Någon med erfarenhet/har sett ryska 1/4 tanks?

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Ja det stämmer och det har jag missat - trodde KT var utsåld.

"The order book for deliveries commencing February 2009 is now closed, however due to the demand for this kit further deliveries will be made Summer 2009 for which orders are now being taken."

http://www.armortek.co.uk/html/Project104/Kit104UK.html

Efter all KT-prat (och mer kommer när era kit kommer) har jag börjat bli så smått sugen på en egen.
Tur att man har karaktär att stå emot :wink:

Kent

Nafets
Medlem
Medlem

Post by Nafets »

Kent W wrote:Ja det stämmer och det har jag missat - trodde KT var utsåld.

Efter all KT-prat (och mer kommer när era kit kommer) har jag börjat bli så smått sugen på en egen.
Tur att man har karaktär att stå emot :wink:

Kent
JO.JO. ska nog kolla om det kommer en UPS bil smygande till sommaren med sikte på norrland :lol: :lol: :lol:
Last edited by Nafets on March 1st, 2009, 5:11 pm, edited 1 time in total.
Mvh---stefan--- 8) Gör om gör rätt

Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?

P.S.
Medlem
Medlem

Post by P.S. »

Jag har också missat att T2 kommer att säljes i en ny omgång. Kul, Kent du har fortfarande chansen att bekanta dig med en härlig vagn. Jag hoppas och tror också att det inte blir så myckat att justera som de andra Armorteks vagnarna, men osvuret är bäst.

Jaha, Christoffer, du går fortfarande med beslutsångest. Ja, det är inte lätt, men en klen tröst är att man har råd att välja vilket inte alla har.

Per

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jo, beslutsångest är ett privilegium - helt klart :?

Annars tänkte jag på att när jag väl bestämt mig, så vill jag ju ha leverans i morgon. Bäst att skjuta upp beslutet ett tag till...

Har hittat en ny vinkel på en storhoj (från Marks träff):
http://www.modelwarfare.co.uk/graphics/ ... c_0320.jpg

Den illustrerar bra poängen med o-tymplig. Tydligvis gick ena brädan av och Tigern blev stående och kom varken ut eller in. På de andra bilderna ser man att det inte bara var att hugga i några grabbar och lyfta, utan de plockar ner den i bitar och lyfter ur batterierna :shock:

Annars ser ju däcket riktigt bra ut på bilden. :P Fast jag undrar om maskinluckorna går att öppna?

/Christoffer

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Ja där ser du Stefan hur det kan gå när man använder plankor som ramp... :wink:

På 3-4 meters avstånd ser Alex/Marks vagnar bra ut men inte ens i denna gigantiska skala tål de någon närmare titt från en semi-kunnig niträknare :?
Hela däcket från front- till bak skärmarna är gjuten i ett enda glasfiberarmerat stycke inklusive alla luckor, gångjärn och utrustning.

Nej, luckorna går inte att öppna. Sorgligt nog har Mark inte ens fräst bort öppningarna mellan gallren (de svartmålade ytorna) och på så sätt struntat i att göra vagnen vackrare och gjort det möjligt att släppa ut mer ljud från högtalarna.
Jag kan dock inte säga att jag är förvånad...
Men lägger man ut i runda slängar 130 000:- på en sådan vagn så skall man nog inte pruta på sådana detaljer.

Kanske smartast att handla den ½-färdig direkt från Alex och superdetaljera själv.
Synd bara att det finns nada aftermarket i 1:4 medan det finns massor i 1:6.

Trevlig helg
Kent

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Hela däcket från front- till bak skärmarna är gjuten i ett enda glasfiberarmerat stycke inklusive alla luckor, gångjärn och utrustning.

Nej, luckorna går inte att öppna. Sorgligt nog har Mark inte ens fräst bort öppningarna mellan gallren
Aha - tack för den informationen! Det är ju sånt som är så svårt att se på bilderna. Då kan jag verkligen inte förstå varför den ska behöva kosta så mycket. Kanske därför jag inte spar så mycket på ett halvfabrikat. Om allt är gjutet i ett stycke, så blir det ju inte så många delar/fogar - lätt att smäcka ihop. :(

Nä, det där med plast är inte samma sak. På en del videos (bl a på en 1/4 T34) kan man ser hur kanonen flexar upp och ner i guppen som om den vore någon sorts fiskespö. Det gör den väl inte på metalltanks? :roll:

/Christoffer

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jaha - är det så där stora dom är!
http://www.tregalic.co.uk/tanktalk/view ... ?f=2&t=429

Kan ju vara lite praktiskt också när man rest med den till någon visning. Det ser ut som att man kan övernatta i den om det kniper. :)

/Christoffer

Nafets
Medlem
Medlem

Post by Nafets »

Hej Christoffer

Det ser ut som du inte har bastämt dig än :)

Hur svårt kan det vara :D

En hel metall trån Armortek eller en rysk plast balja :lol:
Mvh---stefan--- 8) Gör om gör rätt

Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Christoffer

Betänk att den där som Alex håller i handen är en Panther så den Kungstiger du trånar efter kan hela familjen sova i...

