liknande (Early Ausf G) vagnar och i princip dagligen hör av varandra via mail.
De 2 andra är Tim och Bob från Carlifornien och några av er har säkert sett bilder på deras vagnar som ligger ute på div forum.
Speciellt Tims vagn är en stor källa av inspiration för mig:
De har bägge hunnit betydligt längre än jag men vem f*n har bråttom...
Mitt mål är att sedd genom förstoringsglas skall man inte se skillnad på modell eller verklighet och sådant tar tid.
Kan säga att JA! Tims vagn är utsökt men jag har en lista på minst 100 punkter som jag kommer att förbättra i förhållande till hans vagn
Nöjer mig inte med mindre än att få den finaste 1:6 Panther Ausf G i världen om det så skall ta 20 år.
Kaxigt och o-Svensk javisst, men jag tänker visa övriga världen vad man kan bygga bara man lägger manken till.
Lovar att posta mina bilder på detta forum först innan jag gör det någon annan stans.
Hoppas att fler av ni 1:6-byggare kan starta upp en liknade tråd med era byggen.
Snälla ni var inte blyga att kommentera här.
Det förstör ingenting utan gör tråden bara mera levande
Mvh
Kent
Nu jädrar är det dags att släppa sargen och visa upp lite av vad som pågår i landet!
Mitt bidrag är vad som mina lediga timmar används till och kommer att bli ett ämne som sträcker sig över låååång tid.
För er som inte visste redan så bygger jag på en Armortek 1:6 helmetall Panter Ausf G.
Som förebild har jag valt 12SS #126/308 "Hella" från Normandie.
Dels för att det finns många bilder av den och för att jag är så svag för tidsperioden och zimmerit.
Såg i dagarna att Dragon snart kommer ut med en modell i 1:35 av just samma vagn så det är möjligt att jag handlar ett ex som referensobjekt.
Vi är 3st just nu som bygger liknande (Early Ausf G) vagnar och i princip dagligen hör av varandra via mail.
De 2 andra är Tim och Bob från Carlifornien och några av er har säkert sett bilder på deras vagnar som ligger ute på div forum.
Speciellt Tims vagn är en stor källa av inspiration för mig:
De har bägge hunnit betydligt längre än jag men vem f*n har bråttom...
Mitt mål är att sedd genom förstoringsglas skall man inte se skillnad på modell eller verklighet och sådant tar tid.
Kan säga att JA! Tims vagn är utsökt men jag har en lista på minst 100 punkter som jag kommer att förbättra i förhållande till hans vagn
Nöjer mig inte med mindre än att få den finaste 1:6 Panther Ausf G i världen om det så skall ta 20 år.
Kaxigt och o-Svensk javisst, men jag tänker visa övriga världen vad man kan bygga bara man lägger manken till.
Lovar att posta mina bilder på detta forum först innan jag gör det någon annan stans.
Hoppas att fler av ni 1:6-byggare kan starta upp en liknade tråd med era byggen.
Snälla ni var inte blyga att kommentera här.
Det förstör ingenting utan gör tråden bara mera levande
Mvh
Kent
Last edited by Kent W on March 9th, 2009, 9:41 am, edited 2 times in total.
Imponerande bygge Kent på din Panther. ser fram emot bilderna på dina övriga vagnar med.
Mats
Mats
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/
http://scaledtanksworld.com/
Mera bilder på vad som pågått här hemma.
C- och U-hakarna är gjorda av min kamrat Bob i Californien.
Jag mätte upp mina 1:1 WW2 som ropades in på EBay för något år sedan och Bob gjorde dem i sin CNC-maskin.
Vid det tillfället fanns ingen som gjorde helt skalriktiga sådana i 1:6.
Nu gör Mike Stannard hyfsat fina U-krokar men hans C-krokar är (tyvärr) för höga.
Lade till den så viktiga och karakteristiska gjutna ytan som gör detaljerna mera levande.
De är fullt fungerande.
