STRV 122 1:6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Rocka
Medlem
Medlem

Re: STRV 122 1:6

Post by Rocka »

Hjulupphängningen är tänkt så här av AT.
Torstav_01.png
.
Torsionfjädrarna blir i kortaste laget vilket gör att de troligen blir överbelastade när hjulen fjädrar upp maximalt.
Avplaningarna där stoppskruvarna skall låsa fast dem är aningen hantverksmässiga :shock: Det lär bli att skruvarna äter sig in i fjädern och blir lösa.
torstav_02.png
.
Det fick bli nya fjädrar med bearbetade avplaningar.
Torstav_02B.jpg
.
Fjädrarna gick att göra längre så att de tål större rörelser, förhoppningsvis tillräckligt för att de inte skall överbelastas.
Jag borrade hålen i pendelaxlarna djupare och med nya stoppskruvshål. Det blev även o-ringspår i båda ändarna så att smuts inte kommer in och smörjfett inte kommer ut.
Torstav_04.png
.
Det blev nya ankaraxlar där fjädrarna också går djupare in. Dessa fick samtidigt ett nyckelgrepp så att de kan justeras på plats under belastning.
Torstav_04B.jpg
Torstav_04B.jpg (37.96 KiB) Viewed 877 times
.
Med AT´s lösning måste man ta av banden, lossa på ankaraxlarna och vrida ner pendelarmarna till ett lagom läge (??) så det blir lagom under last.
Nu låser en klämring ankaraxlarna. AT tänker sig att låsa med två skruvar som låser mot axlarnas ytteryta samt en axiell skruv som utifrån låser mot ändplanet på axlarna. I AT´s lösning håller ankaraxlarna även hela paketet på plats vilket gör att stoppskruvarna måste dras när det hela sitter på plats.
Torstav_05.png
.
En stoppring som hålls fast med skruvar i de gamla stoppskruvshålen låser pendelaxlarna på plats
Torstav_06.png
.
Lagerhusen är snyggt gjutna i aluminium och passningen både mot skrovet och axlarna är närmast perfekt. :D
Att lagra stålaxlarna direkt i aluminiumhuset är väl inte helt lyckat med tanke på slitage och korrosion så det fick bli fettsmort med en smörjnippel på ovansidan. Pinnen i huset låser klämringen för ankaraxeln.
Torstav_07.png
.
På plats ser det ut så här
Torstav_08.png
.
Pendelarmarna och hjulaxlarna är monterade på pendelaxlarna med en M12-gänga vilket innebär att dessa strävar att dra åt sig själva på vagnens högersida men att lossa sig själva på vänstersidan. En stoppskruv förväntas att låsa tillräckligt i kombination med Loctite. Skruven dras rakt ner i M12-gängan vilket lär innebära att om man skulle behöva ta isär senare så är risken stor att det skär ihop. Jag gjorde ett planförsänkt hål i axeln genom hålet för stoppskruven och använder en stoppskruv med plan ända.
Attachments
Torstav_09.jpg

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

jawdr Så vackert och fiffigt jobbat Sten.
O så jag inte glömmer tack för tipsen men torsionfjädrarna, det blev att jag köpt nya jag också.

Robert

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Tack snälla för att du skriver så utförligt! Det är ett sant nöje och väldigt lärorikt att följa. :clap: :D

Genialiskt att förlänga torsionstavarna! Tror det kommer göra att din rör sig bättre i terrängen än de andras. Kanske får till det där gunget vid acceleration/retardation?

Du borde skicka bild på originalstaven till A-tek. Tror inte det är avsikten att det skulle se ut så. De har ju gjort mer skada än nytta med den slipningen. :wtf:

Det finns lite grejer här som jag undrar om jag skulle kunna kopiera. Hm... :lol:
//

Rocka
Medlem
Medlem

Post by Rocka »

Torsionsstavarna ökade i längd från 245mm till 322 så det borde bli en märkbar skillnad.