Nä kompis alvarligt!
Släpp den oprövade 1:4 vagnen ur tanken och gör som Stefan säger - handla en Armortek 1:6 Tiger! Eller en av deras KT för än finns dom kvar.
Jag tror att Alex vagn blir en (dyr) besvikelse för dig och det vill jag inte att någon Svensk skall behöva uppleva!
Befarar att du om ett tag sitter besviken och lämnar hobbyn med en fruktansvärt dyr vagn som inte går att sälja i landet utan en enorm förlust.
Enda alternativet är att skeppa den till England som är det enda land i världen där 1:4 slagit, och bara frakten kostar 1/4 av vad du får in för att bli av med elendet...

Kom också ihåg att ALLA 1:4 KT du ser på bild är VÄLDIGT upphottade och är inte så som de är när de lämnar Alex verkstad.

Men beslutet är ditt och ingen annans men kom ihåg att jag i alla fall varnat dig :wink:

Kent

Fredde J
Medlem
Medlem

Post by Fredde J »

Jag måste nog hålla med både Kent och Stefan inte nödvandigtvis för vi äger Armorteks Tanks.
Men jag velade oxå lite mot en 1/4 förr dels p.g.a storleken. Maffiga e dom ju som bara den.
Men jag vet inte hur reservdels och eftermarknads delarna är och huruvida dom finns.
Där är ju 1/6 helt överlägsna, samt att det finns massor av tips och tricksidor, forum etc.

Fast helt nöjd är jag inte me min KT......... som per sade och andra oxå för den delen.
MASSOR med job om man ska få den skalenlig med dom brister den har.
Men det är ju en del av charmen samtidigt :)

Väl mött
Fredde

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jo, även solen har visst fläckar.

Tack för visdomsorden, grabbar!

Jaa, andrahandsvärdet är ju en rätt kännbar grej när det gäller större investeringar. Kloka ord! Bilden blir mer entydig nu - det blir nog en Armortek.

Får hoppas att Alex anställda eller vad de nu hade för relation får igång produktionen igen efter hans plötsliga och ytterst olyckliga bortgång. Vilken förlust - inte bara för familjen att förlora en man på endast 48 - utan för hela hobbyn! Det hålet täpper man ju inte igen bara sådär. Det här får ju världsomspännande konsekvenser. Får en att tänka över sin egen betydelse för andra människor...

Jaa, hörni. Jag har nog inte lika höga ambitioner som ni när det gäller perfektionen på bygget och gissar att jag kommer kunna leva med skavankerna, men måste säga att jag blir lite inspirerad av era snygga detaljer. Det här med texturen på det valsade stålet och på gjutdelarna blir ju onekligen rätt häftigt! Vore antagligen rätt svårt att göra motsvarande på en glasfibervagn.

Å - det var inte en Kungstiger jag trånar efter, bara en vanlig liten tigerkisse, men i alla fall...

mvh /Christoffer

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

cahlfors wrote:Det här med texturen på det valsade stålet och på gjutdelarna blir ju onekligen rätt häftigt! Vore antagligen rätt svårt att göra motsvarande på en glasfibervagn.
Kamrat!
Det är lika enkelt och till och med enklare att göra texturen på glasfiber för puttyn/Mr Surfacer biter sig fast bättre på plast än metall.
Faktum är att tekniken har jag kopierat från 1:35 hobbyn och överfört/gjort om den för att även funka på metall.

För övrigt tycker jag att det vore trist om du handlade ännu en Tiger till Sverige för vi har så många här nu... :wink:

Kent

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Eftersom Pierre r inte vill att vi skall förstöra hans tråd "Vad tyst det blivit här inne" med en massa skrivande... :shock:
fortsätter vi diskussionen här eller så mailar vi varandra så det blir så tyst som Pierre r skriver :wink:

Jo, som du skrev Cahlfors så är en ½-byggd det billigaste men då får man ta att den kan vara felbyggd och är kanske anledningen till att den säljs :shock:

Vill du absolut ha en helmetall Early Tiger I är Armortek det enda alternativet - någon 1:4 finns som du säkert redan vet.
Armorteks nästa som blir en Mid behöver en drum cupola och Feifel - Thats it!
Band, hjul, drivhjul, kanon mm är samma som på en Mid. Kan skilja lite i hur verktyg är placerade bara annars samma.
Sen får du alla uppgraderingar som lagts till genom åren och det är en hel del - den här utgåvan Mid är MYCKET finare än den som gavs ut för flera år sedan.

Drum cupola och feifel finns nu som fin-fina från Mike S.
Jag tror och är tämligen övertygad att både Mike och Armortek kommer att överleva krisen.

Vill du ha "top of the line" drum cupola så försök hitta någon som kan tänka sig sälja sin som Vince Abbott gjorde en gång i tiden.
Kostar skjortan om du lyckas snoka upp någon men otroligt fina, rena guldsmedsarbetet.
Vet att min kompis i US Tim har haft en till salu och kan kolla åt dig om han har den kvar.

Image

Mvh
Kent

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Hej!
Om Armortek har blivit så mycket bättre över tiden är det kanske bäst att beställa en ny i alla fall. Jag såg någon på Armortekforumet som kommenterade att man förr spenderade så mycket tid med att få det ingenjörsmässiga att fungera, men att man nu på allvar kunnat börja ägna sig åt detaljering i stället.

Verkar vettigt att beställa kupol och Feifel från Mike Stannard. Guldsmedskvalitet blir overkill, för jag tänkte köra med den och fixa lika fina spår i trädgården som Mark-1 lite längre upp i tråden... Jag *hatar* att klippa gräset! :wink:

Tack för alla tips - de är mycket värdefulla i denna svårtolkade tid!

/Christoffer