BT-7 1:8
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
BT-7 1:8
Då kör vi, första byggtråden och ett försök att bena ut de viktigaste bitarna i bygget av BT-7'an.
Först lite bakgrund:
BT-7 (Bystrochodnij Tankov, eller "snabb stridsvagn") var en sovjetisk lätt stridsvagn från mitten av 1930-talet som kunde nå hastigheter på över 70km/h.
För att inte slita på larvbanden hade BT-7 konstruerats för att kunna köra utan dessa. Banden plockades av och placerades på stänkskärmarna. En kedja kopplades mellan drivhjulet och det bakre bärhjulet och vagnen blev med ens bakhjulsdriven. Vagnen svängde med hjälp av de främre bärhjulen som var ledade ungefär som på en bil.
En ratt på en metallstång stacks ned i ett hål framför föraren, mellan styrspakarna, och vips kunde vagnen framföras på landsvägen utan att man behövde slita på larvbanden.
Att det var en ålderdomlig konstruktion blev tydligt under inledningen av kriget - bepansringen var undermålig och vagnen blev snabbt utdaterad.
Mer om BT-7'an kan man läsa på den utmärkta hemsidan http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/s ... t_BT-7.php
Dessutom tipsar jag alla som är intresserade att spana in det här rekord-hoppet på 42 meter med en BT-5, föregångaren till BT-7:
https://youtu.be/QKaJ1hT6tUc?t=39
Varför BT-7?
Jag fascineras av design och teknik som inte riktigt är utarbetad eller förfinad. Det tidiga 1900-talet bjuder på massor i den vägen, inte minst inom pansar, och BT-7'an är ett bra exempel på en konstruktion från en tid då man testade och provade sig fram.
Jag fastnade direkt för vagnens ålderdomliga utseende med sina runda lyktor och böljande stänkskärmar som får den att likna en gammal T-ford. Jag avstod dock från att göra den körbar utan larvbanden - hoppas inte att någon blir besviken för det.
Först lite bakgrund:
BT-7 (Bystrochodnij Tankov, eller "snabb stridsvagn") var en sovjetisk lätt stridsvagn från mitten av 1930-talet som kunde nå hastigheter på över 70km/h.
För att inte slita på larvbanden hade BT-7 konstruerats för att kunna köra utan dessa. Banden plockades av och placerades på stänkskärmarna. En kedja kopplades mellan drivhjulet och det bakre bärhjulet och vagnen blev med ens bakhjulsdriven. Vagnen svängde med hjälp av de främre bärhjulen som var ledade ungefär som på en bil.
En ratt på en metallstång stacks ned i ett hål framför föraren, mellan styrspakarna, och vips kunde vagnen framföras på landsvägen utan att man behövde slita på larvbanden.
Att det var en ålderdomlig konstruktion blev tydligt under inledningen av kriget - bepansringen var undermålig och vagnen blev snabbt utdaterad.
Mer om BT-7'an kan man läsa på den utmärkta hemsidan http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/s ... t_BT-7.php
Dessutom tipsar jag alla som är intresserade att spana in det här rekord-hoppet på 42 meter med en BT-5, föregångaren till BT-7:
https://youtu.be/QKaJ1hT6tUc?t=39
Varför BT-7?
Jag fascineras av design och teknik som inte riktigt är utarbetad eller förfinad. Det tidiga 1900-talet bjuder på massor i den vägen, inte minst inom pansar, och BT-7'an är ett bra exempel på en konstruktion från en tid då man testade och provade sig fram.
Jag fastnade direkt för vagnens ålderdomliga utseende med sina runda lyktor och böljande stänkskärmar som får den att likna en gammal T-ford. Jag avstod dock från att göra den körbar utan larvbanden - hoppas inte att någon blir besviken för det.
- Attachments
-
- 10_1605206aff9bc9b458123ae0dc3aa07f.jpg (184.05 KiB) Viewed 1708 times
-
- BT-7 med larvbanden avplockade. Främre hjulparet svänger vagnen som på en bil.