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Jag har ju varit och tittat på dina fantastiska lösningar som du åstadkommer,
det är hur snyggt som helst, detta kommer att bli en mycket fin vagn. <>+ <>+ <>+

Hans K
Panzar e Kul

Rocka
Medlem
Medlem

Post by Rocka »

Det blev också lite modifieringar på drivaxlarnas lagerhus. Utförandeprincipen känns igen från flera av AT´s modeller.
Nav_01.png
.
Det lär ju rasa in en mängd skräp mellan huset och drivhjulet så jag ville förbättra tåligheten mot detta. Principen är att om det kommer in så skall det komma ut lättare än det kom in. 122an är ju bakhjulsdriven så det lär bli mycket skräp.
Genom att fräsa bort material på husets undersida räknar jag med att om nu skräpet kommer in så lär det främst komma in i ovankant där drivhjulet tippar av skräpet. Det kommer att rotera med tills det kommer i nedankant där utrymmet är större och bör då falla ut. (hoppas jag).
Två skruvar låser nu det inre lagret. AT´s lösning är Loctite vilket inte är helt tokigt om man nu inte gör om drivaxlarna som jag gjort. Mer info senare.
Nav_02.png
.
För att skydda mot smuts som kommer in till det yttre drivaxellagret så har jag tagit bort en del material i huset runt axeln så att en skyddsring, i mässing, med en V-ring får plats innanför drivhjulet. Ett spår i underkant släpper förhoppningsvis ut de små partiklar som letar sig in mellan hus och skyddsring. Ringens fläns ligger någon tiondel från huset när drivhjulet är monterat.
Nav_03.png
Nav_04.png

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Aahhh! :thumbup:

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Fiffiga lösningar. :clap: :clap: :clap:

Hans K
Panzar e Kul

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Mässing är snyggt och trevligt att jobba med.
Håller tummarna att det fungerar med att smuts ramlar ut där för dig.

Robert

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Du milde vilket mästerbygge, det här är en fröjd att följa!
<>+

Rocka
Medlem
Medlem

Post by Rocka »

Drivningen av drivhjulets axel har jag modifierat en del. AT kör med sin vanliga princip med ett större kugghjul på drivaxeln som drivs av ett mindre som i sin tur drivs av drivmotorn på något sätt. På en Leopard sitter det hela på insidan skrovet till skillnad från de flesta tidigare modeller från AT där det sitter i ett yttre växelhus.
Detta gjorde det möjligt att slopa denna mellanväxel och istället driva direkt på drivhjulsaxeln. En snäckväxel i storlek 030 får precis plats innanför bakpansaret.
I genomskärning ser det ut så här;
Driv_01.png
.
Den nya drivhjulsaxeln saknar kugghjul och är i sin inre ände sexkantig. För att hålla den på plats låses den axiellt inåt med en låsring mot inre axellagret som i sin tur är låst med två skruvar i drivhjulshuset. AT´s lösning med en mässingsknapp som håller emot inåt är inte användbar i min lösning.
Driv_02.png
.
Axeln som går igenom snäckväxelns ihåliga utgående axel kan förskjutas axiellt så att mutterhylsan i dess yttre ände griper om sexkanten på frivhjulsaxeln eller om den förskjuts åt andra hållet frikopplar drivhjulsaxeln. Det är ju praktiskt att kunna frikoppla så att vagnen kan rullas lätt om/när något krånglar. I axelns inre ände sitter en lagrad ring som via en spak kan förskjuta och låsa axeln i önskat läge.
Driv_03.png
.
Driv_04.png
.
Driv_04B.png
.
Drivmotorn som jag hade liggande fick modifieras med ny gavel och ändrad axelände så att den kan monteras direkt på snäckväxeln
Driv_05.png
.
Driv_06.png
.
AT´s växelhus fick modifieras så att drivhjulsaxeln kan gå rakt ut och lite nya hål för mellanflänsen som håller ihop huset med snäckväxeln så det blir ett paket.
Driv_07.png
.
På plats i vagnen. Den till vänster i bild är frikopplad och den till höger är inkopplad
Attachments
Driv_08.png

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Otroligt fiffiga lösningar. <>+ <>+

Hans K
Panzar e Kul

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Snyggt Jobb Sten, o det är ju i underkant. När man skriver detta.
Har ju sett detta med egna ögon, och det är otroligt väl genom arbetat.

Så från mig får du the_man

Väntar spänt på nästa uppdatering.
Robert

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Ja, det här var i en klass för sig! :clap: :thumbup:
//

RC_BobM
Medlem
Medlem

Post by RC_BobM »

I like how you can disconnect the drive shaft from motor gear box - very clever solution! That could be handy! :clap:
Best regards,
Bob