Boschlamporna är Steve Winstones som jag (naturligtvis ) ändrat på lite.
Drygt ett 10-tal olika modifikationer blev det men nu är jag nöjd.
Har beskrivit vad jag gjorde på den här:
http://www.armortek.co.uk/forum/viewtopic.php?t=754
Kent
C- och U-hakarna är gjorda av min kamrat Bob i Californien.
Jag mätte upp mina 1:1 WW2 som ropades in på EBay för något år sedan och Bob gjorde dem i sin CNC-maskin.
Vid det tillfället fanns ingen som gjorde helt skalriktiga sådana i 1:6.
Nu gör Mike Stannard hyfsat fina U-krokar men hans C-krokar är (tyvärr) för höga.
Lade till den så viktiga och karakteristiska gjutna ytan som gör detaljerna mera levande.
De är fullt fungerande.
Boschlamporna är Steve Winstones som jag (naturligtvis ) ändrat på lite.
Drygt ett 10-tal olika modifikationer blev det men nu är jag nöjd.
Har beskrivit vad jag gjorde på den här:
http://www.armortek.co.uk/forum/viewtopic.php?t=754
Kent
Tack Johan!
I brist på byggbilder visar jag en video på en likadan Panther som min tagen nu i helgen i England.
http://uk.youtube.com/watch?v=bfJYM5qnKD8
Kent
I brist på byggbilder visar jag en video på en likadan Panther som min tagen nu i helgen i England.
http://uk.youtube.com/watch?v=bfJYM5qnKD8
Kent
Dags för lite bygge!
Har kommit underfund med att det bästa är att ändra på de stora schassidelarna innan de sätts ihop.
Jobba på en horisontell yta är bra mycket enklare än på en vertikal.
Modellens schassi har en hel del som inte överensstämmer med originalet.
Bland annat så är den bakre högra swingarm-dämpningen felaktigt placerad på 7:e armen i stället för den sista, 8:de.
Dämpningen är också felgjord för banden tar i mellanstaget som måste kortas.
Plåten som trycket tillbaka lösa bandpinnar är också mindre bra gjord - på tok för spinkig och så djup att den tar i banden enl. de som byggt sina Panthrar redan.
Armortek har haft Bovington Panthern som förebild men det är en efterkrigsvagn ihopsatt under Engelsk ledning och känd för att ha flera missvisande utföranden.
Returplattan ser ungefär ut som den i Bovington men jag vet ej om det är en groda eller om sena Ausf G hade plattor som såg ut så där.
Spelar ingen roll för min är en tidig Ausf G och de såg ut så här:
Så jag gjorde om dem.
Observera vilken riktning svetsarna var gjorda och att de bara fanns efter långsidorna - tycker man skall försöka efterlikna originalet så mycket det bara går.
På bilden ser man också hur dämpningen såg ut och var placerad men mer om dem senare.
Så här blev min platta monterad och klar.
Byggde om den av vitmetall som följde med kittet med Plastic Padding och plaststrips.
Inte att rekommendera om man vill ha dem som funkar som originalet.
Men jag kommer att vända pinnarna så de bara kan vandra utåt så i och med att de ej kommer att utsättas för åverkan är det ok.
Ett utförande av stålplåt vore det bästa men det fick bli så här i dagsläget.
Observera att svetsfogarna nu är nergradade en smula efter det att jag sett bilden.
Lägg märke till att jag försökt efterlikna den rullade pansarytan på de ytor som inte kommer att ha zimmerit.
Men bara där de är synliga för någon måtta på ambitionen får det vara
Var inte blyga för att kommentera för då vet jag att ni har läst och sluppit skriva för döva ögon...
Kent
Har kommit underfund med att det bästa är att ändra på de stora schassidelarna innan de sätts ihop.
Jobba på en horisontell yta är bra mycket enklare än på en vertikal.
Modellens schassi har en hel del som inte överensstämmer med originalet.
Bland annat så är den bakre högra swingarm-dämpningen felaktigt placerad på 7:e armen i stället för den sista, 8:de.
