Steyr RSO, 1:6
Re: Steyr RSO, 1:6
Lösningen på kapellet var snyggt, bra lösning på wetering av flaket.
Hans K
Hans K
Panzar e Kul
- Erik
- Global Moderators

Tack, Christer!Christer 2a6 wrote:Blir fantastiskt !! Du har känslan för proportionerna . Kapellet blev vansinnit bra !![]()
- Erik
- Global Moderators

Tack, Hans! Både kapellet och bågarna som håller uppe kapellet går att plocka av om man vill köra med enbart flaket synligt.Hans K wrote:Lösningen på kapellet var snyggt, bra lösning på wetering av flaket.
Hans K
Tack för de nya fina bilderna, mycket ögon godis på dem.
Robert
Robert
- Erik
- Global Moderators

Slutet på projektet närmar sig! Går i mål med tråden i helgen. 
Kamouflagefärg på plats! Första gången jag kamo-målar någon av mina vagnar, alla tidigare byggen har varit enfärgade, enligt förlaga Inte helt lätt att få det snyggt, men himla kul. Först fick hela vagnen en omgång med Dunkebraun, mörkbrun, kamouflagefärg.
Sedan dags för grön färg, med lite tunnare streck. Hela vagnen täcktes med kamouflagemönster, inklusive kapellet, som inte ser lika ljusgrått ut längre.
Kapellet fick dessutom små detaljer som ska likna läderremmar, tillverkade av julklappssnöre, sånt där platt och starkt, som målats brunt. Lätt att klippa i och har rätt typ av tjocklek. Dessa limmades helt enkelt på plats och är enbart för dekoration. Nummerskyltar gör mycket för realismen, tycker jag. I Photoshop skapade jag skyltar i lämplig storlek och med bra upplösning. Sedan printade jag ut dem på matt fotopapper. Egentligen ska vikt-uppgifterna målas direkt på framdörren, men jag skulle aldrig få det att se snyggt ut. För att hitta någorlunda rätt färgkulört printade jag flera olika varianter.
Kamouflagefärg på plats! Första gången jag kamo-målar någon av mina vagnar, alla tidigare byggen har varit enfärgade, enligt förlaga Inte helt lätt att få det snyggt, men himla kul. Först fick hela vagnen en omgång med Dunkebraun, mörkbrun, kamouflagefärg.
Sedan dags för grön färg, med lite tunnare streck. Hela vagnen täcktes med kamouflagemönster, inklusive kapellet, som inte ser lika ljusgrått ut längre.
Kapellet fick dessutom små detaljer som ska likna läderremmar, tillverkade av julklappssnöre, sånt där platt och starkt, som målats brunt. Lätt att klippa i och har rätt typ av tjocklek. Dessa limmades helt enkelt på plats och är enbart för dekoration. Nummerskyltar gör mycket för realismen, tycker jag. I Photoshop skapade jag skyltar i lämplig storlek och med bra upplösning. Sedan printade jag ut dem på matt fotopapper. Egentligen ska vikt-uppgifterna målas direkt på framdörren, men jag skulle aldrig få det att se snyggt ut. För att hitta någorlunda rätt färgkulört printade jag flera olika varianter.
Det har varit så himla kul att följa "Detta sanslöst fina projekt."
Tack Erik för alla fina bilder.
Robert
Tack Erik för alla fina bilder.
Robert
- Erik
- Global Moderators

Tack, Robert! Och tack till alla andra som följt tråden och gjort det ännu roligare att lägga upp bilder!
Idag plockade jag ned ritningarna som suttit ovanför arbetsbänken sedan i juli 2018, då projektet inleddes. En symbolisk handling över de dryga 8 månader det tagit att få vagnen klar.
Här kommer det sista inlägget.
Igår var jag ute och provkörde vagnen, så den är inte så ren längre. Men allt verkar funka och jag fick ihop en liten film också:
https://www.youtube.com/watch?v=90TRbMi ... e=youtu.be
Vi ses på Aeroseum-mässan!
//Erik
Idag plockade jag ned ritningarna som suttit ovanför arbetsbänken sedan i juli 2018, då projektet inleddes. En symbolisk handling över de dryga 8 månader det tagit att få vagnen klar.
Här kommer det sista inlägget.
Igår var jag ute och provkörde vagnen, så den är inte så ren längre. Men allt verkar funka och jag fick ihop en liten film också:
https://www.youtube.com/watch?v=90TRbMi ... e=youtu.be
Vi ses på Aeroseum-mässan!
//Erik
Hej Erik
Det ska bli ett nöje och se den på Aeroseum
/Anders
Det ska bli ett nöje och se den på Aeroseum
/Anders
Håller med Anders att det ska bli skoj o se den live.
Robert
Robert
-
Christer 2a6
- Veteran

Fantastiskt skoj maskin och den uppför sig ju finfint i terrängen också!
Stort tack för denna trivsamma byggtråd och den fina filmen på slutet. Proffsigt!
Stort tack för denna trivsamma byggtråd och den fina filmen på slutet. Proffsigt!
8 månader för att bygga en så fin modell är mycket imponerande, tack för alla fina bilder på ditt bygge.
Hans K
Hans K
Panzar e Kul
Hej Erik,
Tack för ditt inspirerande bygge med ett fantastiskt slutresultat, är djupt imponerad.
Hoppas få se fler 1:6 byggen från dig nu när du provat på den lite större skalan.
Med vänlig hälsning,
Kent
Tack för ditt inspirerande bygge med ett fantastiskt slutresultat, är djupt imponerad.
Hoppas få se fler 1:6 byggen från dig nu när du provat på den lite större skalan.
Med vänlig hälsning,
Kent
- Erik
- Global Moderators

Hej alla som skrivit, både under och efter att bygget blivit färdigt!
Tack för många fina kommentarer!
Kent: Ja, skala 1/6 gör sig bra i terrängen och det kommer definitivt att bli fler fordon i den storleken.
Aeroseum nästa!
//Erik
Tack för många fina kommentarer!
Kent: Ja, skala 1/6 gör sig bra i terrängen och det kommer definitivt att bli fler fordon i den storleken.
Aeroseum nästa!
//Erik
- Erik
- Global Moderators

Hej alla!
Nu finns en byggfilm på RSO'n på Youtube, om man vill spana in processen i mer rörliga bilder!
https://www.youtube.com/watch?v=G8VxEfukvXc&t=11s
Nu finns en byggfilm på RSO'n på Youtube, om man vill spana in processen i mer rörliga bilder!
https://www.youtube.com/watch?v=G8VxEfukvXc&t=11s