BT-7 1:8
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 735
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Då så, vi går vidare med detaljerna.
Eftersom taket på tornet är av trä var det lätt att sätta dit luckor, periskop, ventiler och nitar. Luckorna är millimetertjock plast från ett burklock, gångjärnen är 3D-printade, liksom övriga detaljer. Mässingsspikarna med kupolhuvuden får agera nitar på nytt. Förborra rekommenderas innan man hamrar i dem.
Närbild på de framlamporna, samt någon typ av lucka eller platta som återfinns på flera ställen på vagnen - jag har dessvärre inte lyckats identifiera vad de är till för.
Lamporna är på plats innanför stänkskärmarna och föraren har fått sin egendomliga, antagligen svintunga, tvådelade lucka i fronten. Burkplast återigen samt 3D-printade gångjärn.
Stora rejäla gångjärn håller den tunga motorrumsluckan på plats. Det stora runda luftfiltret sitter på en plexiglasskiva med rätt tjocklek.
Längst bak på vagnen sitter en stor verktygslåda monterad. Lite handknackad aluminium gör att den ser lagom bucklig och använd ut.
Locket på lådan har kommit på plats. Genom att försiktigt bryta locket på mitten skapas ett veck som får det att se ut som att det är en låda med två lock.
Det var allt för ikväll! Snart är det helg.
Eftersom taket på tornet är av trä var det lätt att sätta dit luckor, periskop, ventiler och nitar. Luckorna är millimetertjock plast från ett burklock, gångjärnen är 3D-printade, liksom övriga detaljer. Mässingsspikarna med kupolhuvuden får agera nitar på nytt. Förborra rekommenderas innan man hamrar i dem.
Närbild på de framlamporna, samt någon typ av lucka eller platta som återfinns på flera ställen på vagnen - jag har dessvärre inte lyckats identifiera vad de är till för.
Lamporna är på plats innanför stänkskärmarna och föraren har fått sin egendomliga, antagligen svintunga, tvådelade lucka i fronten. Burkplast återigen samt 3D-printade gångjärn.
Stora rejäla gångjärn håller den tunga motorrumsluckan på plats. Det stora runda luftfiltret sitter på en plexiglasskiva med rätt tjocklek.
Längst bak på vagnen sitter en stor verktygslåda monterad. Lite handknackad aluminium gör att den ser lagom bucklig och använd ut.
Locket på lådan har kommit på plats. Genom att försiktigt bryta locket på mitten skapas ett veck som får det att se ut som att det är en låda med två lock.
Det var allt för ikväll! Snart är det helg.
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 735
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Christer 2a6 wrote: inponerande !!!! Tack för det fina arbetet och bilderna.
Tack!
Re: BT-7 1:8
Tack för kvällens dos av läsning och bild tittande.
Snart är det helg, kommer det då dubbel avsnitt
Robert
Ps. Imponerande
Re: BT-7 1:8
Ja, jag kan tänka mig att bränna av en hel säsong i helgen!mrTyko wrote:
Snart är det helg, kommer det då dubbel avsnitt
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 735
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
mrTyko wrote:
Tack för kvällens dos av läsning och bild tittande.
Snart är det helg, kommer det då dubbel avsnitt
Robert
Ps. Imponerande
Haha, kanske inte dubbelavsnitt, men lite fler inlägg kan jag nog bjuda på. Tack för rolig kommentar!
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 735
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
cahlfors wrote:Ja, jag kan tänka mig att bränna av en hel säsong i helgen!mrTyko wrote:
Snart är det helg, kommer det då dubbel avsnitt
Hahaha! Kul att höra att det uppskattas, det inspirerar till att det blir fler byggtrådar i framtiden.
Går nog i mål med tråden i helgen, so stay tuned for the next episode!
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 735
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Lite kort om fartreglagen!
