Recentioner av 1/16 vagnar.
Recentioner av 1/16 vagnar.
Hen Long Sturmgeschütz III Ausf G
Hej på er! Här kommer en kort recention av Stug III:an.
Jag ber om ursäkt för ev stavfel och detaljernas namn då jag är nybörjare på att skriva recentioner.
STUG III Ausf.G Sd.Kfz.142/1 KURSK 1943 AIRBRUSH
Köpt hos www.rctank.de
Efter 5 dagars väntan så kom den äntligen hem. Kartongen var av samma typ som Hen Long alltid avänder och avslöjade inga nyheter. Paketeringen var förstärkt från rctank.de med hjälp av en massa tidnings papper i själva kartongen. När jag öppnade kartongen och tog bort allt tidnings papper runt vagnen så var det en underbar syn, den är mycket fint lackerad i dark yellow med olivgröna linjer. Radion och alla andra detaljer i kartongen var dom samma som i min Pz III ausf.H´s kartong. Förutom en liten nyhet, en IR motagare. En kul utveckling av hobbyn. Tyvärr är detta system ej kompatibelt med Tamiya´s system.
Själva vagnen har lite nyheter under skalet tex en tystare variabel rökgenerator som ger mer rök vid gaspådrag.
Batteriet var ett 7,2v 2000mah istället för det 7,2v 1800mah som kom med Pz III:an (wow vilken ökning ).
Vid testkörningen så känndes vagnen inte som min Pz III:a, den accelererar mjukare. Sen är den lite tystare i växellådan.
Den har lite högra tophastighet än den gammla Pz III:an. Ljudsystemet är detsamma som i Pz III:an.
När man avfyrar kanonen så blir det en liten rekyl i pipan samt en liten vit blixt från den lilla led lampan i mynningen, samt att vagnen gör det lilla hoppet bakåt och framåt som dess släkting Pz III:an gör.
Kanonröret kan endast röras upp och ned, ej i sidled som den riktiga kan.
Bilder
IR-enheten
IR-enheten monterad
Jag ber så mycket om ursäkt för den dåliga kvaliteten på bilderna.
Hej på er! Här kommer en kort recention av Stug III:an.
Jag ber om ursäkt för ev stavfel och detaljernas namn då jag är nybörjare på att skriva recentioner.
STUG III Ausf.G Sd.Kfz.142/1 KURSK 1943 AIRBRUSH
Köpt hos www.rctank.de
Efter 5 dagars väntan så kom den äntligen hem. Kartongen var av samma typ som Hen Long alltid avänder och avslöjade inga nyheter. Paketeringen var förstärkt från rctank.de med hjälp av en massa tidnings papper i själva kartongen. När jag öppnade kartongen och tog bort allt tidnings papper runt vagnen så var det en underbar syn, den är mycket fint lackerad i dark yellow med olivgröna linjer. Radion och alla andra detaljer i kartongen var dom samma som i min Pz III ausf.H´s kartong. Förutom en liten nyhet, en IR motagare. En kul utveckling av hobbyn. Tyvärr är detta system ej kompatibelt med Tamiya´s system.
Själva vagnen har lite nyheter under skalet tex en tystare variabel rökgenerator som ger mer rök vid gaspådrag.
Batteriet var ett 7,2v 2000mah istället för det 7,2v 1800mah som kom med Pz III:an (wow vilken ökning ).
Vid testkörningen så känndes vagnen inte som min Pz III:a, den accelererar mjukare. Sen är den lite tystare i växellådan.
Den har lite högra tophastighet än den gammla Pz III:an. Ljudsystemet är detsamma som i Pz III:an.
När man avfyrar kanonen så blir det en liten rekyl i pipan samt en liten vit blixt från den lilla led lampan i mynningen, samt att vagnen gör det lilla hoppet bakåt och framåt som dess släkting Pz III:an gör.
Kanonröret kan endast röras upp och ned, ej i sidled som den riktiga kan.
Bilder
IR-enheten
IR-enheten monterad
Jag ber så mycket om ursäkt för den dåliga kvaliteten på bilderna.
Jagdpanther
Heng Long ASIATAM's Jagdpanther.
Useende:
Jävligt snygg och sexig, ASIATAM har gjort ett GRYMNT och BRA jobb med målningen, sedan sitter visa delar fel (anten) och visa andra detaljer på den skall målas om, men som man brukar säga: man får lite vad man betalar för.
Funktionen:
All funktion funkar bra, dock vet jag inget om rök delen funkar för det va det första jag kopplade ur när jag skruvade upp den, inga problem att hitta i den, gott om plats inne i vagnen rymligt å bra, plats för uppgradering av högtalare å lite annat smått å gott i den finns det plats för, växellådan ser bra stabil ut av dom jag har sett.
