Kungs Tiger i skala 1/4

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Nafets
Medlem
Medlem

Post by Nafets »

Peter wrote:Kostnaden för materialet enligt Tibnors hemsida är 30 - 36 kr / kg för stål gjutgods.
Med det som utgångspunkt och med en uppskattad volym på länken som ni vill producera borde ge ett lägsta pris iaf.

P.S. Tänk på spill :cry: och momsen :cry:
Hej Peter

Det blir väl ca: 5000 i järnkostnad +arbete
Jag tror nog att kilo priset inte spelar så stor roll utan cykeltider och hantering av bitarna
i processen som bestämmer priset men jag ska undersöka saken :)

Vad blir vikten av en 1/4 länk om vi säger att en äkta väge 50 kg :?:
Blir det 50/4=12.5/4=3.125/4=0.78125 kg.per länk :?:
Tar man det gånger co 200 länkar ca 156 kg bara för banden :shock:

Då är vi uppe i :D
10000 för verktyg
5000 för matrial
???? för arbetet

(får nog åka dit på sudiebesök)
Last edited by Nafets on March 2nd, 2009, 10:44 pm, edited 1 time in total.
Mvh---stefan--- 8) Gör om gör rätt

Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

din uträkning på vikten per bandlänk verkar stämma utmärkt

jag vet inte riktigt vad verkstadsföretag nu för tiden tar per arbetstimme? Kan tänka mig att det ligger kring 650:- / h om våran stridsfordonsverkstad är någon standard att gå efter (iof är det "ju bara" polettpengar men de ska ha marknadsmässiga priser)

I dessa lågkonjukture tider så kan man nog göra bra deal om man hittar rätt ställe. En del företag kämpar ju ekonomiskt och hittar man bara ett företag som gillar projektet så kan man nog deala så att de inte gör så mycket vinst utan att de nöjer sig med ett +-0 resultat bara för att ha något att sysselsätta sig med. Moraliskt? njae... beror väl på hur man ser saken, det är ju upp till företaget att sätta sina priser.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

P.S.
Medlem
Medlem

Post by P.S. »

Hej entusiaster,

Vad gäller Alex 1/4 T2 länkar så har han gjort den sista versionen som gjordes med endast en typ av länk jämfört med standard versionen som bestod av en huvudlänk och en förbindelslänk. Några T2 under Battle of the Bulge testade dessa länkar men annars kom de runt mars 1945. Munsterlagers T2 har standard typen, endast Bovingtons "Porsche" torn vagnen har dom senare länktyperna då det var en testvagn.

Alex har tagit vissa genvägar när han gjorde länkarna och det är att kopplingen av länkarna skall ligga under den upphöjda ribban på länken men ligger nu utanför. Oftast är anledningen till att man gör så att det är lättare att fila på respektive länk för få dom att passa ihop.

Vad gäller gjuteriet så pratade jag också med dom och de sa att när det gäller precisionsgjutning så skickar dom allt till Asien (Kina) för att produceras där. I mina öron lät det inte som dom gjorde någonting i Sverige utan snarade förmedlade uppdrag. Då det är frågan om lost-wax metoden så behövs inget verktyg vad jag förstår, så varför kostnaden för ett verktyg?. Jag skulle föredra att hitta ett företag i Sverige som kunde gjuta länkarna (även om det nog blir dyrare), då minskar också risken för kopiering.

/Per

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

vad för material ska du ha till länkarna stefan?

mats
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/

Nafets
Medlem
Medlem

Post by Nafets »

Mats wrote:vad för material ska du ha till länkarna stefan?

mats
Det blir nog någon form av stålgjutgods
för jag tror att aluminium blir för klent
Last edited by Nafets on March 2nd, 2009, 10:45 pm, edited 1 time in total.

Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

vi har ett gjuteri här i halmstad " lundgrens-gjuteri "
Lundgrens Gjuteri tillverkar gjutjärns-artiklar i kvaliteterna gråjärn och segjärn.

de kanske kan vara något. väldigt många års erfarenhet.

jag har själv funderat och ta kontakt med dem men länkar till T34-85.

http://www.lundgrens-gjuteri.se/index.htm

Mats

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Lite mer kött på benen:

Gråjärn
Gråjärn är det klassiska gjutjärnet. Grafiten bildar fjäll i det färdiga materialet. Materialet har god bearbetbarhet, vibrationsdämpning och tål termiska variationer. Nackdelen är att slagsegheten är dålig. Gråjärn används i värmeutsatta applikationer, i stommar och maskinstativ och allmänt till lågt påkända maskinkomponenter. Kommentar: kanske inte optimalt i ett bandaggregat...???

Segjärn
För komponenter som är mer påkända och som behöver slaghållfasthet kan segjärnet vara ett alternativ. I segjärnet har grafitformen modifierats från fjäll till kulor. Detta gör att järnet blir segare eller för att vara exaktare, tål förlängning innan brott. Järnet är fortfarande lättbearbetat med skärande bearbetning och kan med fördel ersätta många stålkonstruktioner i plåt och svets. Ju komplexare desto större vinst med att gjuta.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Nafets
Medlem
Medlem

Post by Nafets »

Hej igen

Jag är nog ute efter gjutstål eller vad det heter
för gjutjärn är nog för sprött som aluminium

Men förs är jag intresserad av ritningar på länkarna
ingen som har några i skrivbordslådan :D
Last edited by Nafets on March 2nd, 2009, 10:46 pm, edited 1 time in total.

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

Länkarna som letar efter heter G26/800/300 och användes av kungstigern och jagdtigern.

kollar igenom materialet jag har dock har jag bara pressitions ritning till T34 men ska kolla efter länkar till KT/JT.

Mats

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

så tanke på att den kommer att väga runt 500 kg det blir völ 25000:- i råmatrial till cassit
Jag tycker du ska köra på, men det *behöver* ju inte vara skalenlig tjocklek på godset. Cirkus 200-250kg duger nog gott för att den ska uppföra sig rätt?
Det blir maffigt!
http://www.modelwarfare.co.uk/graphics/ ... c_0318.jpg
Kolla in lutningen på bilen! Å då har han ju ändå inte fått in mer än framhjulet... :D

/Christoffer

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Vad är 1:4 när det finns 1:1? :D

http://cgi.ebay.de/LAUFRAD-KONIGSTIGER- ... 240%3A1318

http://cgi.ebay.de/KETTENGLIED-KONIGSTI ... 240%3A1318

http://cgi.ebay.de/KETTENGLIED-KONIGSTI ... 240%3A1318

Kanske någonting att för er som går i väntans tider?
Ganska fint att ha bredvid modellen när den i framtiden ställs ut på någon mässa.

Kent

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Coolt!

Synd bara att nån varit framme med penseln och målat dem, för inte är det väl orginalfärgen på?

/Affe

Nafets
Medlem
Medlem

Post by Nafets »

Dom där skulle man vilja ha
men pengarna är slut :cry:
Last edited by Nafets on March 2nd, 2009, 10:46 pm, edited 1 time in total.

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Affe wrote:Coolt!

Synd bara att nån varit framme med penseln och målat dem, för inte är det väl orginalfärgen på?

/Affe
Nej inte är det där originalfärg.
Men red oxide grundfärg hade i alla fall hjulen (och resten av vagnen förutom kanonen) men jag tror inte bandplattorna hade den.
De var i alla fall svartmålade som ytfärg men om de var rotoxide grundade det vet jag inte men kanske... (troligen... :oops: )

Kent

pinussen
Medlem
Medlem

Post by pinussen »

Dyra grejjer när det ska vara från riktiga tigrar :D Tur att man bygger Pz IV, tror jag fick tag på en bandlänk för $25 för några år sen.

//Björn
Pågående Panzer IV 1/6 bygge: http://www.laban.nu - välj "Panzer IV - project"