Jag köpte två 80A från Hobbywing som egentligen är till för 1:10 och 1:8 rock crawler. Jag tänkte att det borde passa en stridsvagn i 1:8 som inte är allt för tung. Det gick att hitta en bra deal på ebay och jag tror att jag gav ungefär 370 kr/st för dem. Nackdelen var dock att jag inte kunde använda batterierna som följde med skruvdragarna, något jag först hade planer på. Nu är det LiPo-ackar som gäller istället.
Med fartreglagen följde en programmeringsdosa som gjorde det möjligt att ändra egenskaper för fartreglagen på en uppsjö olika sätt. Jag begränsade till exempel hastigheten till hälften till att börja med.
Detaljerna är till sist på plats! Naturligtvis finns det fortfarande saker att göra till vagnen, så är det ju nästan alltid, men det här var ändå en relativt hög nivå som jag var nöjd med. Lamporna är till exempel förberedda för att kunna inhysa små dioder om man vill ha ljus i dem - de sitter på tunna metallrör som kan rymma två små kablar och rören går in i vagnskroppen.
BT-7'an är inte en stor vagn, dryga 5 meter, och väger in på moderata 13 ton, men i jämförelse med Strv M/41 (eller Panzer 38t, om man så vill) ser den nästan stöddig ut. (Ja, det är inte omöjligt att det kommer en tråd om M/42'an också längre fram!) Dessutom väger modellen av BT-7'an mycket mindre än M/41'an, trots sin storlek, tack vare att jag använde tunnare plywood och lättare motorer i den ryska vagnen.
Jag köpte två 80A från Hobbywing som egentligen är till för 1:10 och 1:8 rock crawler. Jag tänkte att det borde passa en stridsvagn i 1:8 som inte är allt för tung. Det gick att hitta en bra deal på ebay och jag tror att jag gav ungefär 370 kr/st för dem. Nackdelen var dock att jag inte kunde använda batterierna som följde med skruvdragarna, något jag först hade planer på. Nu är det LiPo-ackar som gäller istället.
Med fartreglagen följde en programmeringsdosa som gjorde det möjligt att ändra egenskaper för fartreglagen på en uppsjö olika sätt. Jag begränsade till exempel hastigheten till hälften till att börja med.
Detaljerna är till sist på plats! Naturligtvis finns det fortfarande saker att göra till vagnen, så är det ju nästan alltid, men det här var ändå en relativt hög nivå som jag var nöjd med. Lamporna är till exempel förberedda för att kunna inhysa små dioder om man vill ha ljus i dem - de sitter på tunna metallrör som kan rymma två små kablar och rören går in i vagnskroppen.
BT-7'an är inte en stor vagn, dryga 5 meter, och väger in på moderata 13 ton, men i jämförelse med Strv M/41 (eller Panzer 38t, om man så vill) ser den nästan stöddig ut. (Ja, det är inte omöjligt att det kommer en tråd om M/42'an också längre fram!) Dessutom väger modellen av BT-7'an mycket mindre än M/41'an, trots sin storlek, tack vare att jag använde tunnare plywood och lättare motorer i den ryska vagnen.
Re: BT-7 1:8
Jag måste säga att du fått mig att se på våran hobby med helt nya ögon.
Fantastiska bilder, fröjd att följa.
Robert
Ps. Hoppas vi ses på hobbymässan.
Fantastiska bilder, fröjd att följa.
Robert
Ps. Hoppas vi ses på hobbymässan.
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 735
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
mrTyko wrote:Jag måste säga att du fått mig att se på våran hobby med helt nya ögon.
Fantastiska bilder, fröjd att följa.
Robert
Ps. Hoppas vi ses på hobbymässan.
Tack, Robert, det var himla roligt att höra!
Ja, planen är att vara med på mässan, ska bli jätteskoj! Var där som besökare förra året och beundrade det uppbyggda landskapet och alla fina modeller. Hade ett långt samtal med Hans om FPV-tekniken och hans Tiger P, bland annat.
Re: BT-7 1:8
Kul att låsa dina inlägg varje dag, skall bli kul o se den på mässan.
Hans K
Hans K
Panzar e Kul
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 735
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Dags för grundmålning!
Vagnen plockades isär och placerades strategiskt på garagegolvet.
