strv103C i 1/16

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
User avatar
Jakeand
Medlem
Medlem
Posts: 566
Joined: August 18th, 2008, 6:14 pm
Location: Staffanstorp

Post by Jakeand »

Snyggt jobb där Affe, riktigt urmakar precision :thumright:
Mvh

"Jake"

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Re: strv103C i 1/16

Post by Affe »

Har börjat fundera på att göra så gott som alla detaljer förutom de minsta och de enkla i gjuten plast. Skrovet blir av plåt eller plastskivor och drivlina, elevering av lämplig metall. Blir bäst så om (läs när) man skule bli sugen på att bygga sig fler 103or :)

Jag gjorde två prototyp-mastrar till gjutningen för att se hur mycket detaljer och vilken finish CNC-fräsen kunde spotta fram när jag pressade den till max :D . Mastrarna frästes i Ureol som är en sorts plast (?) som ofta används till modeller och liknande. Resultatet blev över all förväntan och tog inte alls så lång tid som jag var rädd för, ca 25min för gallerluckan och 30min för den andra delen. Ska tillägas att de är körda med en 0.8mm fräs och litet avstånd mellan fräsbanorna (0.1mm), då min nya frässpindel är kapabel till 40000rpm så går det att mata på ganska duktigt :D och Ureolen visade inga tendenser till att börja smälta även vid riktigt höga varv vilket kan vara ett problem med tex polystyren (kör helt utan kylning).

Delar med lite mer komplicerade detaljer som ändå är hyffsat platta så som gallerluckan kommer jag nog att fräsa med ner till 0,3-0,4mm fräs för att mellanrummen i gallret ska bli djupare. Visst kommer det ta längre tid men varje del kan ju användas för att framställa många gjutformar och gjutformarna ska gå att använda runt 20 gånger vad jag har hört så det bör ju räcka ett tag :D

Vem vet kanske blir det delar över till någon annan som är sugen på en 103a :) . Men det tar sannolikt tid.

Sålde min Tamiya KT nu i veckan och har numera endast min körfärdiga men odetaljerade 103C att köra med, men och andra sidan spenderar jag hellre tiden vid byggbordet.
Attachments
form 2.jpg
form 2.jpg (39.82 KiB) Viewed 2289 times
form 1.jpg
form 1.jpg (43.53 KiB) Viewed 2289 times

User avatar
Jakeand
Medlem
Medlem
Posts: 566
Joined: August 18th, 2008, 6:14 pm
Location: Staffanstorp

Re: strv103C i 1/16

Post by Jakeand »

"Vem vet kanske blir det delar över till någon annan som är sugen på en 103a"

Sätt upp mej på listan Affe!
Mvh

"Jake"

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Re: strv103C i 1/16

Post by Affe »

He he absolut :)

Björn Johansson
Veteran
Veteran
Posts: 1208
Joined: September 19th, 2009, 5:50 pm
Location: Skanör
Contact:

Re: strv103C i 1/16

Post by Björn Johansson »

Schyssta prylar :clap:
Höres Mvh Björn

User avatar
Mats
Medlem
Medlem
Posts: 621
Joined: August 20th, 2008, 11:12 pm
Location: Sennan/Milano
Contact:

Re: strv103C i 1/16

Post by Mats »

Snyggt jobbat Affe med 103
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Re: strv103C i 1/16

Post by Affe »

Tillbaka vid byggbordet efter senaste flytten. Har inte fått maskinerna på plats än och det dröjer nog ett tag innan jag får det.
Men för att hålla mig sysselsatt med projektet drog jag igång ett litet miniprojekt.
Har länge klurat på hur jag ska med säkerhet veta att vagnen är står i horisontalläge eller plant mot underlaget rättare sagt. Eleveringsmekanismen har hittils endast vart försedd med enklare ändlägesbegränsning med mickrobrytare. Den lösningen har visserligen visat sig vara idiotsäker och mycket robust men man måste se vagnen ordentligt för att kunna ställa den i horisontalläge.
Jag kunde efter att ha kollat igenom lite böcker om BasicStamp (programerbar microcontroller) konstatera att det skulle gå att programmera sig fram till en bra lösning. Valet av BasicStamp berodde på att jag redan hade allt som behövdes liggandes hemma, annars skulle jag nog valt det billigare Arduino.