Kör egenskaper:
Grymt bra å snygga kör egenskaper, mycket beror på av metallväxellådan som sitter i kanske, i en 45 gradig lutning tog den sig upp efter lite jobb, vagnen sjunker lite när man gasar på å lika så när man backar(snyggt & realistiskt), jag körde i grus, högt gräs svängde runt i olika grader inga problem, körde över sten små pinnar mm å vist banden krängde 1 gång men inte så konstigt ett fler tal små sten gjorde sin sak när dom kom till spänhjulen å tackar plast band för det, inget sönder efter en tuff teräng körning.
Detaljer:
Vagnsbefälet som man får med ser snygg ut, dekorerad med olika medaljer, dessutom headset på sig, en extra vagns anten, dekalerna man fick med givetvis de 4sifriga (slängda) men ett lite plus andra små dekaler dock inget som jag blev imponerad av, men Morgan ville ha någon så det va ju bra att man kunde göra någon glad.
Slut betyg: 5 Jagdpanter av 5 möjliga.
Kommentar: Denna jagdpanther kostade lite mer pga metallväxellådan å den snygg airbrush, 2200 med frakt, väl värd pengarna.
Natt körning
Useende:
Jävligt snygg och sexig, ASIATAM har gjort ett GRYMNT och BRA jobb med målningen, sedan sitter visa delar fel (anten) och visa andra detaljer på den skall målas om, men som man brukar säga: man får lite vad man betalar för.
Funktionen:
All funktion funkar bra, dock vet jag inget om rök delen funkar för det va det första jag kopplade ur när jag skruvade upp den, inga problem att hitta i den, gott om plats inne i vagnen rymligt å bra, plats för uppgradering av högtalare å lite annat smått å gott i den finns det plats för, växellådan ser bra stabil ut av dom jag har sett.
Kör egenskaper:
Grymt bra å snygga kör egenskaper, mycket beror på av metallväxellådan som sitter i kanske, i en 45 gradig lutning tog den sig upp efter lite jobb, vagnen sjunker lite när man gasar på å lika så när man backar(snyggt & realistiskt), jag körde i grus, högt gräs svängde runt i olika grader inga problem, körde över sten små pinnar mm å vist banden krängde 1 gång men inte så konstigt ett fler tal små sten gjorde sin sak när dom kom till spänhjulen å tackar plast band för det, inget sönder efter en tuff teräng körning.
Detaljer:
Vagnsbefälet som man får med ser snygg ut, dekorerad med olika medaljer, dessutom headset på sig, en extra vagns anten, dekalerna man fick med givetvis de 4sifriga (slängda) men ett lite plus andra små dekaler dock inget som jag blev imponerad av, men Morgan ville ha någon så det va ju bra att man kunde göra någon glad.
Slut betyg: 5 Jagdpanter av 5 möjliga.
Kommentar: Denna jagdpanther kostade lite mer pga metallväxellådan å den snygg airbrush, 2200 med frakt, väl värd pengarna.
Natt körning
Mvh:MatsF.
Mats - ett tips bara i all välmening
Undvik att köra i grus och småsten!
Gäller alla skalor av stridsvagnar.
Är rena döden för drivning och band.
Finns inget annat underlag som förstört så många rc-stridsvagnar som grus och småsten.
Band nyper och i bästa fall går en tand eller pinne av.
I sämsta fall ryker växellåda eller så måste drivhjul och axlar riktas.
Mvh
Kent
Undvik att köra i grus och småsten!
Gäller alla skalor av stridsvagnar.
Är rena döden för drivning och band.
Finns inget annat underlag som förstört så många rc-stridsvagnar som grus och småsten.
Band nyper och i bästa fall går en tand eller pinne av.
I sämsta fall ryker växellåda eller så måste drivhjul och axlar riktas.
Mvh
Kent
Se på vad som hände med min växellåda bara.. småsten är döden! :/
Edit: Förresten, din vagn är fin, ser bra ut! Men jag kan tänka mig att den ser ännu bättre ut på riktigt
Gabriel
Edit: Förresten, din vagn är fin, ser bra ut! Men jag kan tänka mig att den ser ännu bättre ut på riktigt
Gabriel
Last edited by Gabriel on June 18th, 2009, 9:55 am, edited 1 time in total.
Mvh
Gabriel
Gabriel
Fördelen med plastband är att de går av innan växellådan går sönder när man kör i grus, vilket jag och Mats ofrivilligt upptäckte för några helger sedan när vi var och körde i Öxnehaga med min StuG III.
Jag fick ett tips av Mats (han som vi hade pansarträffen hos) att man kunde sätta distansbrickor mellan chassit och spännhjulet, för att förhindra att bandet kränger. Det fungerar! Sedan jag gjorde det så har bandet inte krängt någon gång, trots en ganska aggresiv körning i skogsterräng.
Morgan
Jag fick ett tips av Mats (han som vi hade pansarträffen hos) att man kunde sätta distansbrickor mellan chassit och spännhjulet, för att förhindra att bandet kränger. Det fungerar! Sedan jag gjorde det så har bandet inte krängt någon gång, trots en ganska aggresiv körning i skogsterräng.
Morgan
Recention av Asiatam´s Tiger ”Sonderedition“
Till att börja med kan jag säga att det inte finns mycket kvar av Heng Long standard Tiger.