Sedan ett lager sprutspackel för att få ojämnheter, lagren i de 3D-printade delarna samt trästruktur och annat att bli mindre framträdande. Nästan synd att måla över metallen, det såg rätt fräckt och färgglatt ut
Var tvungen att montera ihop vagnen igen (det gick ganska snabbt) för att "känna in" bygget när allt är enhetligt färgsatt. En försmak av det kommande resultatet.
Inför den riktiga lackeringen byggde jag en mycket temporär lackbox för att inte sprida färgen i hela garaget. Jag har tidigare slarvat när jag sprutmålat andra modeller och upptäckt att saker som aldrig var tänkta att bli målade hade fått en tunn hinna av färg från alla omkringflygande färgpartiklar.
Vagnen monterades isär, igen, mer noggrant den här gången, och placerades så att så mycket som möjligt skulle täckas av färg redan vid första omgången.
Färgen blev Tamiyas akrylfärg, enligt uppgifter på Tamiyas hemsida:
Första strykningen! Jag använde en ganska liten färgspruta från Biltema, det fungerade bra.
Det krävdes en del färg och tog lite tid att måla allt.
När alla bitar målats fick bärhjulen sitt svarta gummi målat för hand med pensel under en sommarkväll på balkongen.
Det var allt för ikväll! Nästa steg blir det sista i den här tråden.
Vagnen plockades isär och placerades strategiskt på garagegolvet.
Sedan ett lager sprutspackel för att få ojämnheter, lagren i de 3D-printade delarna samt trästruktur och annat att bli mindre framträdande. Nästan synd att måla över metallen, det såg rätt fräckt och färgglatt ut
Var tvungen att montera ihop vagnen igen (det gick ganska snabbt) för att "känna in" bygget när allt är enhetligt färgsatt. En försmak av det kommande resultatet.
Inför den riktiga lackeringen byggde jag en mycket temporär lackbox för att inte sprida färgen i hela garaget. Jag har tidigare slarvat när jag sprutmålat andra modeller och upptäckt att saker som aldrig var tänkta att bli målade hade fått en tunn hinna av färg från alla omkringflygande färgpartiklar.
Vagnen monterades isär, igen, mer noggrant den här gången, och placerades så att så mycket som möjligt skulle täckas av färg redan vid första omgången.
Färgen blev Tamiyas akrylfärg, enligt uppgifter på Tamiyas hemsida:
Första strykningen! Jag använde en ganska liten färgspruta från Biltema, det fungerade bra.
Det krävdes en del färg och tog lite tid att måla allt.
När alla bitar målats fick bärhjulen sitt svarta gummi målat för hand med pensel under en sommarkväll på balkongen.
Det var allt för ikväll! Nästa steg blir det sista i den här tråden.
Re: BT-7 1:8
Puuuh
jag blev nästan orolig i kväll att jag skulle bli tvungen att gå till säng utan ett nytt avsnitt.
Tack för att du delar med av dig.
Robert
PS. vad är det jag skymtar i hyllan längre bort?????????
jag blev nästan orolig i kväll att jag skulle bli tvungen att gå till säng utan ett nytt avsnitt.
Tack för att du delar med av dig.
Robert
PS. vad är det jag skymtar i hyllan längre bort?????????
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 735
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
mrTyko wrote:Puuuh
jag blev nästan orolig i kväll att jag skulle bli tvungen att gå till säng utan ett nytt avsnitt.
Tack för att du delar med av dig.
Robert
PS. vad är det jag skymtar i hyllan längre bort?????????
Hahaha, kul att höra att det underhåller!
Finns mycket kul i den hyllan, men framför allt är det en Strv M/41 samt mitt första bygge: en PBV401. Den påbörjades för många år sedan, innan jag riktigt visste hur jag skulle lösa drivning, etc. Den är inte inte riktigt färdig - det dyker upp en massa andra saker som också är intressanta - men den har nyligen fått skruvdragarmotorer, nya bärarmar och bärhjul, så det finns hopp!
