Strv-transport

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Post Reply
Patjo
Medlem
Medlem
Posts: 140
Joined: July 7th, 2013, 9:06 pm
Location: Boxholm

Strv-transport

Post by Patjo »

Med vikter omkring, och ibland långt över, 100 kg är det en högst rimlig fråga hur våra modeller transporteras på ett säkert sätt, både vad avser undvikande av skador på personal och på materiel vid lastning och lossning, såväl som säkring av last under färd.

Hur gör ni?

Efter dryga två år med villa börjar Sciroccon på allvar visa sina begränsningar som praktiskt husägarfordon. I veckan inhandlades därför en så kallad herrgårdsvagn, en Alfa Romeo 156 Sportwagon.

sportwagon.jpg
sportwagon.jpg (178.68 KiB) Viewed 541 times

Den har fyra lastförankringspunkter i bagaget, fälls baksätet framåt så hamnar de två främre punkterna i mitten av lastutrymmet. Får jag för mig att lyfta ur baksätet helt så skulle något kunna skruvas i sittdynans infästningspunkter. Nu tänker jag mig inte nödvändigtvis ett komplett lastväxlarflak men någon form av struktur (låt oss kalla den lasthållare) som kan sitta fast, men vara lätt (de)monterbar, upp på vilken vagnen kan köras från ramper som fästs i lasthållaren. Sitter rampen i lasthållaren så behöver den inte ligga mot bagageluckans tröskel och riskera skador på denna.

Inför färd förankras vagnen i lasthållaren. Hur? Vi vill inte skada detaljer och förebildsmässiga lyft/bogseröglor kanske inte är lämpliga att använda. Hur mycket av modellen sitter fast i resten av modellen? Är det bara moder jords attraktionskraft som håller 30 kg torn på plats?


Hoppas det inte väcker jobbiga tankar. Moderator får gärna flytta till lämpligare delforum men jag tycker ämnet är särskilt relevant för detta delforum.

Patjo
Medlem
Medlem
Posts: 140
Joined: July 7th, 2013, 9:06 pm
Location: Boxholm

Re: Strv-transport

Post by Patjo »

Mest för mitt eget höga nöje har jag tagit några mått...

hatchwidth.jpg
hatchwidth.jpg (108.38 KiB) Viewed 534 times
length.jpg
length.jpg (143.47 KiB) Viewed 534 times
innerwidth.jpg
innerwidth.jpg (125.26 KiB) Viewed 534 times
hight.jpg
hight.jpg (111.87 KiB) Viewed 534 times
sill.jpg
sill.jpg (144.35 KiB) Viewed 534 times
rearpointwidth.jpg
rearpointwidth.jpg (120.71 KiB) Viewed 534 times
innerpointwidth.jpg
innerpointwidth.jpg (128.6 KiB) Viewed 534 times
innerpointdepth.jpg
innerpointdepth.jpg (142.65 KiB) Viewed 534 times

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2507
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Strv-transport

Post by mrTyko »

Ser ju ut som en Kungs Tiger kommer att få plats. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Spännband att hålla vagnen på plats är aldrig fel.
Man vill ju inte bli överkörd av sin egen vagn.

Robert