Dämpningen är också felgjord för banden tar i mellanstaget som måste kortas.
Plåten som trycket tillbaka lösa bandpinnar är också mindre bra gjord - på tok för spinkig och så djup att den tar i banden enl. de som byggt sina Panthrar redan.
Armortek har haft Bovington Panthern som förebild men det är en efterkrigsvagn ihopsatt under Engelsk ledning och känd för att ha flera missvisande utföranden.
Returplattan ser ungefär ut som den i Bovington men jag vet ej om det är en groda eller om sena Ausf G hade plattor som såg ut så där.
Spelar ingen roll för min är en tidig Ausf G och de såg ut så här:
Så jag gjorde om dem.
Observera vilken riktning svetsarna var gjorda och att de bara fanns efter långsidorna - tycker man skall försöka efterlikna originalet så mycket det bara går.
På bilden ser man också hur dämpningen såg ut och var placerad men mer om dem senare.
Så här blev min platta monterad och klar.
Byggde om den av vitmetall som följde med kittet med Plastic Padding och plaststrips.
Inte att rekommendera om man vill ha dem som funkar som originalet.
Men jag kommer att vända pinnarna så de bara kan vandra utåt så i och med att de ej kommer att utsättas för åverkan är det ok.
Ett utförande av stålplåt vore det bästa men det fick bli så här i dagsläget.
Observera att svetsfogarna nu är nergradade en smula efter det att jag sett bilden.
Lägg märke till att jag försökt efterlikna den rullade pansarytan på de ytor som inte kommer att ha zimmerit.
Men bara där de är synliga för någon måtta på ambitionen får det vara
Var inte blyga för att kommentera för då vet jag att ni har läst och sluppit skriva för döva ögon...
Kent
Last edited by Kent W on December 27th, 2008, 12:13 pm, edited 1 time in total.
Tack Gabriel!
Nej han gör dem bara i 1:6 men lika fina har jag sett i 1:16 från tillverkare i Tyskland.
Ja kåpan går att plocka bort som på originalet.
Innan jag börjar bygga så ägnar jag en stor tid att kolla hur originalet såg ut och vad som kan tänkas vara möjligt att ändra.
Allt kan man inte göra och en viss anpassning till verkligheten måste alltid göras.
Har en rangordning som jag jobbar efter:
1: Funktion - Vagnen skall gå att köra.
2: Överenstämmande med originalet - Ett "Backyard toy" för 100 000:- Aldrig i livet!
½ nöjet är ju att bygga och bygga rätt.
3: Tid - fullständigt o-intressant för det här är inget arbete utan rent nöje.
Som du säger - det är bättre att bygga rätt från början för om det är någonting jag hatar så är det att göra om.
Japanska stridspiloter från 2:a världskriget hade ett bra och tänkvärt talesätt:
"Mycke träning - enkel strid"
Kent
Nej han gör dem bara i 1:6 men lika fina har jag sett i 1:16 från tillverkare i Tyskland.
Ja kåpan går att plocka bort som på originalet.
Innan jag börjar bygga så ägnar jag en stor tid att kolla hur originalet såg ut och vad som kan tänkas vara möjligt att ändra.
Allt kan man inte göra och en viss anpassning till verkligheten måste alltid göras.
Har en rangordning som jag jobbar efter:
1: Funktion - Vagnen skall gå att köra.
2: Överenstämmande med originalet - Ett "Backyard toy" för 100 000:- Aldrig i livet!
½ nöjet är ju att bygga och bygga rätt.
3: Tid - fullständigt o-intressant för det här är inget arbete utan rent nöje.
Som du säger - det är bättre att bygga rätt från början för om det är någonting jag hatar så är det att göra om.