- Erik
- Global Moderators
- Posts: 735
- Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
- Location: Gothenburg
- Contact:
Re: BT-7 1:8
Vi är på upploppet och mållinjen är nära! Vagnen är hopmonterad och allt är målat. Återstår bara en dekorativ enhetsmarkering som bryter av mot det rätt enahanda ryss-gröna.
Lite utrustning fick inte plats i verktygslådorna utan placerades utanpå vagnskroppen. Ryska vagnar lagas som bekant enklast med spett (och slägga).
Enhetsmarkeringen är på plats och vagnen ser genast lite roligare ut.
Som alltid går det att lägga till ytterligare detaljer, finslipa vissa saker och göra om andra. Det jag ska försöka fixa till mässan är de tomma lamporna - de ska åtminstone få någon typ av glas framför sig. Dessutom borde vagnen vädras, men vi får se vad som hinns med innan slutet på mars.
För övrigt är jag rätt nöjd med bygget, men idag hade jag gjort vissa saker annorlunda. Det jag främst skulle vilja ändra är nog hjulupphängningen och tjockleken på väggarna i skrovet. Det hade inte skadat att gå upp en dimension i både plywood och hjulaxlar, för att göra allt lite stadigare och robustare. Ett drivhjul utan kransar kombinerat med bandplattor med tänder på varannan bandplatta gav också upphov till mer krångel än jag hade räknat med, trots noggrant CAD'ande. Som det nu är fungerar modellen ändå tillfredsställande, och det finns lite filmer att ta del av på min Youtube-kanal:
Teaser: https://www.youtube.com/watch?v=WSrjrREIvuU
Tank exercise: https://www.youtube.com/watch?v=T0RQuPvrQ6Y
BT-7: https://www.youtube.com/watch?v=CCPTSk-CV4E
Att gå igenom bygget på det här sättet var också ett bra sätt att påminna sig själv om alla fallgropar man stötte på och vad man kan ta med sig till nästa bygge (som redan håller på att ta form i garaget ). Alla uppskattande kommentarer här på forumet har också gett projektet en ny dimension och jag kommer att fortsätta med fler trådar i framtiden!
Trevlig söndagskväll!
//Erik
Lite utrustning fick inte plats i verktygslådorna utan placerades utanpå vagnskroppen. Ryska vagnar lagas som bekant enklast med spett (och slägga).
Enhetsmarkeringen är på plats och vagnen ser genast lite roligare ut.
Som alltid går det att lägga till ytterligare detaljer, finslipa vissa saker och göra om andra. Det jag ska försöka fixa till mässan är de tomma lamporna - de ska åtminstone få någon typ av glas framför sig. Dessutom borde vagnen vädras, men vi får se vad som hinns med innan slutet på mars.
För övrigt är jag rätt nöjd med bygget, men idag hade jag gjort vissa saker annorlunda. Det jag främst skulle vilja ändra är nog hjulupphängningen och tjockleken på väggarna i skrovet. Det hade inte skadat att gå upp en dimension i både plywood och hjulaxlar, för att göra allt lite stadigare och robustare. Ett drivhjul utan kransar kombinerat med bandplattor med tänder på varannan bandplatta gav också upphov till mer krångel än jag hade räknat med, trots noggrant CAD'ande. Som det nu är fungerar modellen ändå tillfredsställande, och det finns lite filmer att ta del av på min Youtube-kanal:
Teaser: https://www.youtube.com/watch?v=WSrjrREIvuU
Tank exercise: https://www.youtube.com/watch?v=T0RQuPvrQ6Y
BT-7: https://www.youtube.com/watch?v=CCPTSk-CV4E
Att gå igenom bygget på det här sättet var också ett bra sätt att påminna sig själv om alla fallgropar man stötte på och vad man kan ta med sig till nästa bygge (som redan håller på att ta form i garaget ). Alla uppskattande kommentarer här på forumet har också gett projektet en ny dimension och jag kommer att fortsätta med fler trådar i framtiden!
Trevlig söndagskväll!
//Erik