STRV 122 1:6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Rocka
Medlem
Medlem

Re: STRV 122 1:6

Post by Rocka »

Thanks Bob.
Experience has taught us that a tank of about 150 kg is almost impossible to move when something goes wrong unless the drive can be disengaged. We have tried various solutions for this on different tanks in our group and this one fit well in a Leopard. The principle can of course be used in many ways.

Rocka
Medlem
Medlem

Post by Rocka »

Det har blivit dags att titta närmare på kanonen.
AT´s eldrör är tillverkat i en inre del med rörelse för rekylen och en yttre del. Båda är tillverkade av aluminium och med rejäla väggtjocklekar vilket tillsammans med rökgasejektorn som är i det närmaste solid gör att det hela blir tungt. Yttre och inre eldrör är sammansatta med en gänga med fin stigning. Aluminium mot aluminium kommer nästan säkert att skära ihop med tanke på att det i praktiken är nödvändigt att dela eldröret vid transport.
Det fick bli att tillverka ett nytt yttre eldrör. Det består av två kolfiberarmerade rör där det inre har korrekt innerdiameter, 20mm, och det yttre korrekt ytterdiameter, 32mm. Ett främre och ett bakre ändstycke håller ihop det hela.
Krutgasejektorn är utskriven i Carbon filament med bara lite infill. Viktbesparingen blev närmare 1 kg och det gör storskillnad när det är så långt ifrån pivotaxeln. Helst skall ju eldröret vara statiskt balanserat för att minimera belastningen på eleveringsanordningen.
Eldrör_01.jpg
Eldrör_02.jpg
.
Bakre ändstycket låser nu mot det inre med en bajonettkoppling så det är lätt att demontera för transport.
Eldrör_03.jpg
.
Eleveringen sköts av ett ställdon. För att skydda mot klantlaster, t.ex. när någon lyfter eller trycker på eldröret, finns två gasfjädrar som verkar mot varandra så att eldröret kan röra sig upp respektive ner. Det finns klåfingriga barn ända upp i 30-årsåldern har jag märkt.
Klant_01.jpg
.
Rekylrörelsen löper i två plastbussningar i mantelklumpem och jag har tillverkat hela enheten i eldrörets bakända. Rekylen drivs av en tryckluftscylinder. Rörelsen begränsas av en pryl i eldrörets bakända som också ser till att röret inte kan vrida sig.
Rekyl_01.jpg
Rekyl_01.jpg (41.87 KiB) Viewed 780 times
Rekyl_02.jpg
.
Vagnen är provisoriskt hopplockad till Hobbymässan på Aeroseum. I det här utförandet är det AT´s version på en Leopard 2A4 eller som vi kallade den i Sverige Strv 121.
122_006.jpg
.
Det lär inte hända så mycket med den förrän till hösten när byggsäsongen börjar igen så då plockar jag upp tråden igen.
Väl mött på sommarens träffar.

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Mycket godis att titta på här.
Din lösning på rekylen är något jag får titta på mer nogrant.

Robert

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Oj! Jag måste ha nickat till - plötsligt är den ju körklar! jawdr

Det var otroligt raskt marscherat! Och du har ju inte bara smäckt ihop den - du har ju gjort om kanonen helt också! :shock:

Det finns bara en sak att säga:
the_man
//

Rocka
Medlem
Medlem

Post by Rocka »

Tack för kommentarerna.
Klar är den ju inte, bara hophängd men jag tänker att den skall kunna köra lite på Aeroseum i alla fall.

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Post by Björn Johansson »

Gediget hantverk får man säga . :clap: :clap: :clap:
Ser fram emot att få titta på den en dag.
Höres Mvh Björn

Christer 2a6
Veteran
Veteran

Post by Christer 2a6 »

Mycket trevligt bygge !! Det vattnas i munnen samt kliar i fingrarna !! Saknar arbetet med händerna. Kanonfin modell !! the_man the_man
Christer2a6 umeå

RC_BobM
Medlem
Medlem

Post by RC_BobM »

Rocka,
Yes I've had to help drag a dead AT Penther G to a friends car and get it inside - with a jammed track. No fun, Took 4 people.

