Steyr RSO, 1:6
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: Steyr RSO, 1:6
Ja, det ser ut som den, med lampan högst upp. Tråkig att ingen har tagit sig an den ännu.
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: Steyr RSO, 1:6
Vi kör vidare!
I verkligheten finns det tydliga skarvar där hyttens olika delar sitter ihop. För att imitera dessa skar jag tunna styren-remsor och limmade direkt på trät. Lite slipning och putsning på dem fick dem senare att smälta in lagom mycket.
RSO'n styrs med två långa styrspakar som bromsar höger eller vänster band. Spakarna i modellen är ledade och går att röra fram och tillbaka. För att spakarna skulle stå upp är de förankrade med spiralfjädrar inne i lådan längst ned.
Två säten under konstruktion! Möjligen valde jag ett för grovt aluminiumrör till stolsryggen, inte omöjligt att detta korrigeras innan vagnen är klar. Sätena lutar lite bakåt och jag har sett bilder på den här modellen med ett stort fundament under sätet, istället för den trebenta varianten som verkar vara vanligast.
En canvasduk fick bli ryggstöd. Jobbar fortfarande på lämplig klädsel för stolsdynorna.
Mitt i hytten sitter motorn, placerad så att den delar av kupén från för till akter. Tillverkade motsvarande kåpor av masonit.
Motorskyddet fick monteras underifrån. Och så här ser det ut med stolar, motorskydd och styrspakar på plats!
I verkligheten finns det tydliga skarvar där hyttens olika delar sitter ihop. För att imitera dessa skar jag tunna styren-remsor och limmade direkt på trät. Lite slipning och putsning på dem fick dem senare att smälta in lagom mycket.
RSO'n styrs med två långa styrspakar som bromsar höger eller vänster band. Spakarna i modellen är ledade och går att röra fram och tillbaka. För att spakarna skulle stå upp är de förankrade med spiralfjädrar inne i lådan längst ned.
Två säten under konstruktion! Möjligen valde jag ett för grovt aluminiumrör till stolsryggen, inte omöjligt att detta korrigeras innan vagnen är klar. Sätena lutar lite bakåt och jag har sett bilder på den här modellen med ett stort fundament under sätet, istället för den trebenta varianten som verkar vara vanligast.
En canvasduk fick bli ryggstöd. Jobbar fortfarande på lämplig klädsel för stolsdynorna.
Mitt i hytten sitter motorn, placerad så att den delar av kupén från för till akter. Tillverkade motsvarande kåpor av masonit.
Motorskyddet fick monteras underifrån. Och så här ser det ut med stolar, motorskydd och styrspakar på plats!
Re: Steyr RSO, 1:6
Och än en gång en fröjd att följa ditt bygge.
De tunna styren-remsor var en smart ide. Hoppas jag kommer ihåg detta, när jag kan behöva detta.
Robert
De tunna styren-remsor var en smart ide. Hoppas jag kommer ihåg detta, när jag kan behöva detta.
Robert
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: Steyr RSO, 1:6
Tack, Robert!mrTyko wrote:Och än en gång en fröjd att följa ditt bygge.
De tunna styren-remsor var en smart ide. Hoppas jag kommer ihåg detta, när jag kan behöva detta.
Robert
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: Steyr RSO, 1:6
Projektet rullar vidare!
Dags för dörrarna. Gångjärnen gav mig inledningsvis lite huvudbry. Eftersom dörrarna är lite rundade och sluttar inåt längst ned fick det nedre gångjärnet sticka ut ännu mer. Försökte först att 3D-printa något snyggt, men det höll inte särskilt bra. Till slut kapade jag ett pianogångjärn i lämpliga längder. Lite i största laget, kanske, men rätt ok. Limmade och spikade fast, först i dörren och sedan i karmen. Spikarna ser ut som nit-huvuden. När gångjärnen var på plats på dörren placerade jag denna i hytten och fixerade gångjärnet mot karmen med hjälp av superlim. Det räckte för att hålla dörren på rätt plats så att det gick att märka upp och förborra hålen på rätt ställe för spikarna.
Här syns det tydligt att det nedersta gångjärnet sticker ut mer än det övre, på grund av dörrens design, precis som på den verkliga förlagan.
Dörrarna på plats! Lister för fönsterrutorna är 3D-printade och sitter i dörrarna. Hytten har fått sitt första lager sprutspackel för att fylla igen alla ojämnheter och porer i träet.
