Med vikter omkring, och ibland långt över, 100 kg är det en högst rimlig fråga hur våra modeller transporteras på ett säkert sätt, både vad avser undvikande av skador på personal och på materiel vid lastning och lossning, såväl som säkring av last under färd.
Hur gör ni?
Efter dryga två år med villa börjar Sciroccon på allvar visa sina begränsningar som praktiskt husägarfordon. I veckan inhandlades därför en så kallad herrgårdsvagn, en Alfa Romeo 156 Sportwagon.
Den har fyra lastförankringspunkter i bagaget, fälls baksätet framåt så hamnar de två främre punkterna i mitten av lastutrymmet. Får jag för mig att lyfta ur baksätet helt så skulle något kunna skruvas i sittdynans infästningspunkter. Nu tänker jag mig inte nödvändigtvis ett komplett lastväxlarflak men någon form av struktur (låt oss kalla den lasthållare) som kan sitta fast, men vara lätt (de)monterbar, upp på vilken vagnen kan köras från ramper som fästs i lasthållaren. Sitter rampen i lasthållaren så behöver den inte ligga mot bagageluckans tröskel och riskera skador på denna.
Inför färd förankras vagnen i lasthållaren. Hur? Vi vill inte skada detaljer och förebildsmässiga lyft/bogseröglor kanske inte är lämpliga att använda. Hur mycket av modellen sitter fast i resten av modellen? Är det bara moder jords attraktionskraft som håller 30 kg torn på plats?
Hoppas det inte väcker jobbiga tankar. Moderator får gärna flytta till lämpligare delforum men jag tycker ämnet är särskilt relevant för detta delforum.
Strv-transport
Re: Strv-transport
Mest för mitt eget höga nöje har jag tagit några mått...
Re: Strv-transport
Ser ju ut som en Kungs Tiger kommer att få plats.
Spännband att hålla vagnen på plats är aldrig fel.
Man vill ju inte bli överkörd av sin egen vagn.
Robert
Spännband att hålla vagnen på plats är aldrig fel.
Man vill ju inte bli överkörd av sin egen vagn.
Robert