Fem sena kvällare, och en massa kopplingstråd senare har jag nu en eleveringsstyrning som fungerar precis som jag vill. Ändlägen och horisontalläge går att ställa in via tre knappar, och vagnens lutning indikeras grovt av fem lysdioder. Det behövs två kanaler från radion, en för själva eleveringen och en för att aktivera funktionen automatisk återgång till horisontalläge. I Princip kan man säga att det fungerar som ett vanligt hobbyservo men i stället för att vagnen går till horisontalläge när man släpper spaken sker det när man trycker på en knapp och därtill mycket smidig inställning av ändlägen och mittläge (horisontalläge).

/Affe
Attachments
eleveringstyrning.jpg
eleveringstyrning.jpg (74.35 KiB) Viewed 2235 times

sollie
Medlem
Medlem
Posts: 175
Joined: January 29th, 2010, 6:44 pm

Re: strv103C i 1/16

Post by sollie »

Nice. Bra med lite action på forumet


KT'n koser seg i Norge. og får nå patrulje hjelp av en JP :-)

http://www.youtube.com/watch?v=2QEbCwpW ... ature=plcp
Drammen rock city

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Re: strv103C i 1/16

Post by Affe »

Fint att KTn rullar :) . stod mest och sammlade dam när jag hade den.

Fixade till eleveringstyrningen så den är i princip klar.
/Affe
Attachments
DSC00405.JPG
DSC00405.JPG (124.73 KiB) Viewed 2222 times

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: strv103C i 1/16

Post by falcon »

Det ser riktigt bra ut..! Mer sådant!! Skulle gärna lära mej mer om microprocessorer och programmering, men det är svårt att veta var man skall börja. Arduino verkar intressant. Likaså PIC-processorer. Synd bara att det var så länge sedan man gick i skolan och lärde sej sådant (programmering på en 6800-processor har jag för mej att det var...) Övriga elektronikkunskaper har också försvunnit in i dimman... :cry:
// Falcon

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Re: strv103C i 1/16

Post by Affe »

När man väl sätter sig in i programering och tar det steg för steg i stället för att försöka skynda sig fram mot ett resultat så är det inte så farligt svårt. Programerade en del arduino när jag pluggade och det gick att göra riktigt kul gejer. Arduino är billigare än basicstamp och finns mycket gratis kod på internet.
Hade lite lösa planer på att låta en eller flera arduino göra samma sak som el-mod:s styrkort gör, men har inte nog med grejer liggande för att börja labba, så det får nog vänta ett tag. Gissar dock att det ska vara fullt genomförbart, ar nog mest uppspelningen av ljud som blir knepigast.
/Affe

User avatar
Gabriel
Veteran
Veteran
Posts: 952
Joined: August 9th, 2008, 10:30 pm
Location: Sandviken

Re: strv103C i 1/16

Post by Gabriel »

Detta är så häftigt. Imponerande minst sagt :)
Mvh
Gabriel

Patjo
Medlem
Medlem
Posts: 140
Joined: July 7th, 2013, 9:06 pm
Location: Boxholm

Re: strv103C i 1/16

Post by Patjo »

Hur går det här då? :eh:

Detta inspirerande bygge bör väl vara nära färdigställande nu?

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Re: strv103C i 1/16

Post by Affe »

:) mja nära och nära vet jag inte, har varit mycket på jobbet sista halvåret. Men jag håller som bäst på att fixa gjutformar till markhjulen, får ta och uppdatera tråden lite framöver.

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Re: strv103C i 1/16

Post by Affe »

Det har inte hänt så värst mycket med min strv103C det sista året, eller mja det beror på hur man ser det :) .

Jag var arbetslös ett tag förra hösten och bestämde mig då för att använda upp lite delar och material som jag hade liggande på ett mindre ambitiöst projekt. Förebilden blev en av prototypvagnarna för strv103-projektet. Och nu sitter jag här med ytterligare en 3/4 färdig vagn :crazy:

Jobbade lite med en delbar pipa till den ovan nämnda vagnen, kommer bli en liknade lösning till båda.

Tänke posta bilder men dom blev sjukt stora när man la in dom från direkt från en ipad, kanske kommer nått senare.