Endast delar av tornet och plastöverdelen är original.
Våra asiatiska vänner på tyska Asiatam har utrustat vagnen med:
Metallbalja med ny torsionsfjädring
Metall svingarmar
Alla hjul är av metall
Högkvalité metallband
Ställbar fjäderbelastad bandspännare
3:1 växellåda
Metallpipa
Metallluckor
”Late” tornkupol med MG i metall
Piprekyl
Mynningsblixt pipan + IR för battlesystem
Mynningsblixt främre kulspruta
Zimmerit behandlad och airbrushmålad enl. Sw.Pz.abt 505
Justerbar ljudnivå
Ny typ av invändig bottenplatta för elektroniken samt hållare för acc.
Och givetvis RX-18, rökenhet och det vanliga
Dessutom ingick 2st 88mm granater i trälåda samt en metallhink.
När det gäller rekylen i pipan så är den enligt min bedömning mer realistisk är Tamiya´s.
Den är snabb in och lite långsammare tillbaka ut med rätt hastighet (Tamiya´s har väl
ungefär lika snabb rörelse åt båda hållen).
Vagnen väger ungefär 6,5 kg vilket är dubbelt så mycket som den vanliga.
Jag kan också säga att det tog mig 40 min att komma fram till hur man öppnar vagnen,
den har nämligen en ny typ av snabböppningslås vilket är väldigt enkelt när man väl förstår
funktion.
Priset är ganska högt för att vara Heng Long men vagnen ger ett gediget intryck och
Jämfört med att köpa lösa delar så är den billig.
Tigern är kanske lite uttjatad på marknaden men för er som är sugna på en Tiger, men bara har
pengar till en i 1500kr klassen kan jag säga att det helt klart är värt att vänta och spara ihop till denna version.
Kort sagt:
- Den bästa Heng Long vagn jag någonsin sett och en allvarlig konkurrent till Tamiya
Endast delar av tornet och plastöverdelen är original.
Våra asiatiska vänner på tyska Asiatam har utrustat vagnen med:
Metallbalja med ny torsionsfjädring
Metall svingarmar
Alla hjul är av metall
Högkvalité metallband
Ställbar fjäderbelastad bandspännare
3:1 växellåda
Metallpipa
Metallluckor
”Late” tornkupol med MG i metall
Piprekyl
Mynningsblixt pipan + IR för battlesystem
Mynningsblixt främre kulspruta
Zimmerit behandlad och airbrushmålad enl. Sw.Pz.abt 505
Justerbar ljudnivå
Ny typ av invändig bottenplatta för elektroniken samt hållare för acc.
Och givetvis RX-18, rökenhet och det vanliga
Dessutom ingick 2st 88mm granater i trälåda samt en metallhink.
När det gäller rekylen i pipan så är den enligt min bedömning mer realistisk är Tamiya´s.
Den är snabb in och lite långsammare tillbaka ut med rätt hastighet (Tamiya´s har väl
ungefär lika snabb rörelse åt båda hållen).
Vagnen väger ungefär 6,5 kg vilket är dubbelt så mycket som den vanliga.
Jag kan också säga att det tog mig 40 min att komma fram till hur man öppnar vagnen,
den har nämligen en ny typ av snabböppningslås vilket är väldigt enkelt när man väl förstår
funktion.
Priset är ganska högt för att vara Heng Long men vagnen ger ett gediget intryck och
Jämfört med att köpa lösa delar så är den billig.
Tigern är kanske lite uttjatad på marknaden men för er som är sugna på en Tiger, men bara har
pengar till en i 1500kr klassen kan jag säga att det helt klart är värt att vänta och spara ihop till denna version.
Kort sagt:
- Den bästa Heng Long vagn jag någonsin sett och en allvarlig konkurrent till Tamiya
Last edited by johan1 on September 21st, 2009, 11:54 am, edited 1 time in total.
/Johan
Inget jag märkt av direkt, det enda jag vet är att RX-18 klarar hantera lite kraftigare motorer är de tidigare.
Rx13 & 14 3-5 amp
Rx18 8 amp
Vissa påstår dock att Rx18 lätt blir väldigt varm, men samtidigt läste jag om en kille på Singapore som kört
sin vagn i 30 gradig värme oavbrutet i en timme utan problem.
Rx13 & 14 3-5 amp
Rx18 8 amp
Vissa påstår dock att Rx18 lätt blir väldigt varm, men samtidigt läste jag om en kille på Singapore som kört
sin vagn i 30 gradig värme oavbrutet i en timme utan problem.
/Johan
RX-18 kortet har också en funktion att när all elektronik blir för varm så börjar den hacka sig fram ungefär som att när ett acc tar slut, det upplevde jag när jag å Mogge var ute å körde, så upplever man det, så skall man stänga av å eventuellet lyfta av över delen så kyls det ner, RX skall tåla bra mycket kräm i till kortet, kör på så de ryker bara, men ju mer elektronik man kopplar till ju fortare blir kortet varmt, ifs så säger det sig själv.
Mvh:MatsF.