Being able to free move the model with motor decoupled is very good. Excellent work!
Bob

Rocka
Medlem
Medlem

Post by Rocka »

Tack för kommentarerna
Jag har ju sett din vagn Christer och den är riktigt fin. Kul att höra av dig.
Det har inte blivit något jobb på vagnen i vinter, det har varit mycket jobb med renoveringar i huset.
Vår vän Hans gick ju bort i höstas och jag har hjälpt till med att tömma hans verkstad. Han hade MYCKET saker. Det har också lett till att jag och andra i Minipansar nu har fler vagnar att ta hand om. Jag själv är nu också ägare till en BV206 1/6 och en Abrams 1/10.
Det finns några saker jag vill ha fixat på 122an innan mässan på Aeroseum men det får jag återkomma till.

Rocka
Medlem
Medlem

Post by Rocka »

Nu har det blivit gjort lite grann på vagnen efter ett långt uppehåll.
Jag var inte nöjd med lagringen av pendelaxlarna som är av stål och rör sig i lagerhusen som är gjutna i aluminium. Det är ingen idealisk materialkombination och det blir inte en mjuk rörelse utan en hel del friktion och därmed slitage.
Lösningen blev att sätta in glidlager i husen. Husen är som sagt gjutna och har en form som inte är helt enkel att hålla under bearbetningen av lagerläget. Jag valde att svarva upp hålet och tillverkade en fixtur för att kunna hålla huset i svarven.
-
Lagerhus i fixtur.png
Lagerhus i fixtur.png (436.5 KiB) Viewed 219 times
-
Lagerhus ursvarvning lagerläge.png
Lagerhus ursvarvning lagerläge.png (585.96 KiB) Viewed 219 times
-
Lagerhus och bussningar.png
Lagerhus och bussningar.png (517.11 KiB) Viewed 219 times
-
Lagerhus med bussningar.png
Lagerhus med bussningar.png (445.11 KiB) Viewed 219 times
-
Glidlagren är av stål med en invändig beläggning av PTFE (Teflon)
Axlarna rör sig nu mjukt och fint och kan användas torra. Jag har satt dit fettnipplar så att de kan smörjas på plats. Detta för att fettet skyddar mot vatten och skräp som ger rost på axlarna och allmänt slitage. Axlarna har dessutom o-ringar i ändarna och de behöver lite fett för att fungera bra.

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Intressant lösning! :clap:

Undrar om man kan lära sig något där, hummm... :thumbup:

Rocka
Medlem
Medlem

Post by Rocka »

AT tillverkar nuförtiden snygga fälgar i stål som dessutom är snyggt lasersvetsade. Så även till Leopardmodellen.
Nu är det dock så att så vitt jag sett så har Leoparden aluminiumfälgar, 122an har det helt klart men det finns 3 varianter med lite olika profil.
Jag har valt att använda den variant som verkar vara vanligast. Eftersom det inre hjulet i praktiken inte syns tillverkar jag bara de yttre hjulens fälgar i aluminium men det blir ju ändå 14st. Mycket spån blev det när jag svarvade ämnena ur aluminiumstång diameter 110mm (fälgen är 104mm) och då är ändå det mesta av spånen korta och fyllde svarvens spånlåda.
-
Fälgämnen efter svarvning.png
-
Med hjälp av Anders så blev även profilen svarvad.
Fälgar efter profilsvarvning.png
-
Så här ser det ut när jag provmonterade.
Hjul med AT resp mitt utförande.png

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jag föreslår ett rejält lager skyddande klarlack, så att alla kan se ditt fina arbete!
:angel:

Hagberg
Medlem
Medlem

Post by Hagberg »

Ett fantastiskt fint jobb du lägger ner. Hoppas denna bara tar 29 år att bygga. 😉

Rocka
Medlem
Medlem

Post by Rocka »

Med lite färg på blev det så här. Nästan synd att måla muttrarna när alla är slutmonterade.
-
Fälg målad.png
Fälg målad.png (497.23 KiB) Viewed 170 times