- BT-7 wheeled mode.jpg (33.85 KiB) Viewed 1708 times
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Jag utgick från en ritning jag hittat på nätet och överförde måtten till en skiss i skala 1:8. Jag valde 6mm plywood för karossen/skrovet. Vagnens sidor sågades ut genom att lägga två plywoodbitar på varandra med dubbelhäftande tejp emellan. Resultatet blir två likadana bitar för höger och vänster sida. På första bilden syns de två vinklade sidorna ihoptejpade för att kunna slipas lika. Jag passade också på att märka ut hålen för bärarmarna i karossens sidor när de fortfarande satt ihop. Sidorna går utanför bottenplattan på vagnen.
- Attachments
-
- 101.jpg (165.3 KiB) Viewed 1707 times
-
- 102.jpg (123.39 KiB) Viewed 1707 times
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
När vagnens grundform var uppförd var det dags att börja med motorerna. Till det här projektet valde jag två billiga skruvdragare från Jula.
Den här modellen kommer från Jula och finns regelbundet på kampanj för 199 kr. Den erbjuder en stark växlad borstad 550-motor på 15 Nm som lätt kan förvandlas till drivkälla i en radiostyrd stridsvagn. Två stycken behövs.
Så här ser skruvdragaren ut när plasthandtaget och sidan är borta. Jag klippte av kablarna till avtryckaren och lampan och tog ut allt utom motorn. Funderade på hur mycket av den omgivande plasten jag skulle spara, och till slut valde jag att behålla plasten runt motorn, men att såga av handtaget. Utan plasthöljet visade motorn oroväckande tendenser till att vilja separera från växellådan.
Batterifästet med sina metallskenor sparades, men kom inte till användning, skulle det visa sig.
För att skruvdragaren skulle gå att använda måste chucken avlägsnas. Detta var inte så svårt som jag trodde:
- Öppna chucken maximalt
- Använd en stjärnskruvmejsel och lossa den fel-gängade skruven som säkrar chucken mot skruvdragaren
- Lossa chucken genom att skruva av den från skruvdragaren, som vilken mutter som helst
Om chucken sitter fast kan man använda en starkare borrmaskin, fästa en metallstång i både skruvdragaren och borrmaskinen och lossa chucken med några snabba snurr moturs med borrmaskinen. Glöm inte att göra fast skruvdragaren ordentligt i ett skruvstäd.
Den här modellen kommer från Jula och finns regelbundet på kampanj för 199 kr. Den erbjuder en stark växlad borstad 550-motor på 15 Nm som lätt kan förvandlas till drivkälla i en radiostyrd stridsvagn. Två stycken behövs.
Så här ser skruvdragaren ut när plasthandtaget och sidan är borta. Jag klippte av kablarna till avtryckaren och lampan och tog ut allt utom motorn. Funderade på hur mycket av den omgivande plasten jag skulle spara, och till slut valde jag att behålla plasten runt motorn, men att såga av handtaget. Utan plasthöljet visade motorn oroväckande tendenser till att vilja separera från växellådan.
Batterifästet med sina metallskenor sparades, men kom inte till användning, skulle det visa sig.
För att skruvdragaren skulle gå att använda måste chucken avlägsnas. Detta var inte så svårt som jag trodde:
- Öppna chucken maximalt
- Använd en stjärnskruvmejsel och lossa den fel-gängade skruven som säkrar chucken mot skruvdragaren
- Lossa chucken genom att skruva av den från skruvdragaren, som vilken mutter som helst
Om chucken sitter fast kan man använda en starkare borrmaskin, fästa en metallstång i både skruvdragaren och borrmaskinen och lossa chucken med några snabba snurr moturs med borrmaskinen. Glöm inte att göra fast skruvdragaren ordentligt i ett skruvstäd.
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Skruvdragarens chuck-axel var märkligt nog i tum, vilket gjorde mig förvånad (och lite irriterad, eftersom jag inte hade just den dimensionen den aktuella kvällen)!
Det går trots allt rätt snabbt att konvertera en skruvdragare till en motor som kan driva en cykelkedja, och dessutom till överkomligt pris.
Mer blir det nästa gång. God natt!