Japanska stridspiloter från 2:a världskriget hade ett bra och tänkvärt talesätt:
"Mycke träning - enkel strid"
Kent
Hej Kent
Jag ser att du har haft det lite lungt i jul efter som du har fixat med tanksen
själv har man varit och hälsat på morsan :(
snyggt jobbat som alltid, snart färdig eller
---stefan---
Jag ser att du har haft det lite lungt i jul efter som du har fixat med tanksen
själv har man varit och hälsat på morsan :(
snyggt jobbat som alltid, snart färdig eller
---stefan---
Mvh---stefan--- Gör om gör rätt
Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?
_____________________________________
Late Tiger 1 och (King Tiger såld) 1/6 i metall från Armortek
Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?
_____________________________________
Late Tiger 1 och (King Tiger såld) 1/6 i metall från Armortek
Ja Stefan lite tid till bygge har det blivit mitt i Julruschen.
En detalj på schassit som är ganska synliga är de 4st övertryckspluggarna.
2/sida är dom men de skall inte vara placerade mitt emot varandra som i byggsatsen utan de var saxade för största möjliga verkan.
Så här såg de ut i verkligheten:
(lägg märke till att det är dunkelgelbe basfärg under zimmeriten och ingen ovanpå men mer om detta senare...)
Modellens pluggar var med o-fasad kant som snabbt var fixat.
Den försänkta skruven gjorde jag med att borra en försänkning helt enkelt.
Men så var det då placeringarna som var tokigt utförda på alla 4...
Tänk så enkelt det varit om tillverkaren bemödat sig att studera lite kort och ritningar.
Nu får sådana som jag lägga ner timmar på att fixa en sak som tagit max 60 sekunder att rätta till på en digital ritning före produktion.
De på vänstra sidan var ganska ok men behövdes flyttas några centimeter men de på högra var helt galet felplacerade.
Så här var de placerade på högra sidan i verkligheten:
Och så här fick jag ändra:
Stooor skillnad!
Skitnöjd nu när det är gjort
Kent
En detalj på schassit som är ganska synliga är de 4st övertryckspluggarna.
2/sida är dom men de skall inte vara placerade mitt emot varandra som i byggsatsen utan de var saxade för största möjliga verkan.
Så här såg de ut i verkligheten:
(lägg märke till att det är dunkelgelbe basfärg under zimmeriten och ingen ovanpå men mer om detta senare...)
Modellens pluggar var med o-fasad kant som snabbt var fixat.
Den försänkta skruven gjorde jag med att borra en försänkning helt enkelt.
Men så var det då placeringarna som var tokigt utförda på alla 4...
Tänk så enkelt det varit om tillverkaren bemödat sig att studera lite kort och ritningar.
Nu får sådana som jag lägga ner timmar på att fixa en sak som tagit max 60 sekunder att rätta till på en digital ritning före produktion.
De på vänstra sidan var ganska ok men behövdes flyttas några centimeter men de på högra var helt galet felplacerade.
Så här var de placerade på högra sidan i verkligheten:
Och så här fick jag ändra:
Stooor skillnad!
Skitnöjd nu när det är gjort
Kent
Hej alla!
Hoppas ni är pigga och glada så här 1:a dagen 2009.
Längst bak på schassits bägge sidplåtar sitter lyftöglor där U-krokarna skall hänga.
På modellen sitter hålen för dessa fel och måste ändras för att C-krokarna som fästs i U-krokarna skall fungera som originalen
vilket de inte gör som hålen nu är placerade.
Hålen är borrade för långt bakåt/uppåt och behöver komma en smula fram/nedåt.
Kanske inte så mycket att bry sig om men nu när min kompis Bob i Kalifornien tagit fram helt skalenliga krokar efter mått från mina ww2 original
så skall de banne mig också få möjligheten att sitta rätt!
Här på Bob`s bild ser man hur C-kroken hamnar klämd pga missen:
Plåtändarna är också skurna utan de avrundade hörnen och behöver både fylla ut med epoxi och slipas av.
Här är en bild som visar hur det såg ut på riktigt:
Observera I vilken riktning svetsarna var utförda och att bussningen svetsades I 2st halvcirklar.
Helt naturligt att svetsa så för det är enda sättet att komma åt där det blir trångt.
