Gabriels 1:6 Jagdpanzer 38t "Hetzer"

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
TBowman
Medlem
Medlem

Post by TBowman »

Hej Gabriel

Det är bra att se din Hetzer komma tillsammans.

vänliga hälsningar
Tim

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Det ser verkligen mycket tjusigt ut! Kanonfina bärhjul, t ex! Jag förstår att det var mycket jobb, men det var det värt med det resultatet!

/Christoffer

pepppe75
Medlem
Medlem

Post by pepppe75 »

halloj gabbe!!!

det där blir riktigt fin fint gabbe,hjulen blev super bra,kommer att göra lika dant själv med mina hjul :D

ha det gött!!

mvh peppe.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Tack ska ni ha :oops:
Mvh
Gabriel

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Dags att uppdatera snart, var länge sedan sist! Men riktigt ännu är det inte dags :)

Jag har shoppat loss på mängder med utrustning, kläder, prylar och annat gott samt ett gäng nakenfisar. Nu har jag komplett besättning och två mekaniker! Råkade bli en 2cm FLAK 38 plus besättning också :mrgreen:
Mvh
Gabriel

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Jag har arbetat vidare på själva baljan, allt texturarbete (rullat stål ala Kents recept) är så gott som klart. Blir ytterst spännande och se hur resultatet blir med färg på!
Passade på och mäta upp vart bultarna skall sitta i drivhjulen, borrade också ur hålen när jag ändå fick låna bra utrustning. Har limmat i så många bultar och muttrar jag hade, men saknar ett gäng. Blir och beställa fler!

Arbete pågår:
Image

Ingen hjälp fick jag av mekanikerna heller, dom hade visst fikarast.
Image

Kommer mera i dagarna! :mrgreen:
Mvh
Gabriel

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Hetzer

Post by Björn Johansson »

Ser att samlingen utökas :lol:

Skaffa ett underbefäl så får du fart på dom :P

Ser fram emot att få se mer av ditt bygge.
Höres Mvh Björn

Gabriel
Veteran
Veteran

Re: Gabriels 1:6 Jagdpanzer 38t "Hetzer"

Post by Gabriel »

Länge sedan jag postade något överhuvutaget här i tråden och på forumet, men jag är aktiv och bygger på mina projekt.
Jag har arbetat en hel del på min hetzer med varierande resultat. Det är uppförsbacke precis hela tiden och problemlösningar. Det beror endast på att tillverkningen på min modell har gått fort och det får jag lida för. Extremt mycket slarv, dålig precision och till och med förstörda delar som är helt obrukbara. Men trots detta kämpar jag på frammåt!

Sen senast har jag hunnit med rätt så mycket jobb och flytt från Gävle till Stockholm.
Så här ser vagnen ut i nuläget:

Och en bonusbild på lite andra projekt jag jobbar med, min sdkfz 250 är dock inte med i bild.
Mvh
Gabriel

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Hallå Gabbe
Gott o höra att du håller igång bygget
? Ser ingen bild?
Höres Mvh Björn

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Ajdå, det är troligtvis pga att jag tillfälligt nyttjar min telefon för internet. Ordnar bilder när comhem behagar aktivera mitt abonnemang.
Mvh
Gabriel

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Gabriel wrote:Ajdå, det är troligtvis pga att jag tillfälligt nyttjar min telefon för internet. Ordnar bilder när comhem behagar aktivera mitt abonnemang.
[youtube][/youtube]

Oki doki
Höres Mvh Björn

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Nu ska vi se om det fungerar bättre med bilderna.

Så här "långt" har jag kommit på min vagn. Ser inte ut som att det hänt särskilt mycket, men det är många timmars arbete bakom minsta lilla.

Image
Returhjulet behöver flyttas en aning, av någon anledning verkar det som att tillverkaren körde med ögonmåttet istället för att mäta, men som tur är det inga problem att ordna själv.

Image

Roligast hittills har varit att korrigera spännhjulen enligt Kents recept, inte riktigt klara som ni ser men det är inte så mycket kvar på dom.
Image

Drivhjul:
Image

Bonusbild på diverse andra leksaker i den fantastiska 1:6 skalan :)
Image
Mvh
Gabriel

pepppe75
Medlem
Medlem

Post by pepppe75 »

tja mors Gabbe!!

kul o se dig in action igen Gabriel!! och super snyggt blir det :thumbup: :thumbup: :thumbup:

mvh peppe

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Ser ut att bli riktigt bra det där :clap:
Höres Mvh Björn

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Tack å tack kamrater!

Jag har arbetat vidare på min modell, bla. så är nu spännhjulen färdiga (mer eller mindre). Modifierade enligt Kents recept. Eftersom spännhjulet är av den tidiga typen så måste självfallet det se rätt ut också, inga tidiga hjul hade fyra stora lättningshål, det sex eller tolv stycken mindre hål. Sexhåls varianten verkar vara betydligt mer sällsynt men det finns ett par krigstidsbilder som styrker det. Lösningen var att täppa igen hålen med plastic padding och sedan borra upp nya. Varför jag valde att göra sex istället för tolv hål var helt enkelt att jag är rädd för att borra för mycket, risken är att hjulet inte håller när jag väl börjar köra i terrängen.

Här har vi förebilden till mitt hjul: http://3.bp.blogspot.com/-_bK0ew_a75k/T ... r_pic1.jpg

Och så här blev resultatet:
Image

Sen så har jag tillverkat ett antennfäste till min stjärnanten och en sådan behövs eftersom fordonet skall föreställa en chefsvagn. Fästet är inte riktigt färdigt ännu, men på god väg. Det är lite detaljer kvar att ordna bara.
Även avgasröret och ljuddämparen har fått lite kärlek. Kopparrören som följde med vagnen gick ej att använda, på tok för liten diameter, både i gämförelse med verkligheten och de gjutna delarna. Det löste jag genom att skaffa bättre rör, men det tog sin tid men det var det värt. På bilden är det endast testmonterat, jag behöver jobba lite mera på själva passformen.
Image

Sen så funderar jag på vad som är bästa lösningen för innanmätet på ljuddämparen. Jag tänker nyttja en rökmaskin av något slag och tänker mig att det blir bättre och snyggare effekt om röken leds genom en slang som går rätt igenom ljuddämparen till själva utblåset istället för att röken skall fylla ljuddämparen för att sedan ta sig ut? Någon som vet?
Mvh
Gabriel