Eftersom det är en ren kör-modell, som saknar roterande torn, rekylerande kanoner och annat skoj som återfinns på stridsvagnarna, så är det extra viktigt med de detaljer som finns. Här lamphus med små dioder som tar sin ström från mottagaren. Med hjälp av en elektronisk brytare från Hobbyking kan man tända/släcka belysningen från radion.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-rec ... ?wrh_pdp=1
Ganska effektfullt, men lite kallt och blått ljus. Ett gulaktigt plastfilter ska på plats längre fram för att belysningen ska bli mer autentisk.
Dags för dörrarna. Gångjärnen gav mig inledningsvis lite huvudbry. Eftersom dörrarna är lite rundade och sluttar inåt längst ned fick det nedre gångjärnet sticka ut ännu mer. Försökte först att 3D-printa något snyggt, men det höll inte särskilt bra. Till slut kapade jag ett pianogångjärn i lämpliga längder. Lite i största laget, kanske, men rätt ok. Limmade och spikade fast, först i dörren och sedan i karmen. Spikarna ser ut som nit-huvuden. När gångjärnen var på plats på dörren placerade jag denna i hytten och fixerade gångjärnet mot karmen med hjälp av superlim. Det räckte för att hålla dörren på rätt plats så att det gick att märka upp och förborra hålen på rätt ställe för spikarna.
Här syns det tydligt att det nedersta gångjärnet sticker ut mer än det övre, på grund av dörrens design, precis som på den verkliga förlagan.
Dörrarna på plats! Lister för fönsterrutorna är 3D-printade och sitter i dörrarna. Hytten har fått sitt första lager sprutspackel för att fylla igen alla ojämnheter och porer i träet.
Eftersom det är en ren kör-modell, som saknar roterande torn, rekylerande kanoner och annat skoj som återfinns på stridsvagnarna, så är det extra viktigt med de detaljer som finns. Här lamphus med små dioder som tar sin ström från mottagaren. Med hjälp av en elektronisk brytare från Hobbyking kan man tända/släcka belysningen från radion.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-rec ... ?wrh_pdp=1
Ganska effektfullt, men lite kallt och blått ljus. Ett gulaktigt plastfilter ska på plats längre fram för att belysningen ska bli mer autentisk.
-
- Veteran
- Posts: 1100
- Joined: July 31st, 2016, 6:13 pm
- Location: Umeå
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: Steyr RSO, 1:6
Tackar för fina kommentarer.
På't igen!
CNC-filen fick jobba lite för att skapa stadiga dragkrokar till vagnens främre del. Aluminium köpt till bra pris hos https://www.maskindelen.se/.
Krokarna är på plats. Epoxylimmade och spikade, med spikar som liknar nitar. Tål kanske inte att bärga en Panzer III'a, men blir förhoppningsvis tillräckligt robust.
För att få bort känslan av trä och plywood från utsidan av chassit klädde jag det med tunn aluminium. Det gjorde det också möjligt att imitera fördjupningarna som skapar extra styrka i chassits sidor.
På't igen!
CNC-filen fick jobba lite för att skapa stadiga dragkrokar till vagnens främre del. Aluminium köpt till bra pris hos https://www.maskindelen.se/.
Krokarna är på plats. Epoxylimmade och spikade, med spikar som liknar nitar. Tål kanske inte att bärga en Panzer III'a, men blir förhoppningsvis tillräckligt robust.
För att få bort känslan av trä och plywood från utsidan av chassit klädde jag det med tunn aluminium. Det gjorde det också möjligt att imitera fördjupningarna som skapar extra styrka i chassits sidor.
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: Steyr RSO, 1:6
Tack, Hans!
Vidare, vidare!
RSO'n har en välvd motorhuv med ett jalusi för att släppa in luft i motorutrymmet. Klurade lite på hur jag skulle återskapa den, men det fick bli 3D-printern till slut.
Motorhuven skrevs ut stående på sidan, utan stödmaterial. Inga problem med överhäng och trots att jalusiet bestod av mycket tunna delar gick allt bra.
En liten bit aluminium filades till och blev ett bra handtag. För att fästa det på stålpinnen borrade jag ett litet hål i handtaget och hamrade sedan stålpinnen platt längst ut. Därefter pressade jag in den platta delen i handtaget för att skapa en mekanisk låsning.
Hittade ett smalt fint pianogångjärn av mässing på en loppis i julas. Borde ha använts till dörrarnas gångjärn, då det är mindre än de gångjärn jag hade då, men nu kom det ändå till användning.
En stoppring som filats platt fungerar som lås mot en enkel metallklack på insidan av motorrummet.
Stängt var det här!
Öppet med motorhuvs-pinne installerat.
Vidare, vidare!