Så här blev det till slut på min modell:
De små röda prickarna visar centrum hål före och efter.
De 2 bussningarna fram på vagnen satt däremot helt ok.
Här är en ww2 bild som visar hur U-kroken skall hänga:
Och en bild på Bob´s krok monterad och placerad som originalet:
Bild på U- / C-krok i arbete utan problem:
(jämför gärna med 1:a bilden…)
Stooor skillnad!
Kent
Hoppas ni är pigga och glada så här 1:a dagen 2009.
Längst bak på schassits bägge sidplåtar sitter lyftöglor där U-krokarna skall hänga.
På modellen sitter hålen för dessa fel och måste ändras för att C-krokarna som fästs i U-krokarna skall fungera som originalen
vilket de inte gör som hålen nu är placerade.
Hålen är borrade för långt bakåt/uppåt och behöver komma en smula fram/nedåt.
Kanske inte så mycket att bry sig om men nu när min kompis Bob i Kalifornien tagit fram helt skalenliga krokar efter mått från mina ww2 original
så skall de banne mig också få möjligheten att sitta rätt!
Här på Bob`s bild ser man hur C-kroken hamnar klämd pga missen:
Plåtändarna är också skurna utan de avrundade hörnen och behöver både fylla ut med epoxi och slipas av.
Här är en bild som visar hur det såg ut på riktigt:
Observera I vilken riktning svetsarna var utförda och att bussningen svetsades I 2st halvcirklar.
Helt naturligt att svetsa så för det är enda sättet att komma åt där det blir trångt.
Så här blev det till slut på min modell:
De små röda prickarna visar centrum hål före och efter.
De 2 bussningarna fram på vagnen satt däremot helt ok.
Här är en ww2 bild som visar hur U-kroken skall hänga:
Och en bild på Bob´s krok monterad och placerad som originalet:
Bild på U- / C-krok i arbete utan problem:
(jämför gärna med 1:a bilden…)
Stooor skillnad!
Kent
Menväntahärnu!
I början av tråden såg Panthern ju klar ut. Nu är den alltså nerplockad i sina beståndsdelar och prime:ad?
Jag noterar att även du "svetsat" bussningen i två halvcirklar, trots att du kom åt med plåtarna separerade. Ja, skillnaden syns ju och nog blev det snyggt, allt! Det bästa är nog känslan att veta att krokarna fungerar. Man vet ju för övrigt aldrig när man får användning av dem. Vid batteristopp är det visst inte bara att bära in en Armortek i bakluckan, har jag förstått. Blir väl till att backa fram bilen och vinscha in underverket i - just det - krokarna!
/Christoffer
I början av tråden såg Panthern ju klar ut. Nu är den alltså nerplockad i sina beståndsdelar och prime:ad?
Jag noterar att även du "svetsat" bussningen i två halvcirklar, trots att du kom åt med plåtarna separerade. Ja, skillnaden syns ju och nog blev det snyggt, allt! Det bästa är nog känslan att veta att krokarna fungerar. Man vet ju för övrigt aldrig när man får användning av dem. Vid batteristopp är det visst inte bara att bära in en Armortek i bakluckan, har jag förstått. Blir väl till att backa fram bilen och vinscha in underverket i - just det - krokarna!
/Christoffer
Hej Christoffer
Nej de färdigbyggda vagnarna som syns i mina inlägg är inte min min utan mina Amerikanska kamrat Bob och Tim´s.
De har som synes hunnit en bit längre än jag...
I verkligheten svetsades bussningarna fast på ett färdigmonterat chassi, inte på lösa plåtar som man kan göra när man bygger i 1:6
Kent
Nej de färdigbyggda vagnarna som syns i mina inlägg är inte min min utan mina Amerikanska kamrat Bob och Tim´s.
De har som synes hunnit en bit längre än jag...
I verkligheten svetsades bussningarna fast på ett färdigmonterat chassi, inte på lösa plåtar som man kan göra när man bygger i 1:6
Kent