Måla en Tiger 1 - tips, bilder & trixs tack!

Behändiga och snygga - här kan du skriva om stridsvagnar i skala 1:16!
Post Reply
Beffe
Medlem
Medlem

Måla en Tiger 1 - tips, bilder & trixs tack!

Post by Beffe »

Igår gjorde jag något jag velat göra under en tid nu, jag beställde en HL Tiger 1 (rök & ljud) från radiostyrdamodeller.se!

Jag har nu letat och sökt över hela internet på tips och inspiration till hur jag ska måla den. Dessvärre kan jag inte bestämma mig för vilken/vilka färger jag ska använda. Jag kan helt enkelt ingenting om sånt här!

En sak vet jag dock, jag kommer inte köpa någon airbrush. Det känns dyrt och lite onödigt för SÅ detaljerad och snygg behöver min vagn inte bli. Dessutom tvivlar jag på att jag har tålamod till att pilla med en airbrush :)

Alltså, jag kommer använda mig av sprayburkar och penslar.

Har ni lite bilder på era målade Tiger:s? Berätta gärna hur ni gick tillväga och vilka färger (märke) ni använde er av!

Tack på förhand!

MatsF
Medlem
Medlem

Post by MatsF »

Jag skulle använda mig av Tamya färger och en airbrush, eller Tamya sprayfärgerna, men vist är man duktig så kan an pennselmåla men lite mer bök inte roligt att se pennseldragen på sin vagn.
vilka camo som fans på en Tiger I får du en länk av mig här under, jag hoppas du inte får med airsoft i den, utan du får Ir system, ifs så kanske du har kompisar runt om kring dig där ni kör med airsoft, de flesta av oss använder sig av Ir combat system.

hur skall jag måla mitt camopå en Tiger I:
http://members.iinet.net.au/~wackywheelz/tigers/
Mvh:MatsF.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Hej och välkommen Beffe 8)

Bättre sent än aldrig, radiostyrda modeller har rätt mycket reservdelar också. Plastbanden kommer och gå sönder om du kör hårt ute i terrängen. Småsten och vatten är dina fiender, se upp när du kör på dom underlagen.

Penselmåla går alldeles utmärkt, det kan bli minst lika snyggt som airbrush, beror på vem som målar antar jag.
Hur pass historiskt korrekt vill du vara? Är det någon front som intresserar dig mer än någon annan? Något särskilt slag kanske? Ju mera vi vet desto lättare blir det och hjälpa dig :) När det gäller färgval så tycker ja du ska satsa på något vattenbaserat, tex. tamiya, vallejo, citadel. Personligen tycker jag dom är mycket lättare och arbeta med än lackfärger.

Här finns en riktigt bra guide till hur man målar och vädrar DAK pansar om det kan tänkas vara intressant: http://www.rcuniverse.com/forum/m_78361 ... tm#7836114

Det finns två grymma böcker som behandlar Tiger I väldigt bra och det är "Tigers in combat vol. 1 & 2" finns info om alla enheter som hade Tigrar, var dom opererade. Massor med svartvita bilder och även en del färg illustrationer.

Hoppas du kommer trivas här,
Gabriel
Mvh
Gabriel

Beffe
Medlem
Medlem

Post by Beffe »

Tack för era svar, de uppskattas! :)

MatsF:

Jag vet inte varför men jag har faktiskt siktat in mig på just Tamiyas färger! www.hobbia.se tycks ha ett ganska stort utbud av deras färger så det blir nog därifrån jag handlar.

Tack för länken! Har suttit och tittat igenom allihopa nu och har fastnat för speciellt den här http://members.iinet.net.au/~wackywheel ... tunis.html

Vad ska man använda för färg till den? Påminner ju lite om koppar/rost tycker jag? Har Tamiya någon lämplig? Tror den hade kunnat bli riktigt läcker om man köper lite tillbehör och kanske en Weather Stick Sand (eller Light Earth?) och duttar på på lämpliga ställen! :)

Det blev den med airsoft, men det spelar ingen roll egentligen, jag vill bara brumma rundor lite i närmaste sandlåda, inte kriga och hålla på.

Gabriel!

Tack för tipset ang. underlaget, ska komma ihåg det!

Någon speciell front har jag inte siktat in mig på, vill bara ha en grym och realistisk Tiger 1 :)

Jisses, killen i länken verkar ju vara helt brutalt duktig! Fascinerande men den nivån kommer jag aldrig komma upp i.

MatsF
Medlem
Medlem

Post by MatsF »

Beffe den var av sandfärgen, eftersom den fans med i kriget kring Tunisien, så försök hitta en något mörkare sand för så gör du sjysta mörkare streck över tanken, de kan bli sjyst.
Mvh:MatsF.

Tankbrothers
Ny Medlem
Ny Medlem

Hur blev det med målningen?

Post by Tankbrothers »

Hej Beffe!

Hur har det gått med målningen av din Tiger?
Har du några bilder?:)

Mvh Tankbrothers