Per Sonnerviks jagdtiger

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Post Reply
cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Per Sonnerviks jagdtiger

Post by cahlfors »

Det är inte lätt att få något gjort. Nu har jag i alla fall slabbat och plaskat med svärtningsvätska i garaget en tid för att få ordning på bandlänkarna.
resize_IMG_6405.JPG
resize_IMG_6405.JPG (154.26 KiB) Viewed 1613 times
Det gick hjälpligt bra, men har tagit en evinnerlig tid och varit just slabbigt. Eftersom de gamla bandbultarna kunde röra sig i sidled och gjorde det också, blev det körförbud. Tanken nu är att de riktiga bultarna ska på och då behövde svärtningsjobbet göras först.
resize_IMG_6406.JPG
resize_IMG_6406.JPG (165.61 KiB) Viewed 1613 times
Svartjobb är kul!

De blev mörkare än jag tänkt mig och varierar en hel del, men det får vara ok så.
resize_IMG_6408.JPG
resize_IMG_6408.JPG (153.5 KiB) Viewed 1613 times
Ringar, stift och bandbult. Det är några stycken.
resize_IMG_6410.JPG
resize_IMG_6410.JPG (134.46 KiB) Viewed 1613 times
Passformen är perfekt (Per-kvalitet) och en fröjd att arbeta med. 200st ska bli kul!
resize_IMG_6409.JPG
resize_IMG_6409.JPG (167.18 KiB) Viewed 1613 times
Det tar sig redan! Det här kommer vara gjort i ett nafs! :lol:

Här är länk till ett galleri med bilder på modellen just nu, för den intresserade:
https://tanks.lindak.se/#collection/ee9 ... b1142f25d2

Återkommer om nå't år när banden är klara! :angel:

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by Kent W »

Hej Christoffer,

Tack för att du tagit upp stafettpinnen och ser till att detta mästarbygge blir färdigbyggt.
Bilderna talar för sig själva, en modell helt i en egen klass av en person som är oerhört saknad.

Tycker du fått till kulören på bandlänkarna bra, Per hade varit nöjd.
Kommer JT:n att målas eller behålls den bar metall?

Håll gärna oss alla andra nyfikna uppdaterade.

Med vänlig hälsning
Kent

Christer 2a6
Veteran
Veteran
Posts: 1100
Joined: July 31st, 2016, 6:13 pm
Location: Umeå

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by Christer 2a6 »

Jag tycker det blev mycket trovärdigt !!!!
Christer2a6 umeå

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2507
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by mrTyko »

Vilket ögon godis detta är.

En fröjd för ögat.

Robert

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by cahlfors »

Tack ska ni ha - det värmer!

Ang frågan om målning, så vet jag ju att för Per hade målning varit självklart. Jag skulle behöva gå i målarskola innan jag ger mig på det. Inte nog med det, det kan vara så att den ska ha zimmerit också. Zimmeritskola också då. Per hade troligtvis tänkt sig att det ska vara ett sent utförande. Om jag fattat rätt (behöver läsa in mig på JT), innebär det att den ev är zimmeritfri, men kanske också fri från stänkskärmar. Bra, för det finns inga nämligen... :angel:

Han har gjort flera antennfästen, så man kan välja om det ska vara en befälsvagn. Undrar vilket han hade bestämt sig för?

Nu närmast ska vi få ordning på bandaggregatet, så att den kan få komma ut på visning igen. Pinjongerna skavde i växelhusen. Det är åtgärdat, hoppas jag. Fjädringen säckar ihop. Ska gå till botten med varför och åtgärda. Sedan borde den vara körbar och man kan börja se hur den går. Blir säkert en del justeringar där också. Sedan en ordentlig installation av elektronik, batteriinstallation med laddkontakter etc. Om allt går som smort, kanske jag hinner med att ordna med kanonriktningen, rekylrörelse och lite sånt skoj.

Efter det, om ett år eller så, är det dags att sätta ihop kvarvarande detaljer, ordna med fastsättning av torntaket, borra och gänga en miljard hål i chassit för reservbandlänkar, vajrar, verktygen, hela akterkastellets detaljer som domkraft, lykta, stänkskärmar mm.

Vintern efter det, är det dags för lite mer komplicerade grejer, som att det saknas avgassystem.

SEN är det dags för målning. Vid det laget bör jag samtidigt ha hunnit göra om en del på min tiger 1 som inte blev bra och övningsmålat den. Just det, svetsfogar också.

