Första bygget, ISU-152k
- Jens.Igevik
- Medlem

Första bygget, ISU-152k
Hejsan allihopa, Jens heter jag och kommer från Norrtälje.
Jag har hållit på med hobby länge, men det var först i höstas som jag snubblade in på pansar efter ytterligare ett besök på Arsenalen med familjen. Bonus sonen såg en modell där och frågade ivrigt, "kan man köpa eller bygga en sån radiostyrd" och på den vägen blev det. NU ÄR MAN FAST!.
Så jag får inleda med mitt första bygget som jag håller på att 3d printa/bygga, en ISU-152k i lagom första skala, 1/10.
Har dock inte tagit allt för mycket bilder på bygget då bygg-ivern tog ett hårt grepp. Men frugan har hunnit ta några längs med vägen, så det skall nog räcka till en liten tråd i alla fall.
Jag har hållit på med hobby länge, men det var först i höstas som jag snubblade in på pansar efter ytterligare ett besök på Arsenalen med familjen. Bonus sonen såg en modell där och frågade ivrigt, "kan man köpa eller bygga en sån radiostyrd" och på den vägen blev det. NU ÄR MAN FAST!.
Så jag får inleda med mitt första bygget som jag håller på att 3d printa/bygga, en ISU-152k i lagom första skala, 1/10.
Har dock inte tagit allt för mycket bilder på bygget då bygg-ivern tog ett hårt grepp. Men frugan har hunnit ta några längs med vägen, så det skall nog räcka till en liten tråd i alla fall.
BL-10, when you want to take out the tank that's hiding behind the other tank.
- Jens.Igevik
- Medlem

Re: Första bygget, ISU-152k
Chassit på gång
- Jens.Igevik
- Medlem

Klart, fjädring nästa. Gick lite fort som vanligt när man har roligt, så inte jätte många bilder, men man får en idé i alla fall som vad som komma skall
- Jens.Igevik
- Medlem

En del av de bakre sidorna har hittat dit, inser också när grabbens 1/16 står brevid att den här vagnen kan bli "lite större" än vad jag sa till regeringen här hemma.
- Jens.Igevik
- Medlem

Fick tråkigt en ledig dag från jobbet, så då blev det till att borra upp och montera 160 bandlänkar (80 per sida), limma 160 bandtänder samt nypa av ex antal rostfria pinnar och banka med dem för att skapa 2 band till ISU'n.
Kalaset vägde in på 800gram per sida när det var klart.
Kalaset vägde in på 800gram per sida när det var klart.
- Jens.Igevik
- Medlem

Testade att lägga på ett band, skönt att få lite feeling för hur det kommer att bli.
- Jens.Igevik
- Medlem

Testat att provmontera sidorna/taket på vagnen för att se så allt passar. Sitter som handen i handsken.
- Jens.Igevik
- Medlem

Banden monterade och klara samt testkörda, funkar prima.
- Jens.Igevik
- Medlem

Står i val och kvar, standard kanonen eller en egendesignad version av BL-10. Hmmmm, det är frågan det?.
Har för övrigt limmat sidorna, taket skall vara löstagbart för att lättare komma åt elektroniken/växellådorna i vagnen.
(Kommer bilder på allt detta när vagnen är klar)
Har för övrigt limmat sidorna, taket skall vara löstagbart för att lättare komma åt elektroniken/växellådorna i vagnen.
(Kommer bilder på allt detta när vagnen är klar)
- Jens.Igevik
- Medlem

Blev en BL-10 efter lite pyssel i datorn (är absolut ingen expert på 3d ritning). Men det duger åt mig.
- Jens.Igevik
- Medlem

Nu sprang det iväg igen, bakdelen över motorn är klar med motorlucka som är öppningsbar, denna skall också lämnas lös fast med magneter för att kunna serva växellådorna.
Taket med sina luckor är klart också, endast lite små saker kvar egentligen nu.
Skall slänga ner ett Beier ljudsystem jag har till övers också från alla mina 1/14 lastbils byggen. Så kommer ha positionsljus samt framljus + ljud i vagnen också.
Taket med sina luckor är klart också, endast lite små saker kvar egentligen nu.
Skall slänga ner ett Beier ljudsystem jag har till övers också från alla mina 1/14 lastbils byggen. Så kommer ha positionsljus samt framljus + ljud i vagnen också.
- Jens.Igevik
- Medlem

Testkörd idag den 3/12-24. Funkar kanonbra, känns lite långsam kanske men kommer istället vara ruskigt stark och inga överhettade motorer. Beier systemet funkar kanonbra, dock så skall en liten högtalarlåda byggas in och monteras bak för att "simulera ljudet" mer där motorn skall sitta istället för hela vagnen.
Kommer förhoppningsvis börja med position/lykt ljuset snart också.
Inväntar även en nyare radio, tycker om min gamla spectrum DX6i men inser att den verkligen inte räcker till för det här.
Kommer förhoppningsvis börja med position/lykt ljuset snart också.
Inväntar även en nyare radio, tycker om min gamla spectrum DX6i men inser att den verkligen inte räcker till för det här.
- Jens.Igevik
- Medlem

Knåpade ihop en låda till högtalare samt att jag har börjat fixa med elen. Kommer bli betydligt med kablar inom kort iom beier'n. Ljud, ljus m.m.
- Jens.Igevik
- Medlem

Fick erbjudande på Aliexpress för länge sen om att va med i en tävling. Man fick köpa 3 saker oavsett pris så var man med i utlottningen. Vann ett pris och valde denna, trodde ej att det skulle komma hem något, men idag ex antal veckor senare så landade en sprillans ny radio i lådan, helt gratis.