Re: BT-7 1:8
Tack för den fina bygg tråden.
Kommer att följa fortsättningen, hoppas den kommer snart.
Robert
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
mrTyko wrote:
Tack för den fina bygg tråden.
Kommer att följa fortsättningen, hoppas den kommer snart.
Robert
Mer kommer inom kort!
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Motorfästen som går att skruva i botten på vagnen blev nästa steg.
Därefter lagrade insidor för drivaxlarna att löpa i.
Här är motorerna löst placerade i vagnen. BT-7'an är lång och smal och det var verkligen tight mellan innerväggarna och motorerna, men det gick precis. Här syns också drivaxlarna: M10-skruvar med sexskansthuvuden. En M10-mutter är pressad i ett cykeldrev, precis som på motorn, och därefter låst med en låsmutter. Drivhjul saknas som synes fortfarande.
Här har hållarna för drivaxeln fått stöd mot vagnens insidor. De kullagerförsedda stödväggarna går att skruva loss för att kunna demontera drivaxlarna, men det är trots konstruktionen något man helst vill slippa att göra.
På bilden syns också filade spår för bärarmarna, en konstruktion trogen originalet, men som jag till min förtret fick ge upp. Mer om det längre fram!
Det var allt för den här gången, men mycket snart kommer det mer!
Godnatt!
Därefter lagrade insidor för drivaxlarna att löpa i.
Här är motorerna löst placerade i vagnen. BT-7'an är lång och smal och det var verkligen tight mellan innerväggarna och motorerna, men det gick precis. Här syns också drivaxlarna: M10-skruvar med sexskansthuvuden. En M10-mutter är pressad i ett cykeldrev, precis som på motorn, och därefter låst med en låsmutter. Drivhjul saknas som synes fortfarande.
Här har hållarna för drivaxeln fått stöd mot vagnens insidor. De kullagerförsedda stödväggarna går att skruva loss för att kunna demontera drivaxlarna, men det är trots konstruktionen något man helst vill slippa att göra.
På bilden syns också filade spår för bärarmarna, en konstruktion trogen originalet, men som jag till min förtret fick ge upp. Mer om det längre fram!
Det var allt för den här gången, men mycket snart kommer det mer!
Godnatt!
Re: BT-7 1:8
Fanken va coolt bygge, inovativt.
Robert
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
mrTyko wrote:
Fanken va coolt bygge, inovativt.
Robert
Tack! Roligt att höra!
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Tack!Hans K wrote:Snyggt jobbat.
Hans K
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Eftersom vagnens drivhjul sitter där bak hamnar spännhjulen fram. Här syns den spetsiga bil-inspirerade designen tydligt. En genomgående gängad M10-stång kompletteras med spännhjulens hållare...
...som görs av plywood med försänkt M10-mutter samt en M6 vagnsbult som får agera axel för spännhjulen.
Monterat och klart. Genom att lossa de inre muttrarna går armarna till spännhjulen att ställa i lite olika lägen för att banden ska vara lagom sträckta. För att inte allt ska snurra runt borrade jag ett hål i stången lagom stort för en sprint av 2 mm pianotråd. Sprintens huvud, en rundad plywoodbit, syns i mitten ovanpå den genomgående stången. Vill man banda av vagnen drar man ut sprinten och hela konstruktionen kan roteras nedåt för att slacka på båda banden samtidigt.
...som görs av plywood med försänkt M10-mutter samt en M6 vagnsbult som får agera axel för spännhjulen.
Monterat och klart. Genom att lossa de inre muttrarna går armarna till spännhjulen att ställa i lite olika lägen för att banden ska vara lagom sträckta. För att inte allt ska snurra runt borrade jag ett hål i stången lagom stort för en sprint av 2 mm pianotråd. Sprintens huvud, en rundad plywoodbit, syns i mitten ovanpå den genomgående stången. Vill man banda av vagnen drar man ut sprinten och hela konstruktionen kan roteras nedåt för att slacka på båda banden samtidigt.
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 737
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Lite kort om bärhjulens armar:
BT-7'an hade invändiga bärarmar. Jag tror det var någon sorts dubbelvägg där armarna rörde sig. Jag hade först ambitionen att trogen förlagan placera bärarmarna på insidan av vagnen. Det är därför det är urtaget i bottenplattan, som syns på bilden.
Dessvärre flexade materialet lite för mycket. Bärhjulen skulle dessutom befinna sig ute på axeln i mitten av banden, det vill säga rätt långt ifrån bärarmen. Belastningen på bärarmens lagring blev då för sned, armen vred sig och bärhjulets axel tog i de ur-filade spåren i vagnens utsida.
Jag bestämde mig därför för att placera bärarmarna på utsidan av vagnen. Inte skalenligt, men här fick funktion gå före form! De stora bärhjulen täcker åtminstone bärarmarna nästan helt. Bytet skedde längre fram i processen, varför det kan komma en del bilder som visar den gamla konstruktionen.
På den här bilden syns bärhjulen och de två armarna som håller det första paret bärhjul, de hjul som på den riktiga vagnen användes för att styra BT-7'an utan larvband. På min vagn är det helt enkelt två fjädrande armar som håller första bärhjulsparet. Som axlar till både armar och bärhjul används M6-skruvar och M6-vagnsbultar.
Bärhjulen är gjorda av runda plywood-plattor limmade med en distans i mitten, för att skapa utrymme för bandplattornas styrpiggar. Längre fram kommer utsidan av bärhjulen att kompletteras med 3D-printade hjulsidor, för att få rätt utseende.
Längst fram i mitten syns en bättre bild av sprinten som håller fast axeln (här bortplockad) till spännhjulen.
Märker att vagnen mest av allt liknar nån sorts hemmagjord trä-lastbil från 1950-talet. Kan lova att det ser bättre ut när skojiga material som plast, plåt och aluminium börjar dyka upp!
Nästa steg blir att beskriva fjädringen!
God natt!
BT-7'an hade invändiga bärarmar. Jag tror det var någon sorts dubbelvägg där armarna rörde sig. Jag hade först ambitionen att trogen förlagan placera bärarmarna på insidan av vagnen. Det är därför det är urtaget i bottenplattan, som syns på bilden.
Dessvärre flexade materialet lite för mycket. Bärhjulen skulle dessutom befinna sig ute på axeln i mitten av banden, det vill säga rätt långt ifrån bärarmen. Belastningen på bärarmens lagring blev då för sned, armen vred sig och bärhjulets axel tog i de ur-filade spåren i vagnens utsida.
Jag bestämde mig därför för att placera bärarmarna på utsidan av vagnen. Inte skalenligt, men här fick funktion gå före form! De stora bärhjulen täcker åtminstone bärarmarna nästan helt. Bytet skedde längre fram i processen, varför det kan komma en del bilder som visar den gamla konstruktionen.
På den här bilden syns bärhjulen och de två armarna som håller det första paret bärhjul, de hjul som på den riktiga vagnen användes för att styra BT-7'an utan larvband. På min vagn är det helt enkelt två fjädrande armar som håller första bärhjulsparet. Som axlar till både armar och bärhjul används M6-skruvar och M6-vagnsbultar.
Bärhjulen är gjorda av runda plywood-plattor limmade med en distans i mitten, för att skapa utrymme för bandplattornas styrpiggar. Längre fram kommer utsidan av bärhjulen att kompletteras med 3D-printade hjulsidor, för att få rätt utseende.
Längst fram i mitten syns en bättre bild av sprinten som håller fast axeln (här bortplockad) till spännhjulen.
Märker att vagnen mest av allt liknar nån sorts hemmagjord trä-lastbil från 1950-talet. Kan lova att det ser bättre ut när skojiga material som plast, plåt och aluminium börjar dyka upp!
Nästa steg blir att beskriva fjädringen!
God natt!
Re: BT-7 1:8
Tack för dagens nyhets uppdatering.
Så skoj o se hur du löst dina problem som du fått pga. ditt bygge.
Robert
Så skoj o se hur du löst dina problem som du fått pga. ditt bygge.
Robert