Kanske är orealistiskt det här? :shock:

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by Kent W »

Hej Christoffer,

Då kan jag glädja dig med att ingen Henschel JT hade zimmerit så där slapp du det momentet.

Med vänlig hälsning,
Kent

Hans K
Veteran
Veteran
Posts: 1903
Joined: May 25th, 2009, 9:37 pm
Location: Härryda

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by Hans K »

Banden ser fantastiskt fina ut, blir kul o se den färdig i framtiden.

Hans K
Panzar e Kul

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by cahlfors »

Kent W wrote: Då kan jag glädja dig med att ingen Henschel JT hade zimmerit så där slapp du det momentet.
Syftar det på hjulupphängningen? Eller hur vet man att det är en Henschel? Jag har inte klart för mig vilka varianter som tillverkades var, nämligen...

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2507
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by mrTyko »

Henschel hjul upphängning lika som en KingTiger. Tror det engelska ordet är att hjulen är (interleave)
På den svartvit bilden samt den som heter Ryssland.

JagdTiger med Porsche upphängning, på vagnen i Bovington.
Attachments
Ryssland.jpg
Ryssland.jpg (47.55 KiB) Viewed 1586 times
Bovington.jpg
Bovington.jpg (174.25 KiB) Viewed 1586 times
TM092018-0359-L.jpg
TM092018-0359-L.jpg (111.4 KiB) Viewed 1586 times
Jagdtiger-captured-by-US-Army.jpg
Jagdtiger-captured-by-US-Army.jpg (38.73 KiB) Viewed 1586 times

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2507
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by mrTyko »

Vad har du använt för godis att svärta dina band med?

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by cahlfors »

Jo, men tillverkades varianten med Henschels hjulupphängning bara av Henschel? Jag har intrycket att bara en ytterst liten försöksserie utrustades med Porsches hjulupphängning? Vilka som byggdes var är oklart för mig, så därför undrar jag om det helt enkelt är Henschels hjulupphängning som hänger ihop med zimmeriten, eller om det finns några andra kännetecken. Fina bilder för övrigt!

Här är länk till svärtningsprodukten: https://www.tifoo.de/patinieren
Jag hade hellre tagit hjälp med svärtningen om jag hade hittat någon som gör sådant.

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2507
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by mrTyko »

Om jag läser rätt i mina böcker om Jagdtigern så byggdes samtliga på Nibelungenwerk at St. Valentin.

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by cahlfors »

OK, då måste ju Kent syfta på hjulupphängningen, då. Bra! :)

Har hunnit borsta upp och sätta ihop några länkar till:
resize_IMG_6411.JPG
resize_IMG_6411.JPG (160.7 KiB) Viewed 1546 times
Är snart uppe i ett helt band! :D

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2507
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by mrTyko »

Banden ser jätte snygga ut

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Per Sonnerviks jagdtiger

Post by cahlfors »

Tack mr Tyko - du är alltid så snäll! :)

Jag blir mer och mer imponerad av kvaliteten på dem. Das Giesswerk. DAS Giesswerk. Ej att blanda ihop med dem som fuskar med avgasvärden :shock: . Kostar en bomb, men det är det värt! :angel: Får se hur det ser ut när det slits och den gula mässingen tittar fram.

Vi gjorde ju en jämförelse mellan panterlänkar i Hässleholm, Vincents modell-länk och riktiga grejer. Vi måste göra samma med tiger2-länkar också! Aeroseum?

I alla fall: Dagen har inte varit bortkastad. Att sätta ihop de här bandlänkarna har verkligen varit en fröjd!

Gissa vad: Halvvägs!
resize_IMG_6417.JPG
resize_IMG_6417.JPG (166.67 KiB) Viewed 1538 times
De varierar ju som sagt en del i svärtningen. Det hade förstås varit fiffigt att försöka para ihop dem någorlunda, men det blev för svårt. Jag tror att lite körning jämnar ut det hela. Vi får se. Jag har en skvätt svärtningsvätska kvar om det behövs.

Cykelkedjor har ju ett kedjelås och det funkar för den tillämpningen. Här har vi min motsvarighet. Hoppas det räcker! Ska köpa på mig en 1mm dorn också, för säkerhets skull. Hoppas att det finns sånt!
resize_IMG_6421.JPG
resize_IMG_6421.JPG (125.39 KiB) Viewed 1538 times
Jag har nämnt tanken på elektriskt justerbar bandspänning till PantherPersson. Får se vem som hinner först - the race is on! :angel: