Stridsvagn M/39 i skala 1/6
- Erik
- Global Moderators

Stridsvagn M/39 i skala 1/6
Hej! Denna helg blev min M/39'a äntligen färdig och i och med det även byggfilmen. Så om någon är intresserad av hela byggförloppet så hittar ni det här på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=OQVHMVMqK_4
Upptäckte dock att eftersom vagnen är rätt mycket tyngre än mina tidigare modeller så blir belastningen på drivningen så mycket större i terrängen och min nuvarande konstruktion flexar lite väl mycket för att den ska anses vara tillförlitlig. Nå, det är bara att lösa, för den här modellen blev i övrigt bra och är himla kul att köra!
Bjuder på några bilder från gårdagen.
https://www.youtube.com/watch?v=OQVHMVMqK_4
Upptäckte dock att eftersom vagnen är rätt mycket tyngre än mina tidigare modeller så blir belastningen på drivningen så mycket större i terrängen och min nuvarande konstruktion flexar lite väl mycket för att den ska anses vara tillförlitlig. Nå, det är bara att lösa, för den här modellen blev i övrigt bra och är himla kul att köra!
Bjuder på några bilder från gårdagen.
Re: Stridsvagn M/39 i skala 1/6
There is a New King in town
Otroligt bra jobbat Erik, hatten av för den fina videon du gjort också.
Robert
Otroligt bra jobbat Erik, hatten av för den fina videon du gjort också.
Robert
Inte alls avis! 
Jävligt snyggt jobbat! ;)

Jävligt snyggt jobbat! ;)

Tanks and tracked vehicles! 
-
Christer 2a6
- Veteran

Om det inte vore för bakgrunden hade man ju trott att detta var en m/39 i "mint condition"! Speciellt yxa och spade gör ju att man SER att det är på riktigt! Mycket skickligt gjort och tack för att vi får följa arbetet - det är en stor gåva!

Suveränt fint bygge du har fått till, videon på ditt bygge är ju super,
Hans K
Hans K
Panzar e Kul
- Erik
- Global Moderators

Hej och tack för alla fina kommentarer, som gör det extra roligt att lägga upp bilder och filmer! Det är skoj att kunna dela med sig av projekten, särskilt nu i tider av inställda mässor och annat.
//Erik
//Erik
Wow Erik
Du skall veta att det skall mycket till för att jag som den niträknare jag är skall bli imponerad men jösses vilken modell.
Jag blev helt mållös, ännu ett fantastik bygge från dig.
Med vänlig hälsning,
Kent
Du skall veta att det skall mycket till för att jag som den niträknare jag är skall bli imponerad men jösses vilken modell.
Jag blev helt mållös, ännu ett fantastik bygge från dig.
Med vänlig hälsning,
Kent
-
moderna ;P
- Medlem

Riktigt häftigt bygge!
jag älskar det! detaljerna är verkligen spott on och det ser riktigt bra ut. Bygger själv en vagn för nuläget och din video på youtube har verkligen hjälpt till mycket med inspiration till hur man ska gå till väga med många olika stegen i bygget.
Har dock en fråga? vilka Esc / motor reglerare är det du använder till borrmaskinerna? tänkte använda samma och undrade var du köpt dem och hur mkt dem kostar?
jag älskar det! detaljerna är verkligen spott on och det ser riktigt bra ut. Bygger själv en vagn för nuläget och din video på youtube har verkligen hjälpt till mycket med inspiration till hur man ska gå till väga med många olika stegen i bygget.
Har dock en fråga? vilka Esc / motor reglerare är det du använder till borrmaskinerna? tänkte använda samma och undrade var du köpt dem och hur mkt dem kostar?
- Erik
- Global Moderators

Tack Kent, himla kul att höra!
Moderna: Till alla mina vagnar använder jag Hobbywing 80A ESC för borstade motorer, ett för varje band, sen mixar jag ihop dem i radion så att hastighet och svängar regleras med en spak.
https://www.ebay.co.uk/itm/223468604110
Fartreglagen kan man hitta på olika ställen . Wish, Bangood, eBay, etc. Hobbyking sålde dem också under en period. Priserna varierar en del, jag brukar köpa på eBay.
Reglagen levereras med en programmeringsdosa som enkelt låter dig ställa in en massa olika parametrar, såsom hastighet, bromsverkan, etc. Kan varmt rekommendera dem, men det finns säkert andra alternativ som kan funka lika bra.
//Erik
Moderna: Till alla mina vagnar använder jag Hobbywing 80A ESC för borstade motorer, ett för varje band, sen mixar jag ihop dem i radion så att hastighet och svängar regleras med en spak.
https://www.ebay.co.uk/itm/223468604110
Fartreglagen kan man hitta på olika ställen . Wish, Bangood, eBay, etc. Hobbyking sålde dem också under en period. Priserna varierar en del, jag brukar köpa på eBay.
Reglagen levereras med en programmeringsdosa som enkelt låter dig ställa in en massa olika parametrar, såsom hastighet, bromsverkan, etc. Kan varmt rekommendera dem, men det finns säkert andra alternativ som kan funka lika bra.
//Erik
-
moderna ;P
- Medlem

Tjena Erik då en fråga här angående hur du kopplade ihop borrmaskins motorerna med motor reglagen? Skulle du möjligtvis kunna lägga upp ett schema eller en bild på hur du har gjort och även hur du kopplade samman batterierna med reglagen och vilka som du använde dig av?
- Erik
- Global Moderators

Hej! Kortfattat kan man säga att ESC'n (Electronic Speed Controller), eller fartreglaget, har en plus och en minus-kabel till motorn (skruvdragaren) och en plus och en minus-kabel till batteriet. Fartreglaget har också en signalkabel som går till mottagaren.
Jag använder två sådana uppsättningar (skruvdragare + ESC + batteri), en till varje band, i mina vagnar.
Ska försöka svänga ihop en liten film som visar mer i detalj hur det är kopplat.
//Erik
Jag använder två sådana uppsättningar (skruvdragare + ESC + batteri), en till varje band, i mina vagnar.
Ska försöka svänga ihop en liten film som visar mer i detalj hur det är kopplat.
//Erik
-
moderna ;P
- Medlem

Ok då förstår jag tack för detaljerna, Ja en film hade varit väldigt bra eftersom jag är ny inom denna hoppy och inte kan allt när det gäller elektronik och alt var det innebär.
Hittade en film som Erik gjort.
Bra jobbat och uppfinningsrikt är ju bara förnamnet.
https://www.youtube.com/watch?v=END3VHA74ss
Bra jobbat och uppfinningsrikt är ju bara förnamnet.
https://www.youtube.com/watch?v=END3VHA74ss
-
Christer 2a6
- Veteran