Henglong=Taigen=..?

Behändiga och snygga - här kan du skriva om stridsvagnar i skala 1:16!
Post Reply
User avatar
T-34
Medlem
Medlem
Posts: 35
Joined: August 9th, 2014, 6:52 pm
Location: Göteborg

Henglong=Taigen=..?

Post by T-34 »

Funderar på att köpa en Taigen Tiger 1.
Men vad skiljer dem åt? HL och Taigen verkar vara identiska! Och Torro? Chassit ser snarlikt ut. Verkar dock ha olika överdelar, bättre detaljer
på Torro. Och hur är det med övriga, WSM och Mato? Mato , enbart helmetall?
Vad skon klämmer för min del är om 4.1 växellådorna på "rctank" passar Taigen? Vill få ner farten på de här "raketerna" :D
Eller skall man skippa Taigen helt o hållet? Har dock inte ekonomi för Tamiya :cry:

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2499
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Henglong=Taigen=..?

Post by mrTyko »

4:1 växellådorna passa HL, Tagien o Torro.
Jag har de växellådorna i mina vagnar och de fungerar mycket bra tycker jag.

Robert

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2499
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Henglong=Taigen=..?

Post by mrTyko »


User avatar
T-34
Medlem
Medlem
Posts: 35
Joined: August 9th, 2014, 6:52 pm
Location: Göteborg

Re: Henglong=Taigen=..?

Post by T-34 »

Den jag har tittat på finns på "Droopracing". Verkar prisvärd! Tiger 1, sen modell med mycket metall, dock inte tornet. Båda vagnarna
verkar inte ha metall väghjul! Min tyska är skral, så kan ta fel! Är det bara tornet som skiljer, så tycker jag prisskillnaden på nära 1000:-
är mycket! Prio för mig är bra metall grund i chassit. Tycker denna känns vettig som andra vagn efter den nervösa T-34:an :)

Hans K
Veteran
Veteran
Posts: 1890
Joined: May 25th, 2009, 9:37 pm
Location: Härryda

Re: Henglong=Taigen=..?

Post by Hans K »

Den Tiger 1 an verkade ganska vettig, det är nog ett bra köp.

Hans K
Panzar e Kul

von Hassel
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 7
Joined: October 5th, 2014, 8:42 am
Location: Karlstad

Re: Henglong=Taigen=..?

Post by von Hassel »

Köpte nyss en Torro Tiger1 full metall från Tankzone. På yttre kartongen står det Torro och på den inre kartongen står det Taigen och på manualen Heng-Long med Taigen klistermärken över. Vete fan vad jag har egentligen men min gissning är att Heng-Long tillverkar ALLT sedan är det bara detaljer som skiljer dem åt.

Alsson7705
Medlem
Medlem
Posts: 21
Joined: October 30th, 2016, 10:34 pm
Location: Göteborg. Sverige

Re: Henglong=Taigen=..?

Post by Alsson7705 »

Hej , jag har köpt mig en torro tiger 1 och det sitter plast larver på den , jag har ju tänkt att köra med den utomhus så då antar jag att metall larver är mer hållbart ? Min undran är om larver och drivhjul passar från taigen och H L eller är dom helt olika ? / peter .
Göteborg

Hans K
Veteran
Veteran
Posts: 1890
Joined: May 25th, 2009, 9:37 pm
Location: Härryda

Re: Henglong=Taigen=..?

Post by Hans K »

Taigen o HL är nog detsamma, dom flesta delarna passar till dessa, det finns andra märken på band, som passar också? men ibland måste man byta sprocket hjulen också.
vill du ha någorlunda billiga band , kolla denna sidan. https://www.radiostyrda-modeller.se/def ... _id=58,388

Hans K
Panzar e Kul

Pipkin
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 6
Joined: August 7th, 2017, 10:34 am
Location: Halmstad

Re: Henglong=Taigen=..?

Post by Pipkin »

Något necro...

...Men blev det någon klarhet i det här? Är HL och Taigen samma märke? Ligger i loppet att köpa en Panther G, och tänker på hurvida ev. uppgraderingar sen kommer passa :)

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2499
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Henglong=Taigen=..?

Post by mrTyko »

Jag lägger alltid mina pengar på en Taigen/Torro, lite mer men mycket bättre underdel.
HL brukar vad jag vet inte ha kedjespänning, kan ha fel om detta nu. Vet ej om de uppgraderat på sista tiden.

Kom o hälsa på så får du se mina Taigen vagnar. :lol:

Robert