RSO'n har en välvd motorhuv med ett jalusi för att släppa in luft i motorutrymmet. Klurade lite på hur jag skulle återskapa den, men det fick bli 3D-printern till slut.
Motorhuven skrevs ut stående på sidan, utan stödmaterial. Inga problem med överhäng och trots att jalusiet bestod av mycket tunna delar gick allt bra.
En liten bit aluminium filades till och blev ett bra handtag. För att fästa det på stålpinnen borrade jag ett litet hål i handtaget och hamrade sedan stålpinnen platt längst ut. Därefter pressade jag in den platta delen i handtaget för att skapa en mekanisk låsning.
Hittade ett smalt fint pianogångjärn av mässing på en loppis i julas. Borde ha använts till dörrarnas gångjärn, då det är mindre än de gångjärn jag hade då, men nu kom det ändå till användning.
En stoppring som filats platt fungerar som lås mot en enkel metallklack på insidan av motorrummet.
Stängt var det här!
Öppet med motorhuvs-pinne installerat.
Re: Steyr RSO, 1:6
En sådan fröjd att följa ditt arbete Erik.
CNC filen är framme igen ser jag.
Motorhuven är ett riktigt smycke.
Robert
CNC filen är framme igen ser jag.
Motorhuven är ett riktigt smycke.
Robert
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: Steyr RSO, 1:6
Haha, tack! Ja, den används flitigt!mrTyko wrote:En sådan fröjd att följa ditt arbete Erik.
CNC filen är framme igen ser jag.
Motorhuven är ett riktigt smycke.
Robert
Dags för kapell-bågarna. Det verkar ha funnits olika sorters bågar, både med spetsigt och platt ovansida. Lämpligt mässingsrör i rätt dimension inhandlades på Hornbach och böjdes för hand efter en mall av ståltråd. Här ser man formen på bågarna och ståltråden som användes som mall. Därefter löddes delarna fast i varandra. Kul med mässing, har inte arbetat så mycket med det tidigare. Här står kapellbågarna på egna spindelben, fast ett par saknas . Hylsor till bågarna böjdes till av aluminiumbitar som fästes i flakets sidor. På det viset kan kapell och bågar lyftas av om så behövs.
...och så här ser det ut när det är färdigt! Många roliga delar på den här modellen.
Re: Steyr RSO, 1:6
Snyggt jobbat Erik
Visst är mässing ett bra material, så fint att löda i.
Hylsorna till kapellet blir ju jätte bra.
Robert
Visst är mässing ett bra material, så fint att löda i.
Hylsorna till kapellet blir ju jätte bra.
Robert
-
- Veteran
- Posts: 1100
- Joined: July 31st, 2016, 6:13 pm
- Location: Umeå
Re: Steyr RSO, 1:6
Imponerande !! En riktigt fin modell !! Tummarna dina sitter på rätt plats !! Mvh C
Christer2a6 umeå
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: Steyr RSO, 1:6
Tack ska ni ha!
Fortsätter med lite detaljer!
Nätgaller på ovansidan av motorkåpan inne i kupén. Det gamla stänkskyddet för stekpannor kom väl till pass igen.
Båge av aluminium som stötskydd för det hydrauliska systemet som reglerar spännhjulen. Draganordningen böjdes, bockades och löddes ihop till rätt form. Här sitter dragannordningen på plats längst bak på vagnen. Sprinten går såklart att dra ur och hela fästet håller att lyfta vagnen i. Den ser bättre ut med färg på! Längst fram på RSO'n satt en Notek-lampa som gav en liten diskret ljusrektangel framför fordonet. Ljuset var tillräckligt starkt för att kunna användas i låg fart nattetid, men svagt nog att inte upptäckas från luften. Lampan är 3d-printad och kanske inte helt skalenlig, men huvudformerna finns ändå där.
Fortsätter med lite detaljer!
Nätgaller på ovansidan av motorkåpan inne i kupén. Det gamla stänkskyddet för stekpannor kom väl till pass igen.
Båge av aluminium som stötskydd för det hydrauliska systemet som reglerar spännhjulen. Draganordningen böjdes, bockades och löddes ihop till rätt form. Här sitter dragannordningen på plats längst bak på vagnen. Sprinten går såklart att dra ur och hela fästet håller att lyfta vagnen i. Den ser bättre ut med färg på! Längst fram på RSO'n satt en Notek-lampa som gav en liten diskret ljusrektangel framför fordonet. Ljuset var tillräckligt starkt för att kunna användas i låg fart nattetid, men svagt nog att inte upptäckas från luften. Lampan är 3d-printad och kanske inte helt skalenlig, men huvudformerna finns ändå där.