Köp av tiger 1:16

Behändiga och snygga - här kan du skriva om stridsvagnar i skala 1:16!
johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Ett sista tips :

Öppna vagnen när du fått den och kolla så alla saker sitter fast samt att växellådorna snurrar lätt och är väl infettade.
/Johan

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Japp, det ska jag göra. Vad jag förstått så går det bra att använda siliconfett til växellåda osv! Har 1-2 kilo sådant, så om det är bra för vagnen så kan jag ta med lite om nån vill ha.

MatsF
Medlem
Medlem

Post by MatsF »

Zikke, ta med dig va du vill, kul om du bara kommer till vintergnissel hoppas att så många som möjligt kommer bara.
Ja längtar som fn nu.
Mvh:MatsF.

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Har pillat lite med minihans tiger 1, ordnade en ganska simpel stabilisering av växlarna, monterade 2 långa distanser mellan växlarna, över dessa monterades en hylsa med 2 stoppskruvar, skruvade fast distanserna i varje låda med hylsan över, drog sedan fast skruvarna i hylsan, det blir en bra uppdatering. mycket stumt o bra

Image
Image
Image
Panzar e Kul

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Fick min Tiger idag från Tyskland. Har just packat upp den och läst en dålig bruksanvisning. Återstår att på nått sätt öppna den på enklaste sätt (tipsa gärna) och ta reda på hur länge batteriet ska laddas. Och så skulle det va bra om nån lärde mig att lägga upp imagebilder istället för att bara få stora.

Image

Image

Image

Image

Image

Pidde
Medlem
Medlem

Post by Pidde »

Gratulerar till köpet och den ser mycket bra ut
här är en länk till hur du öppnar den http://www.tankzone.co.uk/pages/hl_upgrade_hull.htm
angående laddtiden så får du räkna med ca 4 timmar på ett 1700 mha batteri använd gärna en Klockströmbrytare om du skulle ladda när du inte är hemma.. Hur lång leverans var där på Tigern ?
Pidde

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Fick den på 5 dagar från http://www.rctank.de . Mycket bra och trevlig emailkontakt.

Morgan
Veteran
Veteran

Post by Morgan »

Den ser mycket fin ut, zikke, gillar den skarpt!

Planerar du att måla om den vid ett senare tillfälle eller vill du behålla kamouflaget och märkningen som de är?

Jag för min del hade nog målat om vagnen i ett nytt kamouflagemönster och märkt om den, gärna med några segerringar på eldröret.

Morgan

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Först ska jag lära mig hur allt funkar. Sen har jag även en U-47 att bygga. Som sagt så har jag mycket att lära sen kan det bli ny färg.

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Tiger

Post by Björn Johansson »

Grattis :D
Lilla julafton :?: :D
Höres Mvh Björn

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

det sitter 3 st skruvar i botten, under skärmarna sitter det 3 st till, lite svära att komma åt, men det går med en smal mejsel.
Panzar e Kul

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Lite onödigt krångligt att komma in i vagnen tyckte jag. Kanske gjorde jag tokigt att montera bort band osv. Kollade på växellådan och visst var 1:a drevet efter motorn ocentrerat på båda lådorna. Vet inte hur ni gör, men jag tänkte borra ett nytt mitthål och sätta i en bussning (hoppas det blir rätt sätt). Blev inte direkt imponerad av lådans kvalitet! Kan man lägga u en aluminiumplåt ( typ 2mm )under lådan för att förstärka upp den eller kan man göra på nåt annat sätt. Får väl samtidigt tillverka nåt stänkskydd till lådorna då jag vill ha ordentligt med fett. Kan även tänka mig att sätta kullager på drivhjulen, finns det färdiga satser för det eller ska man tillverka själv. Jobbar förvisso med lager hela dagarna men dom passar inte riktigt in ( upp mot 1,2 ton i vikt) ?

Pierre_r
Medlem
Medlem

Post by Pierre_r »

På tigern så måste man plocka bort banden för att komma in i vagnen.
Jag brukar plocka bort drivhjulen på min när jag ska ha bort banden så slipper jag dela på bandet.
Legitimerad tråddödare.

MJ
Medlem
Medlem

Post by MJ »

------------------------
Mvh Mikael J

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Detta lilla drev på båda sidor kastar nästan 1 mm.... Borde va lättast att kapa axel och borra nytt centrum samt göra en ny axel?
Någon som har annat metod eller 2 st att sälja?

Image